هفت‌تیر کشی هشت نفرت‌انگیز

تارانتینو با سکانس‌های به‌جا مانده فیلمش، یک مینی‌سریال می‌سازد

هفت‌تیر کشی هشت نفرت‌انگیز

كوئنتین تارانتینو قرار است نوع تازه‌ای از فیلمسازی را تجربه ‌كند. البته شبكه نتفلیكس پیشنهاد دهنده این طرح است و فیلمساز هم برای انجام و اجرای آن، مجبور نبود زحمت زیادی به خودش بدهد! این نوع تازه فیلمسازی خیلی هم ارزان‌قیمت است بعید نیست در آینده نزدیك رویه بقیه فیلمسازان ‌شود. تارانتینو در گفت‌وگوی تازه‌ای از درخواست مدیران شبكه اینترنتی نتفلیكس صحبت كرده، درخواستی كه مورد قبول او قرار گرفته است. این درخواست تولید مجموعه‌ای تلویزیونی از فیلم سینمایی «هشت نفرت‌انگیز» تارانتینو بود. مدیران نتفلیكس از تارانتینو خواسته‌اند براساس داستان این فیلم سینمایی، یك مینی‌سریال چهار یا پنج قسمتی به آنها تحویل دهد. از قرار معلوم، نتفلیكسی‌ها متوجه شده‌اند تارانتینو مجبور شده بود نسخه سینمایی هشت نفرت‌انگیز را برای نمایش در سالن‌های سینماها، كوتاه كند. ظاهرا صحنه‌هایی كه از فیلم سینمایی كوتاه شده‌اند، خیلی زیاد بوده و با آنها می‌شد یك مینی‌سریال تولید كرد.

