بهبود قدرت خرید كارگران و كارمندان

بهبود قدرت خرید كارگران و كارمندان

در سال جاری حقوق كارگران و كارمندان بین 10 تا 20 درصد افزایش یافت؛ در حالی كه میزان تورم امسال بالای 20 درصد اعلام شده؛ بنابراین كاهش قدرت خرید اقشار كارمند و كارگر در سال جاری، اجتناب‌ناپذیر بوده است. دولت در سال جاری خط فقر را سه‌میلیون تومان لحاظ كرد و سبد حمایتی را برای افرادی كه زیر سه میلیون تومان حقوق می‌گیرند،‌ واریز كرد. 
محمدباقر نوبخت دوشنبه‌شب در تلویزیون اعلام كرد حدود یك میلیون نفر از حقوق‌بگیران دولتی، زیر دو میلیون تومان دریافتی دارند. آمار اعلامی نوبخت، بیانگر آن است كه بیش از یك میلیون نفر از كارمندان و بازنشستگان دولت، زیر خط فقر زندگی می‌كنند.
چرا قدرت خرید زیاد نشد؟
رئیس‌جمهور در پیام نوروزی خود به مردم ایران وعده داد امسال (سال 97) قدرت خرید كارگران و كارمندان را اضافه می‌كنیم.
دكتر بهنام ملكی، اقتصاددان در این باره گفت: برای افزایش قدرت خرید كارگران و كارمندان راه را اشتباه رفتیم و بهترین راهی كه می‌توانستیم قدرت خرید كارگران و كارمندان را افزایش دهیم كارت اعتباری دریافت كالاهای اساسی بود تا خانوارها با خیال راحت بدانند هر ماه چقدر كالای اساسی دریافت می‌كنند.
وی افزود: آنچه در مجلس در مورد بازگشت كوپن مطرح شده كلیات است و هنوز جای بحث دارد و این پیشنهاد از سوی بنده به نمایندگان مجلس و دولت داده شده كه كارت اعتباری در این زمینه صادر و به سرپرستان خانوار تحویل داده شود تا به تعداد اعضای خانواده خود بتوانند كالای اساسی دریافت كنند. ملكی با بیان این‌كه دولت هزینه زیادی برای واردات كالای اساسی پرداخت می‌كند، تصریح كرد: دولت سالانه 14 میلیارد دلار برای واردات كالاهای اساسی تخصیص داده اما كالا با نرخ آزاد ارز به دست مردم می‌رسد و عده‌ای سودجو در این بین سود می‌برند، در حالی كه دولت این هزینه را برای افزایش قدرت خرید مردم پرداخته است. این اقتصاددان به راه‌های افزایش قدرت خرید مردم اشاره كرد و گفت: در سال 89 كه قرار بود قانون هدفمندی یارانه‌ها به اجرا دربیاید به رئیس‌جمهور وقت پیشنهاد کردم به جای پول نقد به عنوان یارانه نقدی، كارت انرژی در اختیار مردم قرار بگیرد اما طرح پرداخت یارانه نقدی اجرا شد. 
اكنون نیز كه قدرت خرید كارگران، كارمندان و حقوق‌بگیران به‌شدت كاهش یافته بهترین راه استفاده از كوپن‌های الكترونیك برای دریافت كالاهای اساسی است.
وی اضافه كرد: در شرایطی كه قدرت خرید مردم از دست رفته افزایش یارانه نقدی تبعات تورمی به دنبال دارد، اما یارانه كالایی كمك زیادی به معیشت خانوارها می‌كند.
ملكی با بیان این‌كه نظارتی بر واردات كالاهای اساسی نمی‌شود، تصریح كرد: كالاهای اساسی زمانی كه وارد می‌شدند یا با نرخ آزاد به دست مردم می‌رسیدند یا از طریق مرزها از كشور دوباره خارج می‌شدند كه ادامه این روند باعث می‌شود دولت هزینه را بیهوده پرداخت كند بدون این‌كه مردم از آن منتفع شوند.
این اقتصاددان تاكید كرد: اعطای یارانه دولتی در شرایط فعلی به نفع اقشار متوسط و ضعیف نیست و هر كسی كه بیشتر مصرف كند از این یارانه بیشتر منتفع می‌شود. تغییر مسیر در این زمینه باید در كمترین زمان اتفاق بیفتد تا مانع هدررفت منابع دولتی شود.