نگاهی به پدیده  لیث نوبری

نگاهی به پدیده لیث نوبری

از روزهای آغازین جام ملت‌های آسیا، شبكه الكاس قطر در یكی از پرطرفدارین برنامه‌های ورزشی خاورمیانه، #المجلس، با اجرای خالد جاسم، گزارشگر و مجری معروف ورزشی هر شب بازی‌های این رقابت‌ها را با حضور كارشناسانی از تمامی كشورهای عربی حاضر در بازی‌ها بجز عربستان تحلیل و بررسی می‌كند.
 در یك اتفاق بی‌سابقه كه احتمالا بحران قطع رابطه بین عربستان سعودی و قطر هم در آن بی‌تاثیر نبوده است، لیث نوبری، بازیكن سابق تیم ملی و پرسپولیس این شب‌ها به نمایندگی از ایران در برنامه حاضر است. اما فراتر از یك حضور، شهروندان كشورهای عربی با پدیده‌ای مواجه شده اند كه علاوه بر یك كارشناس ورزشی، با شناخت كامل از فضای فرهنگی این كشورها و شرایط حاكم بر منطقه در برنامه حضور دارد. نوبری اصالتا خوزستانی، متولد كاظمین عراق و به زبان فارسی مسلط است. او همراه یونس محمود، كاپیتان سابق تیم ملی عراق به ستاره این روزهای این برنامه تبدیل شده است. این كارشناس فوتبال در عین كل كل‌های فوتبالی و كری‌خوانی با بقیه كارشناسان در قالب تحلیل‌های فنی و از موضع اقتدار، با ارائه یك هوش هیجانی بالای رسانه‌ای در قالب طنز توانسته جدی‌ترین مباحث را كه عمدتا از سوی برخی حاضران تلاش می‌شود از فضای فوتبالی خارج و به حاشیه كشیده شود، مدیریت و تبدیل به فرصت كند. برای مثال وقتی یكی از كارشناسان تلاش می‌كرد او را با بحث‌های بعضا غیر فوتبالی و در زبان كنایه منفعل و عصبانی كنند، او ناگهان بحث را عوض مي‌كند و به خواندن شعار معروف «ایران قهرمان میشه خدا میدونه كه حقشه»... می‌پردازد و فضای طنزی را به وجود می‌آورد.
 تاثیرگذاری این جریان سازی‌ها به حدی بوده است كه كلیپ‌های این برنامه و حضور مربی تیم جوانان پرسپولیس در همین مدت كوتاه در یوتیوب چند میلیون مرتبه دیده شود‌. بسیاری از كاربران به تعریف و تمجید از ایران به‌واسطه این شهروند ایرانی عرب‌زبان پرداختند و برای مثال كاربری نوشت: او یك ایرانی است؛ با فرهنگ، باهوش، صبور. دیگری نوشت فكر می‌كنم تا پایان جام ملت‌های آسیا همه بینندگان المجلس تصمیم بگیرند فارسی صحبت كنند! پس از بازی ایران با عمان كه همسر وی در پخش زنده‌ای از تهران حاضر شد: كاربری نوشت نجابت، اخلاق و متانت بخشی از فرهنگ ایرانی است. دیگری نوشت وقتی فرهنگ‌هایی مثل آذری، كردی، فارس و عرب تركیب شوند یك ایران با فرهنگ به‌وجود می‌آید. یك كاربر عمانی نیز پس از شكست تیم ملی كشورش نظر داد: تیم ایران، تیم ماست؛ به امید قهرمانی!
 متاسفانه در سال‌های اخیر شرایط سیاسی و روابط دیپلماتیك بین كشورهای منطقه به‌گونه‌ای پیش رفته كه به دلیل سیاست‌های عربستان سعودی افكار عمومی روز به زور قطبی‌تر می‌شوند و از یكدیگر فاصله می‌گیرند‌. آیا برای این شرایط راه‌گریزی وجود دارد؟ در پاسخ به اين پرسش باید گفت بله، جامعه مدنی و شهروندان ایرانی عاملی هستند كه می‌توانند با استفاده از ابزار فرهنگی و هوشمندی تاریخی این مسؤولیت را در حوزه دیپلماسی عمومی به‌عهده بگیرند. 
لیث نوبری هرچند در دوران نسل طلایی فوتبال ایران كمتر دیده شد و بازی‌های ملی كمی به او رسید، اما با حضور موفق خود در حوزه رسانه تجربه موفقی را نشان داد؛ فرصتی كه می‌تواند بهانه‌های مختلف و خلاقیت در حوزه‌های مختلف دیگر اجتماعی، فرهنگی از قبیل موسیقی، سینما و... با دیگر كشورها در شبكه‌های ارتباط جمعی و مجازی توسط بسیاری از چهره‌های توانمند تكثیر شود.
تكثیر این نمونه موفق رسانه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های شبكه‌های اجتماعی به عنوان حوزه عمومی ارتباط‌گیری با شهروندان كشورهای جهان و منطقه در حوزه‌های دیگر می‌تواند تبعات مثبتی را همراه داشته باشد.