جادوی شبكه‌های‌اجتماعی در بازاریابی

جادوی شبكه‌های‌اجتماعی در بازاریابی

این روزها اغلب مردم در یك یا چند شبكه اجتماعی حساب كاربری فعال دارند. ازاین‌رو كسب‌وكارها به شكار مشتری در این شبكه‌ها روی آورده‌اند و بازاریاب‌ها مدام به طرح‌ریزی برای راه‌اندازی كمپین‌های تبلیغاتی در شبكه‌های اجتماعی‌ مشغولند. اما استراتژی‌هایی كه می‌توانند به جذب مشتری در شبكه‌های اجتماعی منجر شوند، پیوسته در حال تغییر است و بازاریاب‌ها چاره‌ای ندارند جز این‌كه خودشان را با آخرین تغییرات همگام كنند. درادامه برایتان چند توصیه داریم تا بتوانید خودتان را با نیازهای روز بازاریابی دیجیتال همگام كنید.

به حفاظت از اطلاعات شخصی كاربرانتان  اهمیت دهید
فكر می‌كنید چرا محبوبیت پیام‌رسان‌ها رو به افزایش است؟ یكی از دلایلش به كاهش اعتماد مردم در سراسر جهان به شبكه‌های اجتماعی نظیر فیسبوك برمی‌گردد. كافی است لورفتن اطلاعات شخصی هزاران كاربر فیسبوك در سال گذشته را به‌ خاطر بیاورید تا قضیه برای‌تان روشن شود. خصوصا پس از جنجالی كه زاكربرگ به راه انداخت، عده بیشتری از كاربران شبكه‌های ‌اجتماعی اعتمادشان به این پلتفرم‌ها كمرنگ شد؛ البته صاحبان شبكه‌های اجتماعی اكنون بیش ‌از پیش به اهمیت اعتماد كاربرانشان پی برده‌اند. شك نكنید تنها كسب‌وكاری در ردیف درخشان‌ترین‌ها باقی می‌ماند كه بتواند اعتماد كاربرانش را از دست ندهد؛ بنابراین در فضایی كه درخصوص حفظ اطلاعات شخصی نگرانی موج می‌زند، باید با مخاطب روراست بود. اگر به‌عنوان صاحب برند مرتكب اشتباهی شدید از عذرخواهی نهراسید و مشتریان‌تان را از هرگونه تغییرات جدید باخبر كنید.

از ظرفیت‌های واقعیت افزوده در جذب مشتری غافل نشوید
تركیب شبكه‌های اجتماعی با واقعیت افزوده كم‌كم درحال گسترش است و فقط كمی زمان می‌برد تا شاهد افزایش كاربرد این تركیب در انواع پلتفرم‌ها باشیم. اكنون برخی برندها به استفاده از واقعیت افزوده برای بهبود تجربه خرید مشتریان‌شان روی آورده‌اند. واقعیت افزوده می‌تواند خرید شاد و مفرحی را برای مشتریان رقم بزند و اقدام به خرید مشتریان بیشتری را به خرید واقعی تبدیل كند. با واقعیت افزوده مثلا می‌توانید عینك آفتابی مدنظرتان را بدون این‌كه در خود فروشگاه باشید روی صورت‌تان امتحان كنید.
فیس‌بوك در تلاش است به پلتفرم پیشتاز در این حوزه تبدیل شود. همین تلاش شبكه اجتماعی پركاربری مثل فیس بوك نشان می‌دهد این سرمایه‌گذاری قابلیت زیادی برای بُرد دارد. فیس‌بوك همچنین درحال راه‌اندازی تبلیغات آمیخته به واقعیت افزوده در این شبكه اجتماعی است. درواقع فیس‌بوك می‌خواهد كاربرانش را در این شبكه حفظ كند و از آن‌طرف برندها هم اگر استفاده از واقعیت افزوده را سبب رضایت كاربران‌شان ببینند از این روند حمایت خواهند كرد.
همه این تحولاتی كه برایتان گفتیم نشان می‌دهند در حال حاضر تمركز اصلی بازاریاب‌ها در شبكه‌های اجتماعی به بازگشت سرمایه معطوف است. به این معنی كه استفاده از فناوری‌های جدید و تلاش برای جلب اعتماد مخاطب می‌تواند برای كسب‌وكارها سودآوری خوبی به‌همراه داشته باشد. اگر شما هم می‌خواهید از قافله عقب نمانید، توصیه‌های پایانی‌مان را هم به‌خاطر بسپارید:
مخاطب‌تان را بشناسید.
استراتژی‌هایتان برای بازاریابی در شبكه‌های اجتماعی را بازنگری كنید.
برای به‌كارگیری فناوری‌های جدید بودجه و زمان كافی تخصیص دهید.
همه تمركزتان را به ابزارهایی كه بیشتر به كسب‌وكارتان می‌آیند معطوف كنید.
تمام تلاش‌تان را به‌كار ببندید تا در هر كمپین تبلیغاتی بتوانید با كاربران‌تان رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد بسازید.

