فرونشست سرعت گرفته

فرونشست سرعت گرفته


بروز پدیده‌هایی همانند فروچاله و فرونشست طی دهه اخیر به چالش مهمی در اكثر شهرهای كشور تبدیل شده است. این پدیده بیشتر در محدوده طرح تفصیلی و به خصوص مناطق مركزی و جنوبی شهر تهران قابل مشاهده است.
كشور ما از جمله شهر تهران شاهد تغییرات اقلیمی، خشكسالی در دهه‌های اخیر و مداخلات انسانی در طبیعت از جمله ساخت و سازهای غیرمجاز و حفر تونل‌های مربوط به كانال‌های تاسیسات شهری و جاگذاری خطوط انتقال نیرو یا مترو بوده است.
 فرونشست‌ها مساله‌ای نیست كه با تصمیم مدیریت شهری به طور كلی، بتوان این پدیده را ریشه‌كن كرد.
شورای شهر تهران، شهرداری را مكلف كرده که با استفاده از فناوری‌های نوین و جدیدی كه در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت دوره‌ای معابر، میادین و فضاهای عمومی را اسكن كند.
با توجه به این‌كه احتمال وقوع فروریزش در خیابان‌های شهر تهران وجود دارد، این اقدام سبب پیشگیری از خسارات جانی و مالی به شهروندان می‌شود و این یك تكلیف جدی است كه ما در شورای شهر و كمیسیون شهرسازی و معماری آن را پیگیری می‌كنیم.
به تازگی در شهر تهران ایجاد شبكه فاضلاب كه البته یكی از پروژه‌های بسیار مثبت و مورد نیاز بوده است، موضوع فرونشست را تشدید كرده است.
 تا چند سال قبل پساب ناشی از ساختمان‌های شهر تهران و آبی كه در ساختمان‌ها مصرف می‌شد، به چاه‌های جذبی می‌رفت و این موضوع باعث می‌شد، آب‌های
 زیر زمینی در یك سطح بماند، اما در حال حاضر این پساب‌ها وارد شبكه فاضلاب شده و به سمت جنوب شهر تهران می‌رود و این مساله به پایین آمدن آب‌های زیر سطحی منجر شده است. در حال حاضر، پدیده فرونشست در تهران و كل كشور شدت پیدا كرده. این درحالی است كه در دشت‌های جنوبی تهران ما شاهد ساخت و ساز نیستیم، اما این پدیده در حال وقوع است، به همین دلیل تصمیم داریم جلسه‌ای با شهردار تهران و مسؤولان مرتبط با این حوزه داشته باشیم تا در جریان اقداماتی كه در سایر شهرها و كشورها انجام شده،
قرار بگیریم.