زندگی  و دیگر هیچ

زندگی و دیگر هیچ

پیدا كردن عكسی كه در میانه این مصیبت لبخندی بیاورد كار سختی است. این كار سخت اما از ویزور دوربین مجید میهن دوست به تصویر كشیده شد. دیدن زوجی كه لبخند به لب دارند و در سالن اسكان اضطراری استان گلستان پیوندشان را جشن گرفته‌اند. تضاد عجیب این تصویر رنگین با گل و لای خروشان در شهر جذابیت آن را دو چندان كرده است. روایت عكاس این تصاویر هم جالب توجه است. هر چند مجید میهن‌دوست‌زاده آنجا نیست اما سال‌هاست كه با این مردم دمخور است و در آن منطقه زندگی می‌كند.

«زندگی ادامه دارد. این شاید در بحبوحه سیل همچون یك سیلی به نظر برسد اما كمی كه از وحشت و شوك حادثه می‌گذرد پیام مهمی به نظر می‌رسد كه هر چند سخت اما باید به آن اعتقاد داشت. تهیه گزارشی تصویری از ازدواج 35 زوج سیل زده در نگاه اول شاید ما را متهم به بی‌خیالی و فراموشی از حادثه كند اما وقتی دقت كنیم می‌بینیم اتفاقا این مردم در كنار مایحتاج اصلی‌شان به همین دلخوشی‌های كوچك اما مهم نیاز دارند. این ماجرا وقتی برایم جذاب‌تر شد كه دیدم تركمن و فارس و شیعه و سنی همگی در كنار هم همت كردند تا این جشن شكل بگیرد. ایران معروف است به تنوع بالای قومیتی. این تنوع قومیتی در همان منطقه گلستان هم به تنهایی دیده می‌شود، جایی كه تركمن‌ها و فارس‌ها و سیستانی‌ها در كنار هم بی هیچ مشكلی زندگی می‌كنند. شیعه و سنی دست در دست هم به یكدیگر كمك می‌كنند و من هم سعی كردم از ویزور دوربینم همه اینها را به علاوه روحیه بالای مردمان این منطقه در اعتقادشان به پاسداشت زندگی نشان بدهم.
سیل‌زدگان گلستان بویژه در آق قلا و گمیشان همچنانكه با اتحادی مثال زدنی از طریق حفر كانال، دیواره‌سازی با كیسه شن و نظایر آن شهرها و روستاهای خود را از تخریب بیشتر سیل نجات دادند؛ در تهیه پول، كالا و ایجاد سرپناه برای جوانان خود هم همتی مثال زدنی به جا گذاشتند؛ گویی امید و نشاط با خون آنها عجین شده و جریانی روان و ابدی دارد. در جریان جشن زوج‌های جوان گلستان خبری از ریخت و پاش‌های مرسوم عروسی‌ها نبود. همه چیز در قرآن، یك كیك ساده، پرچم متبرك رضوی، شاخه‌های گل و تعدادی هدیه از طرف آستان قدس به رسم سرسلامتی خلاصه شده و خودنمایی می‌كرد. همه سور و سات عروسی این زوج‌های جوان همین است. حتی در این بین برخی مهمان‌ها با لباس راحتی آمده‌اند! احتمالا آنها دقایقی قبل در چادرها قیلوله کرده یا مشغول استراحت یا سرگرم كاری بوده‌اند. تركمن‌ها هم با آن لباس‌های رنگارنگشان در عین زیبایی سادگی را هم با خود برای زوج‌های جوان به ارمغان آورده اند؛ همچنان‌كه به رسم اجدادی در «یورت»‌هایشان (خیمه) با حداقل امكانات؛ زندگی شیرینی داشته و در عین حال مهمان نواز هم هستند. جشن عروسی حتما یكی از نشانه‌های شادی در زندگی بشر است اما در بحبوبه سیلی مهیب و بنیان افكن چه نامی می‌توان روی آن نهاد؟ شاید بهترین تعبیر برای جشن سیل‌زدگان گلستان؛ درماندگی سیل و مصیبت در مقابل امید و آرزوهای دور و دراز باشد.
سیل‌زدگان جوان سرپناهی ندارند اما با آغاز زندگی مشترك در چادرهای هلال احمر می‌خواهند دنیای جدیدی برای خود بسازند؛ دنیایی پر از شادی‌های خاطره انگیز كه گام اولش اگر چه با ظاهری غیرمتعارف آغاز شد اما می‌تواند به پایانی شیرین مبدل گردد.