به نوشته سایت اسلش فیلم كه گفت‌وگویی مفصل با تارانتینو داشته، این مجموعه خیلی زود آماده پخش خواهد شد، اما هنوز معلوم نیست این زمان خیلی زود، دقیقا كی خواهد بود. شبكه نتفلیكس امیدوار است تا قبل از شروع فصل پاییز، مجموعه هشت نفرت‌انگیز را پخش كند. اما تارانتینو كارها و پروژه‌های زیادی در دست دارد و اول باید سروسامانی به آنها بدهد. یكی از آنها درام شرح حال‌گونه و ضد‌هالیوودی «روزی روزگاری در هالیوود» است، كه باید برای نمایش در دور تازه جشنواره بین‌المللی كن آماده شود. تارانتینو می‌گوید: «آماده كردن فیلم برای جشنواره كن، مهم‌ترین كاری است كه در این لحظه دارم. هر كار دیگری، موكول به دورانی بعد از پایان جشنواره كن می‌شود.»
نسخه متفاوت
به این ترتیب، تارانتینو برای آماده كردن نسخه تلویزیونی هشت نفرت‌انگیز تا اواسط ماه خرداد، فرصت و وقت اضافی نخواهد داشت. این در حالی است كه او وعده یك نسخه متفاوت تلویزیونی از فیلم سینمایی‌اش را داده است. به گفته او، نسخه تلویزیونی حسی متفاوت به بیننده خود القا خواهد كرد. تارانتینو توضیحی در این باره نمی‌دهد و باید تا زمان پخش مینی‌سریال و كسب این حس متفاوت صبر كرد! این‌طور كه از صحبت‌های فیلمساز می‌توان متوجه شد، برخی سكانس‌ها دقیقا شبیه نسخه سینمایی آن خواهد بود و برخی دیگر از سكانس‌ها، متفاوت از آن چیزهایی هستند كه روی پرده سینماها دیده شد.
تعجب فیلمساز
مینی‌سریال هشت نفرت‌انگیز حدودا 40 دقیقه طولانی‌تر از نسخه‌ای است كه سینماها در سال 2015 نمایش دادند. تارانتینو زمان فیلمبرداری وسترن خشونت‌آمیز خود، اصلا در فكر تبدیل آن به یك مجموعه تلویزیونی نبود و صحنه‌های اضافی را برای استفاده در فرمت قالب كوچك فیلمبردای نكرد. او تصور می‌كرد صحنه‌هایی كه فیلمبرداری می‌كند، كفاف یك فیلم سینمایی طولانی را می‌دهد. اما در اتاق تدوین و در كمال تعجب متوجه شد بسیار بیشتر از آنچه برای فیلمی سینمایی نیاز است، راش فیلمبرداری شده دارد! گفته می‌شود آن زمان تهیه‌كنندگان فیلم در شرکت مستقل فیلمسازی وینستون  از او گله‌ كرده بوده‌اند. ظاهرا حالا تارانتینو می‌تواند از آنها گله‌گذاری كند! او برای تدوین مجدد فیلم و تبدیل آن به یك مینی‌سریال، از فرد راسكین كمك گرفت. راسكین تخصص بالایی در تبدیل كردن فیلم‌های سینمایی به یك مجموعه تلویزیونی دارد. فیلمساز می‌گوید: «البته ما مجبور نبودیم همه كار را دوباره تدوین كنیم. تنها كاری كه باید می‌کردیم این بود كه راش‌های اضافی را به آن صحنه‌هایی كه لازم است، اضافه كنیم. اما انجام همین كار هم چندان ساده و راحت نیست. از آنجا كه قرار است مجموعه حسی متفاوت و تازه به بینندگانش بدهد، كار ما دشوارتر هم شده بود.»
ادامه مجموعه‌سازی؟
اما پرسشی كه منتقدان هنری مطرح می‌كنند، تنها به مینی‌سریال شدن هشت نفرت‌انگیز تمام نمی‌شود. آنها به «جانگوی از بند رسته» و حتی «روزی روزگاری در هالیوود» هم اشاره كرده و می‌پرسند آیا مینی‌سریالهای آنها هم آماده پخش خواهد شد؟ نه‌تنها جانگوی از بند رسته دارای راش‌های فیلمبرداری شده زیادی است كه در نسخه سینمایی مورد استفاده قرار نگرفت، روزی روزگاری هم همین وضعیت را دارد. تارانتینو بعد از نمایش عمومی جانگو و موفقیت مالی و انتقادی آن، یك نسخه دی‌وی‌دی «نسخه كارگردان» از آن را ارائه داد.
با این حال، شنیده می‌شود هنوز هم صحنه‌های زیادی وجود دارد كه در زمان تولید فیلم، فیلمبرداری شد و مورد استفاده قرار نگرفت. دوستداران هنر سینما حتما شگفت‌زده خواهند شد كه بشنوند بخش زیادی از بازی لیوناردو دی‌كاپریو در این درام ضد‌تبعیض‌نژادی در فیلم و نسخه دی‌وی‌دی مورد استفاده قرار نگرفته است! در همین حال، تارانتینو بحث ارائه نسخه تلویزیونی روزی روزگاری را خیلی زود می‌داند و عقیده دارد فعلا باید منتظر ماند و نوع بازخورد و واكنش تماشاگران و منتقدان را نسبت به آن دید.
چه خبر از «سفرهای ستاره‌ای»
اسلش فیلم كه قسمت تازه مجموعه علمی ـ تخیلی و آینده‌نگرانه «سفرهای ستاره‌ای/ پیشتازان فضا» را از یاد نبرده، درباره آن هم از تارانتینو می‌پرسد. فیلمساز با بیان این كه هنوز هم كارگردانی قسمت تازه‌ای از این مجموعه فیلم موفق را در ذهنش دارد، ادامه می‌دهد: «همه چیز در دست مدیران كمپانی پارامونت است. آنها هستند كه باید تصمیم بگیرند چه زمانی كار تولید فیلم را شروع كنند. احتمال زیادی وجود دارد كه این اتفاق بیفتد. من برای كارگردانی فیلم آماده‌ام. پارامونت هم قصد رها كردن این فرنشایز بسیار محبوب خود را ندارد. فقط بحث زمان آغاز كار است، كه آن هم بالاخره حل خواهد شد.»