دهه پنجم انقلاب، دهه نوسازی  و جوان شدن رسانه ملی است

رئیس رسانه ملی در هفتمین نشست سراسری مدیران صداوسیما

دهه پنجم انقلاب، دهه نوسازی و جوان شدن رسانه ملی است

دكتر علی‌عسكری در هفتمین منشور رسانه ملی مدیریت انقلابی، مردمی ‌بودن و نوسازی رسانه ملی روی كار آمدن جوانان توانمند و نخبه را از مهم‌ترین راهبردهای رسانه ملی در پنجمین دهه از انقلاب اسلامی ‌برشمرد. به گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، رئیس سازمان صداوسیما در هفتمین نشست سراسری منشور رسانه، راهبردهای رسانه ملی را برای آغاز پنجمین دهه از پیروزی انقلاب اسلامی تبیین كرد. دكتر علی‌عسكری در این نشست با قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی همكاران برای بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، انقلاب اسلامی را نقطه‌عطفی برای تاریخ بشریت دانست كه از دیگر انقلاب‌های قرن اخیر متمایز بوده كه با تكیه بر دین و پیروی از مرجعی بزرگ به ثمر نشسته است.

رئیس رسانه ملی با اشاره به ضرورت تبیین ماهیت منحوس رژیم پهلوی و معرفی بركات انقلاب و نظام اسلامی ‌برای نسل جوان، گفت: متاسفانه به دلیل ضعف عملكرد رسانه‌ها و نهادهای متولی هنوز چهره واقعی رژیم منحوس پهلوی به‌درستی برای جوانان معرفی نشده است. وی افزود: در كشور ما سقوط رژیم پهلوی مقدمه‌ای برای سقوط امپراتوری آمریكا در منطقه و جهان شد و از آن زمان تاكنون قدرت آمریكا روز‌به‌روز در حال افول است. دكتر علی‌عسكری با اشاره به رشد جمهوری اسلامی در سال‌های پس از انقلاب اظهار كرد: نظام جمهوری اسلامی در این سال‌ها هر روز رشد كرده و امروز كه در شرایط تحریم هستیم نیز این رشد با تكیه بر توان داخلی ادامه دارد. وی ابراز امیدواری كرد جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب نقطه عطفی دیگر در تاریخ انقلاب و شكست دشمن باشد.
رئیس سازمان صداوسیما سپس از اوضاع فعلی رسانه ملی در دنیای رسانه‌ای امروز سخن گفت و خاطرنشان كرد: صداوسیما هیچ‌گاه با چنین هجمه‌ای مواجه نبوده و شواهد به‌روشنی نشان می‌دهد كه رسانه ملی امروز با بیشترین هجوم رسانه‌ای و بیشترین رقبا مواجه است.
دكتر علی‌عسكری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در زمینه جنگ نرم و جایگاه رسانه ملی به عنوان خط مقدم این جبهه اظهار كرد: جنگ نرم همه‌جانبه علیه كشور غیرقابل انكار است كه در این نبرد، نبرد رسانه‌ای بیشترین سهم را دارد. رئیس رسانه ملی از اقدامات هوشیارانه رسانه ملی در شكست جریان نفوذ رسانه‌ای دشمن سخن گفت و افزود: صداوسیما یك‌تنه مقابل جریان نفوذ ایستاد و اكنون به گواه گزارش مركز آمار ایران كه به‌تازگی منتشر شد رسانه ملی4/91 درصد مخاطب دارد و به اذعان مركز افكار سنجی رسانه ملی این آمار ۸۰درصد است و در بخش خبر نیز آمار نشان می‌دهد حدود ۷۰درصد مردم مخاطب اخبار رسانه ملی هستند كه همگی حاكی از شكست طراحی و صف‌بندی رسانه‌ای دشمن علیه صدا و سیما و انقلاب اسلامی است.
رئیس سازمان صداوسیما پایان جشن 40سالگی و ورود به دهه پنجم انقلاب را مستلزم نگاه به آینده و مواضعی كه باید در دهه آتی رسانه ملی درپیش گیرد دانست و سپس به تبیین راهبردهای رسانه ملی در دهه آتی پرداخت.

