رفع فقر مطلق

رفع فقر مطلق

در دو سال اخیر، دولت با استفاده از منابع هدفمندی یارانه‌ها اقدام به افزایش مستمری افراد تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی كرده كه قطعا در بهبود زندگی این اقشار، مفید بوده است،  اما تورم سنگین سال جاری خصوصا از آنجا كه بیشتر در كالاهای اساسی و ارزاق عمومی رخ داد، موجب كاهش قدرت خرید اقشار فقیر شد.
افزایش 30 درصدی میزان فقر مطلق
 در سال جاری

دکتر احسان سلطانی، کارشناس مسائل اقتصادی درخصوص وضعیت و میزان فقر مطلق گفت: آنچه از شواهد و قرائن پیداست نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی جامعه خوب نبوده و با افزایش قیمت سرسام‌آور کالاهای مختلف، فقر مطلق افزایش یافته است. وی افزود: اگر در سال 96 میزان فقر مطلق در جامعه حدود 20‌درصد بوده، امروزه شاهد آن هستیم که این میزان حداقل به بیش از 50 درصد رسیده است.
این کارشناس مسائل اقتصادی اذعان کرد: در حال حاضر وضعیت اقتصادی مردم خوب نبوده و بیش از 70 درصد آنها به کمک‌های دولتی برای معیشت خود احتیاج دارند.
سلطانی ادامه داد: متأسفانه حقوق کارمندان و کارکنان دولت کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد و افزایش حقوقی که هرسال دولت انجام داده و می‌دهد نسبت به تورم سالانه بسیار ناچیز است.
وی گفت: سهم دستمزد و حقوق نسبت به تولید ناخالص داخلی نسبت به تمام کشورهای دنیا بسیار کم است و با جهش ارزی که داشته‌ایم قیمت محصولات افزایش شدیدی داشته است، این در حالی است که همچنان حقوق برخی از معلمان یک میلیون و 500هزار تومان است.
این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته از کاهش محسوسی برخوردار بوده است؛ این در حالی است که ما به لحاظ پولی در اقتصاد مشکلی نداریم و مشکل اساسی از آنجایی ناشی می‌شود که این پول‌ها به انحای مختلف سهم بخش کمی از مردم می‌شود و بیش از 90درصد مردم از پول‌ها و درآمدهای ملی بی‌بهره هستند.
سلطانی افزود: بسیاری از شرکت‌های دولتی همچون صنایع معدنی و فلزی در سال جاری با افزایش سود بیش از صد درصدی روبه‌رو بوده‌اند؛ این در حالی است که سود این شرکت‌ها تنها به جیب عده‌ای خاص می‌رود.