خروج یكجانبه  انصار‌ا...  از 3 بندر كلیدی یمن

خروج یكجانبه انصار‌ا... از 3 بندر كلیدی یمن

سازمان ملل اعلام كرد، انصار‌ا... یمن در راستای تلاش برای اجرایی شدن توافق استكهلم، به صورت یكجانبه از سه بندر كلیدی در غرب یمن خارج می‌شود. این در حالی است كه روز گذشته در خبرها آمده بود یك كشتی سعودی نیز كه برای آوردن سلاح به فرانسه رفته بود تحت فشار افكار عمومی فعالان ضد جنگ مجبور شد دست خالی برگردد.
به گزارش فارس، انصار‌ا... حركت جدید خود را «گامی مطلوب برای اجرای مذاكرات سیاسی با هدف پایان جنگ در یمن» توصیف كرده است. در همین رابطه اعلام شد انصار‌ا... به صورت یكجانبه از بندر «الصلیف» (ویژه نقل و انتقال دارو و مواد غذایی)، بندر نفتی رأس‌عیسی و بندر نفتی الحدیده به عنوان بندر اصلی كشور یمن عقب‌نشینی می‌كند. قرار است سازمان ملل بر خروج نیروهای انصار‌ا... در بندرهای ذكر شده نظارت داشته باشد. محمدعلی الحوثی، رئیس شورای عالی انقلاب یمن در توییتر خود اعلام كرد، خروج یكجانبه از سه بندر كلیدی در نتیجه مخالفت ائتلاف متجاوز آمریكایی ـ‌ بریتانیایی ـ سعودی ـ اماراتی و متحدان آنها با اجرایی كردن توافق استكهلم است، توافقی كه مسیر صلح را هموار می‌كند. شهر استكهلم سوئد 15 آذر 1397 (6 دسامبر ۲۰۱۸) به مدت یك هفته میزبان چهارمین دور مذاكرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به ریاست مارتین گریفیتس، نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل متحد در امور یمن بود و در 22 آذرماه (13 دسامبر)
 با توافق آتش‌بس در الحدیده، به كار خود پایان داد. در جریان این مذاكرات قرار بود، نیروهای طرفین در هفتم ژانویه گذشته از الحدیده خارج شوند تا حمله‌ای به بندرگاه الحدیده صورت نگیرد و زمینه برای ادامه مذاكرات و در نتیجه پایان دادن به جنگ چهار ساله یمن فراهم شود، اما این توافق اجرایی نشد. الحدیده در كنترل نیروهای انصار‌ا... قرار دارد و نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی در اطراف آن حضور دارند؛ این شهر تقریبا یكی از مهم‌ترین مناطقی است كه كمك‌ها و واردات تجاری وارد یمن می‌شود.
در یك تحول دیگر نیروهای ارتش و كمیته‌های مردمی یمن اعلام كردند در ادامه پیشروی‌های خود وارد محله‌های شرقی و غربی شهر قعطبه مركز بزرگ‌ترین شهرستان استان ضالع در جنوب شدند و مزدوران نیروهای ائتلاف سعودی را مجبور به عقب‌نشینی به جنوب كردند. استان ضالع در هفته‌های اخیر شاهد عملیات‌ گسترده انصار‌ا... در جبهه‌های مختلف علیه نیروهای متجاوز بوده است. هفته اخیر مساحت وسیعی از منطقه العود توسط انصارا... و كمیته‌های مردمی آزاد شد. همچنین سخنگوی ارتش و كمیته‌های مردمی یمن از آزادسازی كامل بخش الحشا در جنوب غرب استان ضالع خبر داد. در یك خبر دیگر مربوط به یمن گفته شد اعتراض فعالان حقوق بشر و مخالفان جنگ موجب شد كشتی عربستانی كه برای انتقال تسلیحات در سواحل فرانسه لنگر انداخته بود دست خالی آب‌های این كشور را ترك كند. به گزارش مهر و به نقل از رویترز، یك كشتی سعودی كه در بندری در شمال فرانسه با هدف انتقال تسلیحات از این كشور به ریاض، پهلو گرفته بود بدون این‌كه بارگیری كند این بندر را به مقصد اسپانیا ترك كرد. دلیل دست خالی برگشتن این كشتی آن بود كه گروه حقوق بشری فرانسوی موسوم به ACAT شكایت كرده بود كه تسلیحات فروخته شده به عربستان ممكن است برای كشتار شهروندان یمنی به كار گرفته شود و به همین دلیل ناقض یكی از قطعنامه‌های سازمان ملل است. بازگشت بدون تسلیحات كشتی بحر ینبوع متعلق به عربستان در حالی است كه امانوئل مكرون، رئیس جمهورفرانسه از فروش تسلیحات به سعودی‌ها حمایت كرده بود.