رقابت ربات‌های پول‌ساز

جام‌جم از آخرین دستاوردهای محققان ایرانی و خارجی در هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی رباتیك و هوش مصنوعی ایران گزارش می‌دهد

رقابت ربات‌های پول‌ساز

اینجا سالن شماره 5 نمایشگاه بین‌المللی تهران است. فضایی شبیه به زمین مسابقات ورزشی با ابعاد كوچك طراحی شده و گروه‌های مختلف در هر گوشه از آن مانند مربیان ورزشی كه پیش از شروع مسابقه بازیكنان خود را آماده رقابت می‌كنند، مشغول تمرین با ربات‌های خود هستند. دورتادور سالن غرفه‌های متعددی به طرح‌های دانش‌آموزی و دانشجویی اختصاص داده شده كه در هر كدام از آنها طراحان نوجوان و جوان در حال ارائه توضیحاتی در خصوص كاربردهای طرحشان به بازدیدكنندگان نمایشگاه و كمیته‌های داوری هستند. در بخش انتهایی سالن چند شركت پرورش ایده و برقراركننده ارتباط میان دانش‌پژوهان و سرمایه‌گذاران قرار دارد و در كنار آنها، كارگاهی آموزشی برای نحوه راه‌اندازی كسب‌وكار رباتی در حال برگزاری است. به هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی رباتیك و هوش مصنوعی ایران خوش آمدید. در سال‌های اخیر با توجه به محوریت جهانی رباتیك و هوش مصنوعی در دنیا و نیاز به تربیت نیروی ماهر این حوزه در كشور، دانشگاه صنعتی امیركبیر از سال 1388 مسابقات علمی و كاربردی رباتیك و هوش مصنوعی را در ایران برگزار كرده است. با توسعه فضای بین‌المللی و استقبال تیم‌ها و گروه‌های ایرانی و خارجی از این رقابت‌ها، همكاری كمیته برگزاری مسابقات با فدراسیون جهانی رباتیك (فیرا) شكل گرفت و از سال 92 مسابقات بین‌المللی رباتیك و هوش مصنوعی امیركبیر با عنوان «فیراكاپ آزاد ایران» توسعه یافت. به رسم سال‌های پیش، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی رباتیك (فیراكاپ آزاد ایران) و اولین نمایشگاه رباتیك، اتوماسیون و هوش مصنوعی ایران با همكاری وزارت علوم, تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ایفای نقش موثر در پیشبرد فناوری رباتیك و هوش مصنوعی از 10 تا 13 اسفند 97 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

با شنیدن نام مسابقات رباتیك شاید منتظر رویارویی با زمین‌های متعدد مسابقه باشید كه در هر كدام از آنها ربات‌های انسان‌نما در رشته‌ای خاص در حال رقابت با یكدیگر هستند. اما داستان ربات‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود. مسابقات فیراكاپ آزاد ایران در دو بخش دانش‌آموزی و دانشجویی با نگاه مساله محور به‌دنبال پیدا كردن بهترین كاربردهای استفاده از ربات‌ها و هوش‌مصنوعی برای رفع مشكلات روزمره است.
دكتر سروش صادق‌نژاد، رئیس كمیته فنی جشنواره رباتیك ضمن ابراز رضایت از روند برگزاری جشنواره و كمیت و كیفیت طرح‌های شركت‌كننده به جام‌جم می‌گوید: «رویداد رباتیك امسال در سه بخش مسابقات، نمایشگاه صنعتی و بخش رویداد فناوری و نوآوری برگزار شد. در بخش مسابقات دانشجویان و دانش‌آموزان در قالب 192 تیم دانش‌آموزی و 110 تیم دانشجویی در 28 لیگ با هم به رقابت پرداختند.» امسال ایران میزبان حدود 12 كشور در این دوره از مسابقات بود كه روسیه، تایوان و كره جنوبی بیشترین تعداد تیم‌های خارجی را تشكیل می‌دادند.
دكتر صادق‌نژاد در این باره می‌گوید: «مجموع كشورهای شركت‌كننده در این مسابقات حدود 15 كشور بود كه برخی از آنها به صورت مجازی اقدام به شركت در مسابقات كردند.»
رئیس كمیته فنی جشنواره همچنین در ارتباط با بخش‌های نمایشگاه صنعتی و رویداد فناوری و نوآوری توضیح داد: «در این بخش 35 شركت در حوزه رباتیك، اتوماسیون و هوش مصنوعی دستاوردهای خود را در معرض دید بازدیدكنندگان قرار دادند. در رویداد فناوری و نوآوری نیز دانشگاه‌های برتر كشور در حوزه رباتیك مانند دانشگاه شریف، شهید بهشتی، تهران، امیركبیر و الزهرا در كنار چند شركت دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.»
وی با اشاره به شكل‌گیری رویداد ربوتك برای اولین‌بار در این جشنواره افزود: «در این رویداد، استادان به نام كشور در حوزه رباتیك و شركت‌های موفق این حوزه سخنرانی‌هایی را برای علاقه‌مندان راه‌اندازی كسب‌وكارهای رباتیك ارائه كردند. در حاشیه این سخنرانی‌ها، كارگاه‌های آموزشی راه‌اندازی كسب‌وكار نیز برگزار شد.»
دكتر صادق‌نژاد با اشاره به میزبانی ایران برای مسابقات جهانی فیرا در سال آینده می‌افزاید: «امسال با هدف افزایش آمادگی و سنجش توانمندی‌هایمان برای میزبانی مسابقات جهانی در سال آینده، محل جشنواره را به نمایشگاه بین‌المللی تهران تغییر دادیم تا ضمن ایجاد فضای بزرگ‌تر بتوانیم تعاملات خود را با دیگر مجموعه‌ها در افزایش آمادگی برای سال آینده افزایش دهیم.»