اهمیت رابطه با همسایگان

اهمیت رابطه با همسایگان


 نخست‌وزیر پاكستان در حالی فردا به تهران می‌آید كه این روزها بازار رفت‌وآمد میان مقامات ایرانی و همسایگان داغ است و وزیر خارجه كشورمان هم در روزهای اخیر به دو كشور همسایه یعنی سوریه و تركیه، سفر كرده بود. در مورد اهمیت روابط با همسایگان و جایگاه آن در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توضیح می‌دهید؟
من فكر می‌كنم باید بازه زمانی بیشتری را مورد توجه قرار داد و در ماه‌های گذشته به سفر برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق به تهران و سفر اخیر دكتر روحانی به عراق و امضای قراردادهای بسیار مهم اشاره كرد؛ همچنین سفر اخیر نخست‌وزیر ارمنستان به تهران و سفرهای دكتر جهانگیری به عراق و سوریه و سفر چند روز پیش نخست وزیر عراق به تهران و سفرهای متعدد وزیر خارجه به كشورهای همسایه تماما نشان از توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران به عملیاتی شدن سیاست همسایگی است. ضمنا باید توجه داشت كه سیاست خارجی سفر نیست، بلكه سفر نشانه است و بخشی از آنچه را از مجاری خاص درباره‌اش كشورها به توافق می‌رسند علنی می‌سازد و مسلما برخی موضوعات هم وجود دارند كه ممكن است در آینده علنی شوند. بنابراین مجموعه اقدامات آشكار شده و نشده جمهوری اسلامی ایران نشان از توجه جدی ایران به سیاست همسایگی دارد.
 برخی معتقدند وزارت خارجه در حوزه منطقه‌ای در سال‌های اخیر چندان فعال نبود و اخیرا و بعد از بحرانی شدن شرایط برجام، دیپلماسی منطقه‌ای را شدت بخشیده است. حتی اولین سفری كه وزیر خارجه كشورمان پس از نخست‌وزیر شدن عمران خان به پاكستان داشت پس از دستور رهبر انقلاب انجام شد. توضیح شما در این زمینه چیست؟
هر اظهارنظری باید بر آمار و اطلاعات واقعی استوار باشد. اگر از برخی اولویت‌های مقطعی در روابط خارجی كشور صرف نظر كنیم، باید بگویم هیچ‌وقت اولویت توجه به همسایگان و گسترش روابط با آنان از دستور كار سیاست و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران كنار گذاشته نشده و همیشه اولین توجه به همسایگان بوده است. رهبر معظم انقلاب به عنوان سكاندار اصلی سیاست خارجی كشور همواره بر توجه به ضرورت تحسین روابط با همسایگان تاكید نموده و بر روندهای سیاست خارجی كشور كه توسعه روابط با همسایگان بوده است، نظارت كرده‌اند.  در اینجا نمی‌خواهم وارد بحث سیاست همسایگی ایران بشوم، ولی یك نكته را اشاره می‌كنم كه همیشه توجه به تحسین روابط با همسایگان در دستور كار كشور بوده، اما امروزه این توجه بیش از هر زمان دیگری عملیاتی شده است.