همیشه پای یک زن در میان است

کنار کشیدن کارگردان،ساخت سری جدید«سفرهای ستاره ای» را با چالش رو به رو کرده است

همیشه پای یک زن در میان است

از شواهد امر برمی‌آید كه قسمت تازه مجموعه اكشن و علمی ـ تخیلی «سفرهای ستاره‌ای/ پیشتازان فضا» با دردسرهای زیادی روبه‌روست و فعلا قرار نیست وارد مرحله تولید شود. این در حالی است كه كمپانی پارامونت مدتی قبل خبر از شروع كار ساخت قسمت چهارم سری تازه این اكشن ماجراجویانه آینده‌نگرانه داده بود، اما حالا با كناره‌گیری كارگردان انتخابی این فیلم، سرنوشت آن دوباره در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. اس جی كلاركسن فیلمسازی كه باید وظیفه كارگردانی قسمت تازه سفرهای ستاره‌ای را به عهده می‌گرفت با دریافت یك پیشنهاد آب و نان دارتر دیگر، عطای كارگردانی این فیلم علمی ـ تخیلی معروف را به لقایش بخشید! این خانم ،كارگردانی سفرهای ستاره‌ای 4 را رها كرد تا با عوامل سری جدید مجموعه تاریخی و پرسروصدای «بازی تاج و تخت» همكاری كند.

به نوشته سایت امپایرآنلاین، زمانی كه   كلاركسن برای كارگردانی تازه‌ترین قسمت سفرهای ستاره‌ای انتخاب و معرفی شد، منتقدان و اهل فن استقبال بسیار زیادی از این انتخاب كردند. كلاركسن، اولین فیلمساز زن در تاریخ تولید مجموعه فیلم سفرهای ستاره‌ای بود كه كارگردانی یكی از قسمت‌های آن را به‌عهده می‌گرفت. گفته می‌شود موفقیت بالای مالی و انتقادی «واندروومن» كمپانی برادران وارنر، دلیل اصلی انتخاب كلاركسن توسط مدیران كمپانی پارامونت بوده است.  «واندروومن» را پتی جنكینز كارگردانی كرد و هنر فیلمسازی این خانم، فروشی کلان برای آن در آمریكا و دیگر نقاط دنیا به همراه آورد. خود فیلم هم یكی از امیدهای اصلی مراسم اسكار امسال و جوایز اصلی آن است. از داخل كمپانی پارامونت هم خبر می‌رسید كه كلاركسن علاقه بسیار زیادی به پروژه سفرهای ستاره‌ای دارد و از همكاری با آن بسیار خوشحال است. حتی گفته شد بعد از اختلاف كریس همسورث و كریس پاین با تهیه‌كنندگان فیلم (كه خواهان دستمزد بسیار بالاتری برای بازی در قسمت چهارم بودند)، این كلاركسن بود كه به دیدار دو بازیگر رفت تا آنها را مجاب به همكاری همه‌جانبه با فیلم كند.
اما حالا خود كمپانی پارامونت هم كناره‌گیری كلاركسن از كارگردانی قسمت چهارم را تایید كرده است. به این ترتیب، مدیران كمپانی دوباره باید به دنبال كارگردان مناسبی برای فیلم بگردند. طبیعی است كه این كار زمان خواهد برد و این به معنی آن است كه تا اطلاع ثانوی خبری از تولید قسمت چهارم نخواهد بود.
رسانه‌های گروهی اطلاعات زیادی پیرامون نوع همكاری كلاركسن با سری جدید بازی تاج و تخت نداده‌اند. تنها مشخص شده كه مدیران شبكه تلویزیونی اچ‌بی‌او تماسی با فیلمساز داشته و او را دعوت به كارگردانی مجموعه خود كرده‌اند. شنیده می‌شود كلاركسن از این دعوت بسیار خوشحال و هیجان‌زده شده و بلافاصله آن را قبول كرده است! اطلاعی از رقم دستمزدی كه كلاركسن برای كارگردانی مجموعه می‌گیرد، در دست نیست. تا اینجای كار، مشخص شده كه مجموعه ، بخشی از داستان بازی تاج و تخت است و ماجراهای خود را به 5000 سال قبل از شروع داستان بازی تاج و تخت می‌برد. البته اچ‌بی‌‌او فعلا فقط برای كارگردانی اپیزود اول و آزمایشی (پایلوت) این مجموعه با کلارکسن قرارداد امضا كرده و معلوم نیست بقیه اپیزودهای آن را نیز كارگردانی خواهد كرد یا نه.
​​​​​​​
رشته شدن پنبه ها!
به هر حال، با امضای این قرارداد تمام رشته‌های كمپانی پارامونت پنبه شد! این كمپانی از اوایل سال 2017 مذاكرات با كلاركسن را آغاز كرده و به سختی توانسته بود رضایت او برای همكاری با خود را جلب كند. نكته جالب این است كه این خانم انگلیسی‌تبار، در دنیای سینما چهره شناخته‌شده‌ای نیست. او كه از سال 2000 فعالیت خود را در تلویزیون شروع كرد، به واسطه مجموعه‌هایی چون قهرمانان، دكستر و خانه شهرت دارد. او تنها فیلم سینمایی خود «تست» را كه حال و هوایی كمدی ـ درام و شرح‌حال‌گونه داشته، سال 2010 كارگردانی كرد. 
منتقدان سینمایی در رابطه با مجموعه سفرهای ستاره‌ای و تولید قسمت جدید آن، به تناقضی غیرمعمول اشاره می‌كنند. بحث آنها در ارتباط با تولید همزمان دو فیلم جدید از این مجموعه اكشن علمی ـ تخیلی است! پارامونتی‌ها در حالی كه مذاكره با كلاركسن را ادامه می‌دادند با كوئنتین تارانتینو هم درباره كارگردانی فیلم مشابهی به توافق رسیدند. تارانتینو خبر شروع كار نگارش فیلمنامه سفرهای ستاره‌ای خودش را اعلام كرد و گفت این نسخه، به احتمال بسیار زیاد با درجه‌بندی R روی پرده سینماها خواهد رفت. این یعنی این‌كه تماشاگران زیر 17 سال، مجاز به تماشای آن نخواهند بود. كار نوشتن فیلمنامه فیلم تارانتینو را مارك ال اسمیت انجام می‌دهد. از قرار معلوم، تارانتینو بعد از پایان كار روی «روزی روزگاری در هالیوود» خود، سراغ ساخت سفرهای ستاره‌ای‌اش می‌رود.
موفقیت سری جدید؟
سری جدید سفرهای ستاره‌ای را جی‌جی آبرامز احیا كرد. نسخه‌ای كه او از این مجموعه فیلم و مجموعه كلاسیك ساخت، سال 2009 روی پرده سینماها رفت. كریس پاین و زاخاری كوئینتو در این فیلم، نقش دوران جوانی كاپیتان كرك و آقای اسپاك را بازی كردند. فروش جهانی 385 میلیون دلاری فیلم باعث شد پارامونت كارگردانی دومین قسمت فیلم را هم به دست آبرامز بسپارد. این فیلم سال 2013 موفق به فروش خوب جهانی 468 میلیون دلاری شد، اما قسمت سوم كه سال 2016 توسط جاستین لین كارگردانی شد، توقعات و انتظارات كمپانی پارامونت و طرفداران فیلم را برآورده نكرد. 
فروش 343 میلیون دلاری جهانی این قسمت، رضایت خاطر تهیه‌كنندگانش را فراهم نكرد و آنها را به فكر ایجاد تغییراتی در ساختار كلی این مجموعه فیلم انداخت.