روایت میرشكاك از پیكان  تا پراید در «شب روایت»

روایت میرشكاك از پیكان تا پراید در «شب روایت»

برنامه تلویزیونی «شب روایت» مدتی است از شبكه چهار سیما با سردبیری مسعود دیانی پخش می‌شود. برنامه‌ای كه با موضوع روایت و روایتگری تولید می‌شود و به موضوعات مختلف در این حیطه پرداخته است.
برنامه‌ای كه یك حركت متفاوت در فضای تلویزیون بود و سردبیر برنامه كه اجرای آن را نیز به‌عهده دارد طلبه‌ای است كه با لباس روحانیت مقابل دوربین می‌رود. در برنامه سه‌شنبه شب، یوسفعلی میرشكاك به عنوان مهمان شركت كرده بود كه با محوریت «طنز سیاسی -اجتماعی و رویكرد ادبیات انتقادی در وقایع مهم اجتماعی» از آنتن پخش شد. وی درباره این پدیده عنوان كرد: در كل هستی ما با یك وضعیت كمیك روبه‌رو هستیم كه وقتی اسیر معاش و عواطفمان می‌شویم آن را جدی می‌انگاریم. همچنان‌كه مثلا كسی كه روحیه رمانتیك دارد شاید غصه بخورد و برخی كه حساسیت زیادتری به خرج دهند آن را دراماتیك كنند. برخی حتی از این وضعیت كمیك دنبال ساخت تراژیك هستند. درحالی‌كه همه همان وضعیت كمیك است.
میرشكاك افزود: انسان‌ها خوابند و وقتی بمیرند، تازه بیدار می‌شوند. جهان خودش كمیك است. بنای هستی وقتی مبتنی بر غفلت انسان باشد لاجرم باید بمیرد تا بفهمد فریب توهمی به نام جهان و هستی را خورده است.
این شاعر اضافه كرد: اگر عقل هدایتگری در كار باشد، همان انسان از این همه زجری كه در این جهان به خود می‌دهد در آن دنیا لب به خنده می‌گشاید كه این كارها چه بوده كه انجام داده است.
او با بیان این‌كه در تمام جهان قانون اساسی و انتخابات نمونه طنز سیاسی است، عنوان كرد: مردم ما رای می‌دهند كه دنیایشان عمارت شود و مثلا فلانی در صد روز فلان كار كند. چرا سعدی همواره یك رگه طنز در آثارش وجود دارد، چون اتفاقا واقعیت را می‌گوید. لطف طنز خواجه این است كه واقعگو است و نه خیالی.
این شاعر و پژوهشگر می‌گوید: زمانی ماشین‌ها را می‌گشتند، بلكه كاست و نواری پیدا كنند كه فلانی چرا موسیقی گوش می‌كنی. حتی خود صداوسیما بلاتكلیف بود كه موسیقی بالاخره حرام است یا نه. امروز وقتی ربا شایع شود و اختلاس هم جزء واجبات باشد، دیگر قبح خیلی چیزها شكسته خواهد شد. خب اینها همه كمیك هستند.
میرشكاك گریزی هم به سینمای كمدی و طنز امروز زد و گفت: هالیوود اسطوره كهنه را زنده می‌كند و اسطوره جدید می‌سازد و در كنارش چه بسا چند فیلم مبتذل هم قرار می‌دهد كه قابل اعتنا نیست. پس به زعم خودش ابتدا به اصل توجه می‌كند، ولی ما چطور!
وی ادامه داد: قرار بود سینمایی داشته باشیم كه بنیان باورها را تقویت كند، اما اندك‌اندك اینها فروریخت و از مسیرش دور گشت. تبدیل شد به سینمایی برعكس سینمای امثال كیمیایی كه مسیر خودش را طی می‌كند.
این شاعر در برنامه زنده شب روایت گفت: آنچه وضع موجود را استهزا می‌كند فكاهه و هجو و اینهاست، اما طنز خیر چون یا تاریخی است یا فراتاریخی. از پیكان به پراید رسیدن خودش وضعیت كمیك است. احتمالا كم‌كم به دوچرخه و سه‌چرخه هم برگشت به عقب داشته باشیم. خب اینها همه طنز و كمیك هستند.