آقای وزیر شفاف سازی کنید

عضو كمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم مطرح كرد:

آقای وزیر شفاف سازی کنید

«دو ماه قبل وزارت نیرو در جریان وقوع سیل قرار گرفته بود.» این خبری است كه دو روز پیش از قول فریدون حسنوند، رئیس كمیسیون انرژی مجلس روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. خبری كه بر اساس آن، بهمن سال گذشته، برخی «مقامات امنیتی» در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیش‌بینی خود را از وقوع سیل به اطلاع رئیس دستگاه اجرایی كشور رساندند و او نیز آن نامه را به وزیر نیرو ارجاع داد و رضا اردكانیان هم آن گزارش را ملاحظه كرد. برای پیگیری این ادعا با  حسنوند تماس گرفتیم كه در زمان تماس ما، تلفنش خاموش بود.
 به همین خاطر، به هدایت‌ا... خادمی، عضو كمیسیون انرژی تلفن زدیم و او به ما خبر داد كه منظور حسنوند از «مقامات امنیتی»، در واقع مدیركل اطلاعات استان خوزستان بوده و در جلسه‌ای كه یكی از نمایندگان این موضوع را مطرح كرد، خود حسنوند حضور نداشته و بعدا یكی دیگر از نمایندگان این اطلاعات را به رئیس كمیسیون انرژی رسانده است.
 او البته این را نگفت كه این اطلاعات را چه كسی به او و دیگر نمایندگان مجلس رسانده و آیا سندی مبنی بر صحت وجود این نامه وجود دارد یا خیر. خادمی اما تاكید كرد اگر این خبر دروغ بود، وزیر نیرو می‌توانست در روزهای گذشته این خبر را تكذیب كند كه تا كنون این اتفاق نیفتاده است.
   دو روز پیش رئیس کمیسیون انرژی اعلام كرد هشدار وقوع سیل از دو ماه پیش به رئیس‌جمهور و وزیر نیرو داده شده بود. شما هم در جریان این موضوع هستید؟
بله، بر اساس اطلاعاتی كه به ما رسیده است، بهمن سال گذشته مدیركل اطلاعات استان خوزستان با توجه به گزارش‌هایی كه به او رسیده بود، نامه‌ای می‌نویسد در این زمینه كه سیل ویرانگری در این استان برای فروردین سال 98 پیش‌بینی شده است و از مقامات مسؤول می‌خواهد برای جلوگیری از آن اقدامات لازم را انجام دهند.
این نامه ظاهرا برای وزیر اطلاعات و بعد هم رئیس‌جمهور ارسال می‌شود و ایشان هم این نامه را برای وزیران نیرو و كشور ارسال می‌كنند و آقای اردكانیان هم این نامه را پاراف می‌كند و برای زیرمجموعه خود می‌فرستد و زیرمجموعه او هم نامه را ملاحظه می‌كنند.
   خود شما یا آقای حسنوند چه زمانی در جریان این اطلاعات قرار گرفتید؟
من صبح دو روز پیش، در جلسه‌ای كه به اتفاق گروهی از نمایندگان تشكیل داده بودیم و یكی از دوستان این اطلاعات را به ما داد، در جریان این موضوع قرار گرفتم. البته آقای حسنوند در آن جلسه حضور نداشت، ولی ظاهرا یكی از اعضای گروه این اطلاعات را به ایشان رسانده است.
   آیا دوستانی كه این اطلاعات را به شما رسانده‌اند، هیچ سند و مدركی از اصل نامه به شما ارائه کرده‌اند؟
ما فقط این صحبت‌ها را شنیده‌ایم و هنوز صحت آن را از مقامات ذی‌ربط پیگیری نكرده‌ایم، اما در روزهای گذشته وزیر نیرو این خبر را تكذیب نكرده و از سكوت ایشان می‌توان به این نتیجه رسید كه چنین نامه‌ای وجود داشته است.
   گفتید كه وزیر كشور هم در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند.
بله، فكر می‌كنم كه در آن جلسه بحث مطلع بودن وزیر كشور از این موضوع هم مطرح شد.
   حال اگر وزارت نیرو می‌خواست براساس این نامه از وقوع سیل جلوگیری كند، چه كاری باید انجام می‌داد؟
به نظر من، اساسا این كه بارش باران شدید در ایران باعث وقوع چنین سیل مهیبی می‌شود، به این دلیل است كه در كشور ما زیرساخت‌های مناسب برای مقابله با سیل احداث نشده و بسیاری از زیرساخت‌هایی كه ساخته شده نیز به نوعی باعث تخریب محیط‌زیست شده است.
اما باید این را هم گفت كه رئیس سازمان هواشناسی دو روز پیش در مجلس اعلام كرد پیش‌بینی این مقدار از بارندگی را كرده و این مساله را نیز به اطلاع وزیر نیرو رسانده بودند.
   در واقع به نظر شما علت اصلی وقوع سیل اخیر، قصور وزرات نیرو در مدیریت ورودی و خروجی سدها بود؟
می‌توان به این نتیجه رسید. زیرا اگر آنها سدها را مدیریت می‌كردند، بدون این كه خطری شهرهای ما را تهدید كند، ذخایر سدهایمان خالی می‌شد و سدها این آمادگی را داشتند كه با بارندگی شدیدی كه در پیش است، دوباره از آب پر شوند. البته معاون وزیر همان دو روز پیش در جلسه كمیسیون به من گفت اگر ما دریچه‌های سدها را هم باز می‌كردیم، بازهم آن‌قدر آب وارد سدها شده است كه جوابگو نباشد.
این در حالی است كه برآورد می‌شود در جریان سیل اخیر 20 میلیارد مترمكعب بدون این كه مدیریت شود، وارد خلیج فارس شده است و فقط زمین‌های كشاورزی و خانه‌های مردم را تخریب كرده است.
این نشان می‌دهد ما هیچ برنامه‌ای برای مدیریت آب در كشور نداریم و اگر هم زمانی گرفتار خشكسالی می‌شویم، ناشی از این اشكالات مدیریتی است.
 از این لحاظ با قاطعیت می‌توان گفت مسؤولان وزارت نیرو می‌توانستند در باز و بسته كردن سدها، رهاسازی آب و ذخیره‌سازی آن بهتر عمل كنند تا چنین سیلی در كشورمان به راه نیفتد.