گل سرخی به نام «صیاد»

نگاهی به تازه‌ترین كتابی كه رهبر انقلاب بر آن تقریظ نوشته‌اند

گل سرخی به نام «صیاد»

همین روزها قرار است تقریظ رهبر انقلاب بر یك كتاب دیگر منتشر شود؛ «در كمین گل سرخ». كتابی كه دربردارنده تمام اتفاقات زندگی شهید سپهبد علی صیادشیرازی است و نویسنده‌اش محسن مومنی‌شریف در آن به تمام وقایع زندگی این شهید از تولد تا شهادت پرداخته است. این خبر را محمد حمزه‌زاده، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در صفحه اینستاگرام خود اعلام كرده و آن‌طور كه رسانه‌ها نوشته‌اند تقریظ مورد نظر، 27 فروردین در قطعه 29 گلزار شهدای بهشت‌زهرا رونمایی خواهد شد. «در كمین گل سرخ» اما چگونه كتابی است و چه ویژگی‌هایی دارد كه مورد توجه رهبری قرار گرفته است؟ مومنی چگونه و با چه نگاهی سراغ زندگی صیاد رفته و چه پرداختی داشته و این‌كه كتاب پیش از این چه موفقیت‌هایی داشته، سوالاتی است كه هر چند برای یافتن پاسخ اغلب آنها باید سراغ كتاب رفت و آن را خواند، اما در این نوشته سعی می‌كنیم به‌طور مختصر به آنها بپردازیم و تا آخرین حد امكان پاسخشان را بیابیم.

صیاد كه بود؟
امیر سپهبد علی صیادشیرازی سال 1323 در روستای كبودگنبد شهرستان درگز در استان خراسان رضوی متولد شد. وی سال 40 برای ادامه تحصیل به تهران آمد و سال 42 موفق به اخذ دیپلم شد. صیادشیرازی
سال 52 برای تكمیل تخصص‌های امور توپخانه به آمریكا اعزام شد. او این دوره آموزشی را در ایالت اكلاهما، در منطقه‌ای نظامی، با موفقیت طی كرد و به ایران بازگشت. در سال‌های جنگ و اردیبهشت 66 به درجه سرتیپی ارتقا یافت. سرتیپ صیادشیرازی سال 67 در عملیات مرصاد كه مرزهای غربی ایران مورد هجوم منافقین قرار گرفته‌بود، با طراحی عملیات نیروهای متجاوز را شكست داد.
سال‌ها پس از مرصاد، منافقین سال 78 صیادشیرازی را مقابل چشم فرزندش به شهادت رساندند. مجموعه مقالات اولین نشست كنفرانس بررسی دفاع مقدس، گردنه خان تا قله آربابا، خدا می‌خواست زنده بمانی، عاشق‌ترین صیاد، جلوه یار، عملیات شیندرا و ... عنوان برخی از كتاب‌هایی است كه درباره شهید صیادشیرازی چاپ شده است.
ماجراجویی در «دركمین گل سرخ»
روایت «دركمین گل سرخ» كاملا غیرمنتظره و با یك تعلیق آغاز می‌شود. از آنجا كه یك سرهنگ حكم بازداشت صیادشیرازی را صادر می‌كند و نمی‌داند چند روز بعد او ضامن جانش می‌شود. بعد قصه را با پدر صیادشیرازی كه نظامی بوده ادامه می‌دهد تا برسد به كودكی و نوجوانی و جوانی صیاد؛ یعنی همان جایی كه سرهنگ شعیبی درست در آستانه انقلاب، او را به‌عنوان یك نظامی به جرم فعالیت‌های انقلابی به بازداشتگاه می‌فرستد. چند روز بعد كه انقلاب به ثمر می‌رسد جوانان انقلابی اصفهان می‌خواهند سرهنگ را اعدام كنند كه صیادشیرازی شفاعتش را می‌كند. باقی قصه خواندنی مؤمنی، خواباندن غائله كردستان است و پاكسازی بانه و مریوان به دست صیاد شیرازی؛ رسیدنش به فرماندهی نیروی زمینی ارتش، فرماندهی عملیات‌های بزرگ جنگ، حضور موثر در آزادسازی هویزه و خرمشهر، انجام عملیات مرصاد و بعد شهادت گل سرخ داستان شهید صیاد شیرازی.
«در كمین گل سرخ» از زمان انتشار خود تاكنون كتاب موفقی بوده است. اثری در قالب زندگینامه‌ای كه تمام ظرایف و نكات ویژه و مهم زندگینامه صیادشیرازی را در خود جای داده و می‌تواند تصویری واقعی از شهید به مخاطبان خود عرضه كند.
كتاب نخستین بار سال 1382 چاپ شده و اكنون چاپ بیست و دوم آن در بازار   عرضه شده و جایزه كتاب سال دفاع مقدس را هم در هشتمین دوره این رویداد از آن خود كرده است.
«در كمین گل سرخ» در پنج بخش تنظیم شده و هر بخش خود دارای فصل‌هایی است. بخش اول از كودكی تا پیروزی انقلاب اسلامی، بخش دوم از پیروزی انقلاب اسلامی تا انتصاب به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در 9 مهر 1360، بخش سوم دوران فرماندهی نیروی زمینی تا عملیات مرصاد و پایان جنگ، بخش چهارم دو سال پایانی جنگ و بخش پنجم كه سرانجام نام دارد، عناوین بخش‌های این كتاب است.
نویسنده در این كتاب بزنگاه‌های مهم زندگی صیاد را به خوبی روایت كرده است. از عملیات‌های مهم گرفته تا درگیری‌هایی كه شهید با بنی صدر پیدا می‌كند و او را به دادگاه نظامی می‌كشاند تا هر اتفاق مهم دیگری در لابه‌لای این اثر زندگینامه‌ای به گونه‌ای گنجانده شده كه مخاطب می‌تواند با مطالعه آن بخش‌هایی مهم از تاریخ ایران معاصر را همراه با زندگینامه صیاد شیرازی از نظر بگذراند.
مومنی‌شریف، نویسنده كتاب این‌طور توضیح می‌دهد: نوشته با دو روایت نویسنده و خود شهید ارائه شده كه روایت بخش‌های پیش از انقلاب از كتاب خاطرات سپهبد شهید صیادشیرازی و بخش‌های مربوط به كردستان و سال‌هایی از جنگ از كتاب ناگفته‌های جنگ و بخش‌های پایانی جنگ از كتاب یادداشت‌های ویژه شهید صیادشیرازی انتخاب شده. در غیر این موارد، اگر از منبع دیگری نوشته‌ای و سخنی از شهید آمده مأخذ آن ذكر شده، اما روایت نویسنده علاوه بر منابع
 یاد  شده، مبتنی است بر ساعت‌ها گفت‌وگو و نیز تحقیق و استفاده از منابع مكتوب قابل‌توجهی كه فهرست بخشی از آنها در پایان كتاب آمده است.