دستفروشی روی هوا

رئیس شورای شهر تهران گفته دستفروشان نمی‌توانند اجناسشان را روی زمین پهن كنند

دستفروشی روی هوا

دستفروش‌ها اگر این خبر را بخوانند، خبری كه دیروز خبرگزاری‌ها از خیابان بهشت و از پشت درهای شورای شهر تهران مخابره كردند، حتما اول كلی می‌خندند و بعد این خنده ممتد به یك غم تلخ می‌رسد، به این‌كه انگار در این شهر بزرگ هیچ‌كس آنها را دوست ندارد! دستفروش‌ها اگر این خبر را بخوانند و بدانند رئیس شورای شهر تهران، یعنی محسن هاشمی در جریان بررسی جزئیات طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌كانون در شهر تهران گفته، آنها نمی‌توانند اجناسشان را روی زمین بگذارند، نمی‌توانند روی زمین سفره پهن كنند و یك كارتخوان هم كنارش بگذارند، حتما از خودشان می‌پرسند پس ما باید چه‌كار كنیم؟! در جواب وقتی به آنها بگوییم رئیس شورای شهر تهران گفته، آنها باید اجناسشان را روی دستشان بفروشند، حتما ته دلشان از خدا می‌خواهند دوتا دست اضافی‌تر به آنها می‌داد تا اجناس بیشتری را برای فروش به مشتری‌ها عرضه كنند، كاری كه قاعدتا از عهده دوتا دست برنمی آید!

این وسط البته شاید خیلی‌هایشان خبردار نشوند كه تصمیم‌گیری درباره سرنوشت آنها، محور اصلی صد و بیست و سومین جلسه شورای علنی شهر تهران بود؛ جلسه‌ای كه صبح دیروز بعد از یك تعطیلی چندروزه تشكیل شد و در نهایت به تصویب یك فوریت طرح ساماندهی مشاغل سیار و دستفروشان در شهر تهران رسید.
پیشنهاددهنده این طرح، حجت نظری بود، یكی از اعضای جوان شورا كه از فقدان نظارت بر فعالیت دستفروش‌ها گلایه كرد و به اینجا رسید كه همین اتفاق باعث شده برخی عوامل شهرداری اقدام به اخذ وجوه متفاوت از این افراد كنند. او البته تاكید كرد عملا این پول به حساب شهرداری واریز نمی‌شود و ممكن است هر فردی براساس تصمیم و تشخیص خود رفتاری داشته باشد!
این عضو شورا روی قانونی دست گذاشت كه به‌صراحت در مورد سدمعبر واكنش نشان داده، اما دستفروشی را مسكوت گذاشته و گفت: لازم است این طرح به تصویب برسد تا بتوانیم با همراهی شركت ساماندهی مشاغل نسبت به ساماندهی دستفروشان، وانت‌بارها و غیره اقدام كنیم.
حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران، دومین نفری بود كه در این جلسه به بررسی این طرح پرداخت. او البته گفت طبق قانون، دستفروشی به عنوان یك شغل مزاحم محسوب می‌شود. رسولی سابقه این قانون را به 50 سال قبل رساند و گفت از همان زمان تا امروز شهرداری موظف شده به عنوان یك عمل نابهنجار شهری با این پدیده برخورد كند.
شهربانو امانی، دیگر عضو شورا اما به همین قدمت قانونی این پدیده اشاره كرد و افزود: سال ۴۷ قانونی تصویب شد كه براساس آن دستفروشی به نوعی مزاحمت كسب بوده است. اما حالا 50سال از این قانون می‌گذرد و شرایط متفاوت شده و مهاجرت هم به قدری زیاد شده است كه هم وانت‌بارها و هم دستفروشان در خیابان‌های شهر افزایش یافته‌اند. 
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم تاكید كرد دستفروشان نمی‌توانند اجناس خود را روی زمین بگذارند.
آن‌طور كه او گفت دستفروشان باید اجناسشان را روی دست بفروشند، چراكه این افراد نمی‌توانند سفره پهن كنند و یك كارتخوان هم كنار بساط‌شان بگذارند.
ناهید خداكرمی، عضو دیگری از شورای شهر تهران بود كه دیروز از بی‌متولی بودن دستفروشی در شهر گلایه كرد. او گفت دستفروشی در شهر تهران متولی ندارد و ساماندهی هم نمی‌شود و معلوم نیست چه كسی باید در این خصوص پاسخگو باشد!
نتیجه‌گیری خداكرمی از این بحث، ضرورت ساماندهی دستفروشان در شهر تهران بود. پدیده‌ای كه به گفته او برای شهر تهران مشكلات زیادی درست كرده است.
در نهایت با 12 رای موافق یك فوریت طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌كانون در شهر تهران دیروز در شورای شهر تصویب شد. در بررسی بندهای این مصوبه البته زهرا نژادبهرام، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران، پیشنهاد داد شهرداری در فضاهای عمومی اجازه فعالیت به دستفروشان را به شرط فروش كالای ایرانی بدهد كه این پیشنهاد با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.