مصرف غذاهای پركالری در نوروز و چاقی

مصرف غذاهای پركالری در نوروز و چاقی

 سال گذشته در چنین روزهایی چند مطلب نوشتم: در مورد كالری زیاد مواد غذایی كه در فرهنگ ما در روزهای نوروز مصرف می‌شوند. این فرهنگ در سال‌های دور كه میزان كالری دریافتی همیشه از میزان مصرف كمتر بود جایگاه مناسب داشت. به بیان دیگر وجود شیرینی، شكلات و آجیل بر سر سفره برای مهمانانی كه هر روز ساعت‌ها ورزش می‌كردند ـ به‌عنوان مثال بیل می‌زدند، همراه گوسفندان كوه‌پیمایی می‌كردند، در كارگاه آهنگری پتك بر سندان می‌كوفتند یا خانم‌هایی كه چند بار فاصله یك كیلومتری تا چشمه را با بار سنگین لباس می‌رفتند و در جوی كنار چشمه لباس می‌شستند ـ برای این آدم‌ها چنین سفره‌ای، چقدر دلنشین و خیال‌انگیز بود. امروز آیا چنین است؟ چند درصد مردم به چنین كارهایی مشغولند؟ و آیا خوردن تنقلات پر كالری موجب سلامتی‌مان می‌گردد یا موجب بیماری متابولیك؟
 چندین ماده غذایی بسیار پر كالری در روزهای عید به وفور مصرف می‌شوند. اولین و بدترین آنها شیرینی است. شیرینی خشك عمدتا كربوهیدرات است و شیرینی‌تر مخلوط كربوهیدرات و چربی. خوردن سه چهار عدد شیرینی در روز هم حدود ۶۰۰ كیلوكالری به سبد كالری‌مان می‌افزاید. آجیل هم در زمره تنقلات بسیار پر كالری است: اگر مخلوط آجیل را در نظر بگیریم مشخص است كه مصرف یك پیاله كوچك از آن هر روز حدود ۷۰۰ كیلو كالری به سبد تغذیه اضافه می‌كند. اضافه كنید به اینها میزان غذاهای سفره را كه در روزهای عید بیشتر و چرب‌تر است. با یك حساب ساده بیشتر افراد حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار كیلوكالری در مدت كوتاهی اضافه می‌خورند؛ این یعنی ۶ تا ۸ كیلوگرم اضافه وزن.
در طول سال افراد زیادی هستند كه با رژیم و ورزش شروع به كاهش وزن كرده‌اند. برای خیلی‌ها كه با چندین كیلوگرم كاهش وزن به تناسب اندام رسیده‌اند، متابولیسم به شدت آمادگی برای افزایش وزن دارد. اگر این افراد اشتباه كنند و این لیست تنقلات و غذاها را در روزهای تعطیل مصرف كنند دوباره چند كیلوگرم چاق می‌شوند.
بیایید به این موضوع فكر كنیم كه: آیا بهتر نیست در روزهای تعطیل پیش‌رو به جای مصرف كالری بیشتر به ورزش بپردازیم و سرحال‌تر و قبراق‌تر از همیشه از تعطیلات لذت ببریم؟