«آتش بدون دود»  و كاش «باران بدون سیل»

«آتش بدون دود» و كاش «باران بدون سیل»


 حالا كه همه جا حرف گلستان است، یادی كنیم از رمان بلند «آتش بدون دود» نوشته زنده‌یاد نادر ابراهیمی. نویسنده كه همین چند روز پیش یعنی 14 فروردین تولدش بود، در اولین ماه بهار به دنیا آمده و در آخرین ماه بهار در روز 16 خرداد درگذشته است. آتش بدون دود، رمان بلند هفت جلدی است كه نادر ابراهیمی در آن زده به تركمن صحرا. در سه جلد اول با زبان و بیانی جذاب از زیبایی‌های تركمن صحرا نوشته و در چهار جلد بعدی‌اش هم به شیوه‌ای داستانی -تاریخی به بیان مبارزات انقلابی معاصر پرداخته است.
قهرمان رمان در جلد اول، گالان اوجا نام دارد كه یك قهرمان اسطوره‌ای تركمن به‌شمار می‌رود. در جلد دوم نویسنده با ‌گذاری كوتاه بر اتفاقات صحرا شرایط را برای معرفی یگانه قهرمانان داستان؛ دكتر آلنی آق‌اویلر و همسر وفادارش دكتر مارال آق‌اویلر فراهم می‌كند. آلنی، نوه گالان اوجاست و یك شخصیت واقعی به‌شمار می‌رود. او یك انقلابی تحصیلكرده است كه برای اعتلای نام وطن و رهایی آن از ظلم از هیچ كوششی فروگذار نمی‌كند. موضوع اصلی بقیه رمان زندگی و فعالیت‌های سیاسی این زوج است.
آتش بدون دود، یكی از درخشان‌ترین آثار نادر ابراهیمی است كه عنوان رمان‌نویس منتخب بعد از انقلاب را نیز برای او به ارمغان آورد. نثر این رمان پر از جملات كوتاه و پرمغز است كه می‌تواند به‌راحتی به‌خاطر سپرده شود و توسط خواننده برای دیگران تكرار و از نسلی به نسل دیگر منتقل گردد. بعلاوه آتش بدون دود با ویژگی‌های قبیله‌ای شرقی‌اش، قطعه‌ای بی‌همتا از ادبیات مدرن ایرانی است و سراغ قومی رفته كه با همه زیبایی‌ها و جذابیت‌هایش می‌تواند سهم بیشتری در ادبیات ایران داشته باشد. نام این رمان جذاب و حال و هوای این روزهای استان گلستان ذهنمان را برد به سمت این‌كه كاش این استان، این روزها در حال گذراندن تجربه همیشگی بهارش بود؛ یعنی باریدن باران بدون سیل...