شرم بر تیغ بی‌حیا

شرم بر تیغ بی‌حیا


 كاش قدر سال بود آن شب سیاه و تلخ/ آسمان! تو غافلی زان طلوع ناگزیر/ بعد از او نه من نه عشق؛ از تو خواهم ای فلك:/ یا ببندی‌ام به سنگ یا بدوزی‌ام به تیر/ دست بی‌وضو مزن بر ستیغ آفتاب/ آی تیغ بی‌حیا، شرم كن وضو بگیر!/ لَختی ای پدر درنگ! پشت در نشسته‌اند/ رشته‌های سرد اشك، كاسه‌های گرم شیر.
حال و هوای این روزها و شب‌ها همین اشعار سعید بیابانكی است و شعر و سروده‌ها و مرثیه‌هایی از این دست. همه جا خاصه در مجالس شب‌های قدر، صحبت از مظلومیت علی‌(ع) است. ما هم به قدر بضاعت، سراغ مناسبت مهم این ایام رفتیم و به شهادت امیرالمومنین(ع) پرداختیم؛ تصور حال معنوی بروبچه‌های گروه فرهنگی و سیاهپوشی تحریریه موقع نگارش سطور پیش رو هم با شما.
در صفحات 10 و 11 مجموعه مطالبی به مناسبت شهادت حضرت علی(ع) فراهم كرده‌ایم. محمدصادق علیزاده، دبیر جوان گروه فرهنگی كه خودش همیشه پابه پای دیگر اعضای گروه، از قلمش مطلب می‌چكد، با وجود خواب‌آلودگی گزارش جالبی در صفحه 10 نوشته درباره مختصات جدید سبك زندگی مردم و حال و هوای شبانه آنها در ماه مبارك رمضان و علی‌الخصوص همین شب‌های قدر. این‌كه این شب‌نشینی‌ها و شب زنده‌داری‌های معنوی، به نوعی به سبك زندگی مردم مومن و روزه‌دار تبدیل شده است.
خانم ساناز قنبری، خبرنگار كاربلد سینمایی ما هم در صفحه 11 سراغ پروانه معصومی رفته كه سابقه بازی در نقش‌ها و آثار مذهبی را در كارنامه بازیگری خود دارد كه یكی از مهم‌ترین آنها نقش همسر مالك‌اشتر در سریال امام علی‌(ع) است. معصومی در این گفت‌وگو از تجربه حضورش در شب‌های قدر و عزاداری هایش صحبت كرد.
دیگر مطلب صفحه 11 به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علی اسماعیلی اختصاص دارد و این كارشناس مذهبی هم درباره ویژگی‌ها و مختصات اجتماعی زمان حضرت علی‌(ع) صحبت كرده است.
در همین صفحه 9 هم
آذر مهاجر، خبرنگار خبره حوزه كاغذ و كتاب، بار دیگر سراغ نمایشگاه اخیر كتاب رفته و آن تخلفی را كه یك شركت در بخش تبلیغات بیرونی محیط نمایشگاه مرتكب شده پیگیری و بررسی كرده ‌كه چرا به‌رغم اذعان مسؤولان نمایشگاه، هنوز با این تخلف برخورد نشده است.
كیكاووس زیاری، منتقد و خبرنگار كاركشته سینمایی هم در صفحه 12 و در بخش سینمای جهان، سراغ فیلم «ایرلندی» ساخته مارتین اسكورسیزی رفته و زیروبم آن را درآورده است؛ فیلمی كه نهمین همكاری اسكورسیزی و رابرت دنیروست و به‌جز دنیرو، بازیگران نامدار دیگری چون آل پاچینو، هاروی كایتل و جو پشی هم در آن بازی می‌كنند. ایرلندی آن‌طور كه گفته می‌شود، قرار است در فصل پاییز اكران شود.