چرخ خرید هوشمند در آینده‌ای نزدیك

چرخ خرید هوشمند در آینده‌ای نزدیك


گروهی از دانشجویان دانشكده فنی‌وحرفه‌ای شهید شمسی‌پور با نام گروه رباتیك امید (Hope) موفق به ساخت ربات‌های ترابری هوشمند شده‌اند. این ایده كه از آغاز طراحی تا پایان ساخت حدودا دو سال زمان برده است با هدف جابه‌جایی هوشمند كالاها در انبارهای صنعتی و ساخت چرخ خرید هوشمند شكل گرفته است.
پدرام رسولی از اعضای این تیم در مورد عملكرد این ربات توضیح می‌دهد: در ساخت این ربات از دوربین ویژه‌ای استفاده شده كه براساس الگوریتم‌های نرم‌افزاری قادر به شناسایی فرد و دنبال كردن او بدون برخورد با موانع است. همچنین در صورت تمایل می‌توان برنامه این ربات را طوری طراحی كرد كه در پایان خرید با اشاره دست فرد به محل استقرار خود بازگردد. وی به خصوصیت دیگر مورد استفاده در این ربات ترابری اشاره می‌كند و می‌افزاید: در ساخت نوع دیگری از این ربات از چرخ‌های مكانوم استفاده شده كه به ربات این امكان را می‌دهد كه بدون جابه‌جایی، چرخ بتواند جهت حركت خود را به چپ یا به راست تغییر دهد و یا در جای خود بچرخد.
رسولی همچنین از نحوه همكاری در دانشكده فنی‌وحرفه‌ای برای اختصاص كمك‌هزینه‌های پژوهشی ابراز نارضایتی می‌كند و و می‌افزاید: مراحل اداری طولانی و همكاری‌نكردن افراد مسؤول در دانشكده فنی‌وحرفه‌ای ما را تا حدی با مشكلاتی برای تامین هزینه‌های مورد نیاز این طرح روبه‌رو كرد. در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه برای توسعه این ربات‌های هوشمند از شركت‌های سرمایه‌گذار هستیم و این مسابقات این امكان را فراهم آورد تا با دو شركت تاكنون وارد مذاكرات اولیه شویم.