روایتی از پشت صحنه جنگ سوریه در تلویزیون

روایتی از پشت صحنه جنگ سوریه در تلویزیون

مستند «رزمی چنین» به كارگردانی مهدی مطهر در
بیست و چهارمین قسمت از فصل سوم برنامه «به اضافه مستند» روی آنتن شبكه مستند خواهد رفت.
به گزارش جا‌م‌جم، جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی به اضافه مستند، با پخش و بررسی مستند رزمی چنین به كارگردانی مهدی مطهر از شبكه مستند پخش خواهد شد. در این قسمت و پس از پخش مستند، مرتضی غرقی، خبرنگار با سابقه صدا و سیما و مرتضی شعبانی از مستندسازان بحران و مدیر مركز مستند حقیقت، مهمان برنامه خواهند بود و با موضوع مستندسازی بحران و تجربه‌های خبرنگاری در جنگ و سختی‌های آن صحبت خواهند كرد. علاوه بر این، محمد تقی فهیم و سعید قطبی‌زاده به نقد و بررسی فرمی این مستند خواهند پرداخت.
مستند رزمی چنین، روایتی از تلخ و شیرین مستندسازی بحران است و با تكیه بر پشت صحنه سه مستند شاخص بحران كه در ماجرای جنگ در سوریه و عراق ساخته شد، روایتی نزدیك و عینی از خطرات و سختی‌های مستندسازان جنگی ارائه می‌‌کند. در این مستند نیمه بلند، با بررسی فیلم‌های شاخصی نظیر «ابومهدی مهندس» ساخته وحید فراهانی، «ایرانیان مرتد» به كارگردانی حمید عبدا...‌زاده و «پل» ساخته امیرحسین نوروزی، جنس مستندسازی جنگ مورد بررسی قرار گرفته و آموزش‌های لازم برای ساخت چنین فیلم‌هایی موشكافی می‌شود.
با ظهور پدیده داعش و آغاز جنگ در سوریه و عراق، بسیاری از مستندسازان كشورمان براساس رسالتی كه از شهید آوینی به ارث برده بودند، وارد جبهه‌های جنگ‌ شدند و با نمایش ابعاد واقعی دشمنی داعش با مسلمانان، دست این دشمن را برای جهانیان رو كردند. مطمئنا ساخت چنین مستندهایی از نزدیك‌ترین فاصله به جنگ و بحران، خطرات جانی زیادی برای عوامل آن دارد. این موضوع سوژه جدیدترین مستند مهدی مطهر
شده است.
مستند رزمی چنین در این قسمت از برنامه به اضافه مستند در شبكه مستند رونمایی خواهد شد. این قسمت از برنامه روز سه‌شنبه 7 خرداد ساعت 20 و 30 دقیقه از شبكه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه 8 خرداد ساعت 9 و جمعه 10 خردادماه ساعت 13 و 30 دقیقه است.
به اضافه مستند، مجموعه برنامه تلویزیونی شبكه مستند است كه به پخش مستندهای دیده نشده در تلویزیون و بحث كارشناسی درباره موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای سیدمحمدعلی صدری‌نیا و كارگردانی محمدرضا رضاییان با دكوری جدید و بخش‌های متنوع، سه‌شنبه‌های هرهفته ساعت 20 و 30 دقیقه روی آنتن شبكه مستند می‌رود.