افزایش اشتغال

افزایش اشتغال

درباره میزان اشتغال ایجادشده در كشور، همواره اختلاف‌نظر وجود داشته است. با این‌كه روحانی چند بار اعلام كرده میزان اشتغال ایجادشده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیش از سه میلیون شغل بوده، اما واقعیات اقتصاد كشور، چنین چیزی را تأیید نمی‌كند.
به گفته كارشناسان اقتصادی، پیش‌نیاز ایجاد اشتغال، افزایش سرمایه‌گذاری است؛ بنابراین وقتی مطابق با آمارهای رسمی، میزان سرمایه‌گذاری در كشور به مدت چند سال منفی بوده، چطور اشتغال‌زایی سه‌میلیونی محقق شده است؟
لازم به یادآوری است آمار روحانی درباره ایجاد 960 هزار شغل در سال 96 در هیچ آمار رسمی دولتی تأیید نشده است. ضمن آن‌كه شمار بیكاران نیز در سال‌های اخیر روند رو به افزایش داشته است.
اشتغال‌زایی چندانی در کشور 
صورت نگرفته است

دکتر لطفعلی بخشی، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص وضعیت اشتغال‌زایی در سال 97 گفت: آنچه ما در حال حاضر از وضعیت اشتغال جامعه متوجه می‌شویم، این است که به نظر می‌رسد اشتغال‌زایی در کشور نسبت به سال گذشته افزایش آنچنانی نیافته است.
وی افزود: در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ما عملکرد بسیار بدی داشته‌ایم و از طرف دیگر با توجه به ویژگی‌های اقتصادی کشور انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران داخلی وجود ندارد به همین دلیل اشتغال پایدار مناسبی در کشور صورت نگرفته است.
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این‌که چشم‌انداز اقتصادی کشور مثبت نیست، اظهار کرد: سرمایه‌گذاران داخلی نیز به این امید وارد بازار می‌شوند که 70 درصد سرمایه‌گذاری خود را از تسهیلات و وام‌های بانکی فراهم کنند ولی سیستم ناکارآمد بانکی این زمینه را برای آنها فراهم 
نمی‌کند.
بخشی ادامه داد: خط‌مشی دولت نیز در این مسیر اشتباه است چون سرمایه‌گذار به‌محض تولید می‌بیند قیمت کالایش توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود و باید کالای خود را با این قیمت عرضه کند که برایش نمی‌صرفد.
وی افزود: گرفتن مجوز برای تولید کالاها طی سلسله‌مراتب اداری خاصی تا فساد دستگاه‌های دولتی در فرآیند تولید نیز یکی از دیگر عوامل کاهش اشتغال‌زایی در کشور است.