چند توصیه برای محتواهای ویدئویی
ویدئوهای كوتاهِ زیرنویس‌دار كاربردهای فراوانی دارند و فقط به تبلیغات محدود نمی‌شوند. این نوع محتوا می‌تواند به‌ویژه برای كاربران موبایل جذاب باشد و سطح دسترسی خوبی هم دارد. این قبیل ویدئوها در اغلب پلتفرم‌های شبكه‌های اجتماعی یافت می‌شوند. خصوصا فیس‌بوك كه الگوریتم‌هایش هم ویدئودوست هستند.
ویدئوهای عمودی در اسنپ‌چت و استوری‌ اینستاگرام محبوبیت گسترده‌ای پیدا كرده‌اند و از همین رو امروزه بیشتر شاهد تبلیغات در قالب عمودی هستیم. این محبوبیت احتمالا همچنان روند صعودی را طی خواهد كرد، زیرا ویدئوهای عمودی با دستگاه‌های موبایل كاملا سازگارند و قالب‌شان برای دید بیننده هم راحت است.
ویدئوهای طولانی اما با روایت‌های گیرا هنوز هم می‌توانند جذب مخاطب كنند. 
پلتفرم‌هایی همچون آپارات، یوتیوب، فیس‌بوك و IGTV اینستاگرام از قابلیت انتشار ویدئوهای بلندتر برخوردارند و فقط كافی است مخاطب را میخكوب كنید تا چند ثانیه‌ای بیشتر با شما 
همراه شود.
این روزها انتشار ویدئوهای پخش زنده هم به‌واسطه به روز رسانی های جدید شبكه‌های اجتماعی حسابی فراگیر شده است. برندها با استفاده از این قابلیت می‌توانند خودشان را به مشتریان و مخاطبان‌شان نزدیك‌تر كنند. اما فقط محتوای ویدئویی نیست كه آینده خوشی پیش رو دارد. پادكست‌ها را هم نباید دست‌كم گرفت. 
محتواهای شنیداری یاد آن روزهایی را زنده می‌كنند كه تلفن همراهی در كار نبود و مردم رادیو گوش می‌كردند. پادكست‌ها به‌ویژه با مختصات زندگی شلوغ‌ عصر مدرن سازگارند. می‌توانید فایل‌های موردعلاقه‌تان را دانلود كنید و در رفت‌وآمدهای روزمره‌ گوش كنید، آن هم هر چند بار 
كه دل‌تان می‌خواهد.
ظرفیت پیام‌رسان‌ها را دست‌كم نگیرید
چندی است نرم‌افزارهای همراه پیام‌رسان از مسنجرهای شبكه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوك جلو زده‌اند و به‌نظر می‌رسد این روند امسال هم ادامه داشته باشد. این روزها مردم وقت بیشتری برای خواندن پیام‌ها در نرم‌افزارهای پیام‌رسان می‌گذارند؛ بنابراین كسب‌وكارها باید دست بجنبانند و برای جذب مخاطب در پیام‌رسان‌ها كمپین تشكیل دهند. 
پیام‌رسان‌هایی از قبیل واتس اپ، مسنجر، وایبر و وی‌چت 
در پی افزایش شمار كاربران‌شان از ویژگی‌های جدیدی رونمایی كرده‌اند. این پیام‌رسان‌ها اكنون از قابلیت آپلود استوری و امكان نصب ربات برای پاسخگویی‌ خودكار برخوردارند؛ بنابراین بی‌دلیل نیست كه برندهای معتبر دنیا به بازاریابی در پیام‌رسان‌ها روی آورده‌اند. 
جالب است كه پلتفرم كاربرپسند پیام‌رسان‌ها حتی می‌تواند برای بقای مطبوعات هم سرنوشت‌ساز باشد. مطبوعات با حضور فعال در پیام‌رسان‌‌ها می‌توانند به خوانندگانی دست پیدا كنند كه در خارج از این پلتفرم شاید میسر 
نباشد.

در فكر تدارك محتواهای ویدئویی، پادكست یا برنامه‌های پخش زنده باشید
ا
مسال هم پست‌های محتوایی نسبتا طولانی می‌توانند تأثیرگذار باشند، اما به‌شرط این‌كه محتوای گیرا و مغزداری داشته باشند و مخاطب بتواند با هر وسیله‌ای، لپ‌تاپ یا تلفن همراه، خطوط را به‌راحتی دنبال كند. اما منظور از پست‌های محتوایی فقط محتوای نوشتاری نیست.  پست‌های ویدئویی و پادكست‌ها هم می‌توانند درصورت دارابودن محتوای مخاطب‌پسند در موفقیت كسب‌وكارتان نقش بسزایی داشته باشند. 
IGTV  ایسنتاگرام هم قابلیتی است كه برای ترویج محتواهای ویدئویی به این پلتفرم اضافه شد. یا مثلا فیس‌بوك با ایجاد تغییراتی در الگوریتم‌هایش كاری كرده كه پست‌های ویدئویی به دفعات بیشتری در فیدهای كاربرانش نشان 
داده شوند. 
خلاصه این‌كه بازاریابی ویدئویی نه‌تنها موردتوجه برندها قرار دارد، بلكه كاربران شبكه‌های اجتماعی هم از محتواهای ویدئویی استقبال خوبی كرده‌اند.  حتی پیش‌بینی می‌شود تا چندی دیگر محتواهای ویدئویی كل شبكه‌های اجتماعی را تسخیر كند. امسال هم احتمالا برندهای بیشتری به استفاده از محتواهای ویدئویی برای جذب مخاطب 
روی خواهند آورد.