جامعه ناشنوایان را بشنویم

جامعه ناشنوایان را بشنویم

یادداشت: حمیدرضا محترم فعال حوزه ناشنوایان


 آموزش یکی از مهم‏ترین دغدغه‏های جامعه ناشنوایان است. جامعه ناشنوایان سال‎هاست که با سیستم آموزشی معیوب در مدارس دست و پنجه نرم می‏کند. یکی از دلایلی که آموزش را برای اعضای جامعه ناشنوایان سخت کرده، به رسمیت نشناختن زبان اشاره به عنوان یک زبان مشترک است. به همین دلیل است که در هر منطقه و شهری، هر ناشنوایی به یک شکل زبان اشاره را آموزش می‌بیند. تفاوت یادگیری زبان اشاره، می‎تواند حتی به ارتباط بین اعضای جامعه ناشنوایان آسیب بزند. با وجود این مشکل اما در سال‎های اخیر قدم‎های موثر و خوبی برای آموزش ناشنوایان برداشته شده است. این روزها، در فضای مجازی امکان استفاده از فیلم‏های آموزشی متنوع با موضوعات روانشناسی، طراحی سایت و طراحی گرافیک هستیم،‌ فیلم‌هایی که خوشبختانه‌ زیرنویس فارسی دارد. البته از‌ وجود مترجمانی که به زبان اشاره آگاه هستند هم بهره‌مند می‌شویم‌.
تداوم این روند‌ ارزشمند است، چراکه می‎تواند به افزایش کیفیت آموزش به ناشنوایان منجر شود. یکی از مشکلات زیرنویس‌هایی که برای فیلم‏ها درنظر گرفته می‏شود اما این است که کیفیت خوبی ندارد. این مشکل را نیز می‌توان با کمک نرم‌افزارها ‌برطرف کرد.
 این روزها فضای مجازی، بخشی از بار آموزش را بر دوش گرفته اما متولی آموزش در کشور، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیماست.
 بعد از شیوع ویروس کرونا و به دلیل برنامه‎های تلویزیونی که برای آموزش دانش‏آموزان ناشنوا ساخته شد، استفاده از مترجمان زبان اشاره رواج پیدا کرد‌. از ماه رمضان تا به امروز شبکه سلامت، برنامه‏های مناسب‏سازی شده برای ناشنوایان پخش می‏کند.
 هر روز یک فیلم سینمایی ایرانی از این شبکه تلویزیونی پخش می‏شود و این اقدام سازنده باعث مسرت ‌ جامعه ناشنوایان شده است. هرچند اعضای جامعه ناشنوایان دوست دارند برنامه‎های متنوع‏تری از این شبکه پخش شود، پخش برنامه‎هایی مانند‌ مذهبی و  روانشناسی می‏تواند باعث افزایش سطح آموزش و آگاهی جامعه ناشنوایان ‏شود.
 شبکه‎های استانی هم می‌توانند به این مهم بیشتر توجه کرده و از بار مشکلات جامعه
ناشنوایان بکاهند.
 بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، فرصت مناسبی پیش آمد تا وزارت ‌آموزش و پرورش، از زیرساخت‏های موجود در کشور برای افزایش سطح آموزش به جامعه توان‌یاب‌‏ استفاده کند. استفاده از فضای مجازی و ارتقای هر روزه سیستم آموزشی و مناسب‏سازی برای این جامعه از مهم‏ترین فرصت‎هایی بود که در دروان فراگیری کرونا بیشتر به آن توجه شد.‌ ‌