 انقلابی گری و عمل انقلابی اولویت اول رسانه ملی
دكتر علی‌عسكری با بیان این‌كه اوضاع دنیا اوضاع آشوب و تخریب فرهنگی در سال‌های آتی خواهد بود بر ضرورت انقلابی‌گری و عمل انقلابی تاكید كرد و به تشریح مولفه‌های آن پرداخت. وی گفت: در اوضاعی كه بی‌ارادگی به مردم القا می‌شود، انسان‌های انقلابی و مستحكمی‌باید باشند تا در مقابل این تخریب‌ها بایستند. رئیس رسانه ملی از امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری به عنوان الگوهای انقلابی‌گری یاد كرد كه باید فراروی مدیران رسانه ملی قرار بگیرند. وی عمل انقلابی را دارای دو بعد اعتقادی و عملی دانست و بر اهمیت مدیریت انقلابی در رسانه ملی تأكید كرد. دكتر علی‌عسكری كندی و ركود را موجب فروپاشی یك سازمان رسانه‌ای دانست و با بیان این‌كه عمل انقلابی باید در همه سطوح مدیریتی از معاونان تا مدیران كل و دیگر مدیران در اولویت باشد تاكید كرد: همه مدیران باید در عرصه كارشان تغییرات انقلابی را بیابند و با هماهنگی مسؤولان سازمان به آن عمل كنند.
رئیس رسانه ملی در ادامه از مطالعاتی كه در دو سال گذشته برای چگونه اندیشیدن و جاری و ساری كردن این تفكرات در جامعه به انجام رسیده است یاد كرد و از تدوین منظومه‌ای در این زمینه خبر داد كه دارای پنج گفتمان است. دكتر علی‌عسكری در تبیین این گفتمان‌ها ابتدا به گفتمان دین و انقلاب اسلامی پرداخت كه باید در اولویت برنامه‎های سازمان قرار گیرد تا در میان مردم جاری و ساری شود. وی دین‌مداری و انقلابی بودن را لازمه این گفتمان دانست و افزود: انقلاب اسلامی مولفه‌های مختلفی دارد كه باید آنها را به‌خوبی درك كرد. وی قرآن را از مهم‌ترین مولفه‌های دین‌مداری خواند و گفت: قرآن قول خداوند است كه از سوی خدا در اختیار انسان‌ها قرار گرفته است اما هنوز مهجور است و از آن كمتر استفاده می‌كنیم.
دومین مولفه گفتمان سبك زندگی اسلامی - ایرانی بود كه رئیس رسانه ملی از آن سخن گفت و افزود: غربی‌ها برای تغییر سبك زندگی ما از راه‌های مختلف و تولید آثار نمایشی متعدد تلاش می‌كنند و ما باید در رسانه ملی با شناخت كامل این سبك، آن را در تقاطع با پیشرفت‌های فناوری و دنیای جدید بازتعریف و برای مردم تبیین كنیم.
سومین گفتمان در این منظومه تدوین شده مولفه گفتمان اقتصاد مقاومتی بود كه بنا به گفته ریاست سازمان صداوسیما از موضوعاتی است كه موجب رشد صنعت، اقتصاد و تقویت اقتدار و عظمت كشور می‌شود و به كشور كمك می‌كند در اوضاع تحریم مولفه‌های رشد اقتصادی كشور را حفظ كند.
گفتمان وحدت و انسجام ملی چهارمین مولفه‌ای بود كه دكتر علی‌عسكری از اهمیت آن سخن گفت و افزود: تكثر اندیشه‌ها در دنیای جدید و تلاش دشمن برای ایجاد تفرقه و اختلافات در جامعه ما، ایجاد وحدت را مشكل كرده است اما رسانه ملی باید به عنوان عنصری تعیین كننده برای ایجاد و حفظ وحدت در كشور تلاش کند.
آخرین و پنجمین مولفه این منظومه كه رئیس رسانه ملی از آن سخن گفت گفتمان پیشرفت انقلاب اسلامی ‌بود كه به گفته او باید كشور در تمام ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به طور مداوم پیشرفت كند.
رئیس رسانه ملی از رسانه به عنوان پدیده‌ای توسعه‌محور و پیشرفت‌مدار یاد و تأكید كرد: كاركرد رسانه امروز تنها به كاركردی اطلاع‌رسانی و سرگرمی ختم نمی‌شود و باید در دهه آینده به سوی رسانه‌ای توسعه‌محور پیش رفت و برمبنای آن برنامه‌ریزی كرد. وی افزود: كشور ما راهی جز تبدیل شدن به كشوری صنعتی و پیشرفته ندارد. وی وجود شركت‌های دانش‌بنیان و استعدادهای درخشان در كشور را گواهی برای حركت كشور در مسیر توسعه دانست و افزود: جمهوری اسلامی ‌باید در آینده به كشوری پیشرفته و صنعتی در تراز كشورهای توسعه‌یافته بدل شود كه لازمه آن فرهنگسازی در این زمینه و گفتمان‌سازی است و برای آن تعامل با دستگاه‌های اجرایی ضروری است.
​​​​​​​
  باید نخبه‌ترین افراد جذب صداوسیما شوند
موضوع رشد و گردش اندیشه در سازمان صداوسیما از راهبردهای دیگری بود كه رئیس رسانه ملی در این نشست از آن یاد كرد و گفت: اقداماتی كه تاكنون در صداوسیما در این زمینه شده كافی نیست و ما باید به عنصر تفكر و اندیشه بیشتر بپردازیم. دكتر علی‌عسكری با اشاره به بالا رفتن سطح دانش مردم و تعدد مخاطبان فرهیخته و تحصیلكرده گفت: این امر ما را ملزم می‌كند پیام‌هایمان را با بسته‌بندی عالمانه و هوشمندانه ارائه دهیم. وی افزود: تشكیل شوراهای اندیشه‌ورز نیز در شبكه‌ها به منظور رشد و گردش اندیشه بود اما این كافی نیست و اتاق فكر در تمام گروه‌های برنامه‌ساز و برنامه‌ها باید شكل بگیرد.
رئیس سازمان صداوسیما با تأكید بر این‌كه در این شوراها باید نخبه‌ترین افراد جذب شوند، گفت: گران‌ترین گروه‌های تولیدی ما گروه‌های فیلم و سریال، انیمیشن و مستند هستند كه باید به ازای هر برنامه اتاق فكری مسلط و آگاه به مسائل روز وجود داشته باشد، ضمن این‌كه باید شهرك‌های تلویزیونی ایجاد شود تا به تولیدات صنعتی در تولید آثار دست یابیم و فاصله تولید از ایده تا آنتن را به حداقل برسانیم.
دكتر علی‌عسكری سپس با تأكید بر این‌كه صداوسیما قرارگاه فعال جنگ نرم است به توصیه اخیر رهبر معظم در بیان اهمیت جنگ نرم اشاره و تاكید كرد: باید این مفهوم را به‌خوبی درك كردو ویژگی‌های این قرارگاه عملیاتی را به‌خوبی شناخت. وی افزود: ما قرارگاهی هستیم كه بر افكار و عقاید مردم اثر می‌گذاریم و صیانت و حفاظت از افكارعمومی درمقابل عملیات روانی دشمن وظیفه ما است.
ادامه در صفحه 6