احیای قلبی در کمتر از 5 دقیقه را تمرین کنید

احیای قلبی در کمتر از 5 دقیقه را تمرین کنید

قبل از هر اقدامی برای انجام احیای قلبی تنفسی هر مصدوم مطمئن شوید این عمل، سلامت شما یا مصدوم را از نظر سرایت بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت تهدید نمی‌کند.
ماساژ قلبی باید به‌سرعت آغاز شود. برای انجام ماساژ قلبی پاشنه یک دست را باید در مرکز قفسه سینه یا همان جناغ سینه و در بین سر سینه‌ها قرار داد و دست دوم را باید روی دست اول گذاشت. به‌طوری‌که بتوان با حداکثر قدرت به پایین فشار آورده و دست بالایی انگشتان دست پایین را از محدوده ماساژ دور کند. فشار روی قفسه سینه باید سریع و قوی باشد و با سرعت 80 تا ۱0۰ فشار در دقیقه با عمق 5/2 تا 5 سانتی‌متر انجام شود.اگر بیمار هوشیار نیست باید نبض یک طرف گردن گرفته شود. همچنین اگر احتمال شکستگی گردن دارد، مراقبت برای پیشگیری از قطع نخاع ضرورت دارد.
بازکردن راه هوایی قدم بعدی است. برای این کار، زاویه‌دارکردن سر و‌ بلندکردن چانه توصیه می‌شود. یعنی باید روی پیشانی به سمت پایین فشار بیاورید و همزمان نوک چانه را بالا بکشید.

برای انجام تنفس مصنوعی از روش‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. اما روش سنتی دهان به دهان امروزه با توجه به رعایت نکات بهداشتی، کمتر توصیه می‌شود. در روش دهان به دهان، بینی بیمار را با دو انگشت ببندید و دهانتان روی دهان او بگذارید و هوا را در ریه او بدمید تا حدی که قفسه سینه بالا برود. البته به دمیدن هوا با شدت زیاد نیازی نیست و دمیدن هوا صرفا در حدی که باعث بلندشدن قفسه سینه شود کافی است.