مقاومت زیر سخت‌ترین فشارها

تحریم، كودتا و شورش در ونزوئلا در دستور كار آمریكا قرار گرفته است

مقاومت زیر سخت‌ترین فشارها

نیكولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا روز گذشته دستور داد در روابط دیپلماتیك كشورش با آمریكا بازنگری شود. این در حالی است كه یك روز پیشتر مایك پنس معاون رئیس‌جمهور آمریكا طی اظهاراتی آشكارا در امور ونزوئلا دخالت كرده و مردم را به شورش علیه حكومت فراخواند و چند روز پیشتر نیز برخی از نظامیان در صدد انجام یك كودتای ناكام علیه مادورو بودند. این روزها دولت ونزوئلا زیر سخت‌ترین فشارهای داخلی و خارجی قرار گرفته است تا حدی كه برخی می‌پرسند آیا این فشارها به سرنگونی دولت نیكولاس مادورو منجر خواهد شد؟

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واكنش به سخنان مداخله‌جویانه مایك پنس دستور داد در روابط دیپلماتیك كشورش با ایالات متحده آمریكا بازنگری اساسی صورت گیرد. مایك پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریكا در سخنانی ضمن حمایت از گروه‌های مخالف دولت ونزوئلا، مادورو را «دیكتاتوری بدون هیچ ادعای مشروع بر قدرت» توصیف كرده بود. معاون ترامپ بار دیگر از رهبر اپوزیسیون ونزوئلا كه اوایل همین ماه با او گفت‌وگوی تلفنی داشت و مجلس ملی ونزوئلا تحت رهبری او حمایت كرد و آن را «آخرین بقایای دموكراسی» دانست. پنس گفت واشنگتن از تصمیم گوئیدو برای تاكید بر اختیارات این نهاد حمایت می‌كند. این مجلس با «غاصب» دانستن مادورو خواستار تشكیل دولت انتقالی شده است.
مادورو در واكنش به سخنان مایك پنس، او را به تلاش برای تحریك كودتا متهم كرد و دستور بازنگری در روابط دیپلماتیك با ایالات متحده را صادر كرد. وی در كنفرانسی خبری گفت: هیچ‌گاه پیش از این یك مقام عالی‌رتبه با چنین حمایت آشكاری از اپوزیسیون نگفته بود كه آنها باید دولت را سرنگون كنند. مقامات دولت ونزوئلا تاكنون بارها با اسناد و مدارك ثابت كرده‌اند كه آمریكایی‌ها با دخالت‌های خود قصد سرنگونی دولت مادورو را دارند. مادورو كه جانشین هوگو چاوز رهبر تاریخی و سوسیالیست این كشور آمریكای لاتین است از همان ابتدا با دخالت‌های آمریكا در كشورش مخالفت می‌كرد. چاوز بارها دخالت‌های آمریكا در سراسر جهان به‌ویژه كشورهای آمریكای لاتین را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده بود و برای نمونه جورج بوش پسر را نماینده شیطان روی كره زمین می‌دانست.

اعتراضات خیابانی
خبرگزاری رویترز گزارش داد، بخش‌هایی از مردم ونزوئلا دیروز برای تظاهرات به خیابان‌ها آمدند و علیه نیكولاس مادورو شعار دادند. گروه‌های مخالف دولت امیدوارند با کشاندن مردم به خیابان موفق به سرنگونی دولت سوسیالیست مادورو شوند. مجلس ملی تحت كنترل اپوزیسیون ونزوئلا نیز اخیرا با «غیر مشروع» دانستن حكومت نیكولاس مادورو، یك گام به اجرای طرح به چالش كشیدن این رهبر سوسیالیست از طریق اعلام تشكیل دولت انتقالی و اعلام انتخابات زودهنگام نزدیك‌تر شد. منتقدان دولت به صورت روزافزونی مادورو را با دیكتاتور ماركوس كه از قدرت ساقط شد، مقایسه می‌كنند. این اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد كه روز دوشنبه اعلام شد گروهی از نظامیان در ونزوئلا علیه مادورو كودتا كرده‌اند. البته این خبر بلافاصله از سوی مقامات رسمی این كشور تكذیب شد و گفتند درجریان این كودتای نافرجام، شماری از سربازان ارتش بازداشت شده‌اند. دولت ونزوئلا با صدور بیانیه‌ای گفت این نظامیان مقادیری سلاح و مهمات ربوده بودند. همزمان معترضان نیز در مقابل مقر گارد ملی تجمع كردند و یك سطل زباله و یك خودرو را به نشانه اعتراض آتش زدند. ونزوئلا كه این روزها با تورم بسیار بالا و كمبود شدید مواد غذایی و دارو روبه‌روست، همزمان باید در برابر تشدید فشارهای آمریكا و همپیمانان واشنگتن نیز مقاومت كند. در این میان دولت مادورو به حمایت‌های همپیمانان خود از جمله چین و روسیه برای تاب آوردن در برابر این چالش‌ها امید بسته است. روسیه و چین تاكنون بارها نسبت به دخالت‌های آمریكا در امور داخلی ونزوئلا هشدار داده‌اند. 
​​​​​​​
فشارهای داخلی وخارجی 
كارشناسان می‌گویند این روزها فشارهای داخلی و خارجی علیه دولت مادورو به‌شدت در حال افزایش است. تشدید فشارهای آمریكا و همپیمان این كشور به‌ویژه دولت جدید برزیل علیه مادورو، طرح جدید برخی كشورهای راست گرای آمریكای لاتین علیه كاراكاس، تشدید تحركات مخالفان دولت مادورو با سازماندهی جدید، طرح رئیس كنگره ونزوئلا علیه دولت مادورو، اقدام پشت پرده دولت ترامپ برای براندازی دولت كاراكاس، افزایش نارضایتی‌ عمومی نسبت به شرایط وخیم اقتصادی و ادامه تورم شدید در این كشور همگی نشان می‌دهد دولت مادورو در این مقطع زمانی شرایط دشواری را سپری می‌كند. به همین علت بعضی گمانه‌زنی می‌كنند كه این دولت به‌زودی زیر این فشارها از پای درخواهد آمد. 
این تحركات همزمان با آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری نیكلاس مادورو بسیار تشدید شده است؛ زیرا مخالفان او اعلام كرده‌اند حضور دوباره مادورو را در سمت ریاست‌جمهوری به رسمیت نمی‌شناسند. یكی از مخالفان سرسخت مادورو، خوآن گوئیدو رئیس پارلمان این كشور است كه دور دوم ریاست جمهوری مادورو را قبول ندارد و آن را به رسمیت نمی‌شناسد. گوئیدو تاكنون بارها خواستار بركناری مادورو و تشكیل دولت انتقالی شده است. چند روز پیش در خبرها آمده بود رئیس پارلمان ونزوئلا بازداشت شده است اما این خبر صحت نداشت. گوئیدو به‌تازگی ریاست پارلمان ونزوئلا را به‌دست گرفته و اخیرا نیز تمام اعضای انجمن ملی ونزوئلا به نفع او به‌عنوان نماینده حزب «اراده‌ملت» در انتخابات ریاست جدید پارلمان رأی داده‌اند. حزب اراده ملت، حزب مخالف دولت حاكم در ونزوئلا به‌شمار می‌رود و گوئیدو پس از انتصاب، جامعه بین‌الملل را به تشویق مادورو برای تحویل قدرت فرا خواند. كشورهای آمریكا و برزیل و تعدادی دیگر از كشورهای آمریكای لاتین از تحركات گوئیدو حمایت می‌كنند.