می‌خواهیم به رکورد  500 ساعت در سال برسیم

رئیس مركز پویانمایی صبا:

می‌خواهیم به رکورد 500 ساعت در سال برسیم

در تمام رسانه‌های دنیا ساخت پویانمایی به دلیل جذابیت و قابلیت بالای انتقال مفاهیم، جزو مهم‌ترین برنامه‌ها و رویکردها به شمار می‌رود. در ایران هم نزدیک به 30 سال است که مرکز پویانمایی صبا وابسته به صدا و سیما این وظیفه را به عهده دارد و در کنار استودیوهای خصوصی دیگر به تولید پویانمایی مشغول است. حالا محمدرحیم لیوانی، رئیس این مرکز در گفت‌وگو با ما از شتاب بیشتر این حرکت در 3 سال گذشته و برنامه‌های آتی می‌گوید. برنامه‌هایی که قرار است با تولید انبوه محصولات پویانمایی همراه باشد.

دلیل این شتاب كمی و كیفی در تولیدات پویانمایی مركز صبا چیست؟
اولین دلیل و در‌واقع پایه اصلی راه‌اندازی مركز پویانمایی صبا، تاكیدات مقام معظم رهبری است. ایشان درخصوص برنامه‌سازی برای كودكان و نوجوانان به‌خصوص در حوزه پویانمایی توصیه‌های مهمی داشته و دارند.
دلیل دوم به سه سال اخیر و دوره جدید مدیریت رسانه ملی برمی‌گردد كه خوشبختانه شاهد توجه خاص ریاست محترم سازمان، معاون محترم سیما و مدیران شبكه‌های تلویزیونی به بخش پویانمایی بوده و هستیم.
 سه سال گذشته چه اقدامی برای شتاب تولیدات مركز صبا انجام شده است؟
از سال 1396 اقدامات عملی خوبی برای تقویت بخش پویانمایی سازمان و مركز صبا آغاز و مقدمات چشم‌انداز پنج ساله طراحی و تعریف شد. سال اول چشم‌انداز یعنی 1397 را پشت سر گذاشته و به اهداف پیش‌بینی شده دست یافتیم و سال دوم را آغاز كرده و امیدواریم با موفقیت پشت سر بگذاریم.
 این چشم‌انداز در بخش پویانمایی چه اهدافی را دنبال می‌كند؟
در چشم‌انداز پنجساله، پیش‌بینی شده كه تولیدات پویانمایی مركز صبا از صد ساعت در سال به 500 ساعت افزایش پیدا كند؛ در واقع رشد پنج برابری را تعریف كرده و در دستور كار قرار داده‌ایم. این گام بلند رونق تولید محصولات پویانمایی نیازمند تقویت زیرساخت‌های موجود اعم از بخش‌های نیروی انسانی متخصص، تجهیزات فنی و بودجه است.
در سال نخست با پیشنهاد معاون محترم سیما، ریاست محترم رسانه ملی دستور افزایش 30 درصدی بودجه مركز پویانمایی صبا را صادر و اعمال كردند. این اختصاص بودجه باعث شد تا نه‌تنها تمام بدهی‌های چند سال اخیر مركز پویانمایی به تولیدكنندگان این حوزه تسویه و پرداخت شود، بلكه موجب شد تا كیفیت تولیدات مركز افزایش محسوسی داشته باشد، به طوری كه در سال نخست برنامه پنجساله صددرصد تولیدات مركز در شبكه‌های سیما پخش شدند و آمارها هم نشان از رضایت مخاطبان از تولیدات پویانمایی مركز صبا دارد.
 مخاطبان خاطره خوبی از بعضی برنامه‌ها و شخصیت‌های كارتونی مركز صبا دارند، این شخصیت‌ها و برنامه‌ها دوباره روی آنتن می‌روند؟
یكی از استراتژی‌های برنامه پنج ساله، تقویت برنامه‌های موفق و مخاطب‌پسند سال‌های گذشته است از این رو 15 برنامه موفق را برای تولید صد قسمتی تعریف كردیم. پیش از این، برنامه‌های پویانمایی مركز در 13 یا 26 قسمت تهیه می‌شد كه گرچه موفق و مخاطب‌پسند بود، اما به دلیل كوتاه بودن تعداد قسمت‌ها این برنامه‌ها به یك برند و یك شاخص تبدیل نمی‌شد و پیش بینی می‌شود آثار صد قسمتی به این اهداف دست پیدا كند.  مجموعه‌های شكرستان، پهلوانان، خروس زیرك و روباه كلك، مثل نامه و تعدادی دیگر، نمونه‌هایی از برنامه‌های موفق است كه نه‌تنها در دستور تولید صد قسمتی قرار گرفت بلكه فروش این محصولات به برخی كشورها باعث بازگشت سرمایه و ارزآوری شده است.
 افزایش تعداد قسمت‌ها لزوماَ باید به افزایش نیروی كار و سرمایه منجر شود.
افزایش شمار تولیدات مركز كه كاملا سفارشی و برون‌سپاری به بخش خصوصی است، باعث ایجاد امنیت شغلی و رضایت شركت‌های تولیدكننده شده است كه با این مركز در تعامل هستند، چرا كه برای سال‌های آینده از نظر فعالیت و درآمد مالی آسوده خاطر شده است.
این فعالیت‌ها آن چنان افزایش داشته كه برخی شركت‌های همكار با كمبود نیروی انسانی متخصص مواجه شده‌اند.  آمار سال گذشته نشان می‌دهد نزدیك به 2000 نفر در مجموعه‌های طرف قرارداد با مركز صبا مشغول به كار بودند. با افزایش تولیدات این مركز پیش بینی می‌شود امسال بتوانیم كارآفرینی بیشتری هم داشته باشیم. كار پویانمایی و رایانه اصولا فعالیتی است كه قشر جوان را شامل می‌شود، لذا این حوزه رسانه ملی با كمك به اشتغال‌زایی در بخش پویانمایی عملا به جذب و به‌كارگیری جوانان متخصص در این بخش كمك كرده است. به عبارتی رسانه ملی در بخش پویانمایی كارآفرینی چشمگیری ایجاد کرده است.
همچنین حدود 9000 دانشجو در مراكز آموزشی مختلف در حوزه‌های پویانمایی و رشته‌های مرتبط مانند گرافیك، تصویرسازی، متحرك‌سازی، كارگردانی و... مشغول تحصیل هستند. این تعداد دانشجو می‌تواند پشتوانه بسیار خوبی به لحاظ تامین نیروی انسانی برای برنامه پنج ساله مركز باشد.
 دلیل تاكیدتان بر ارتقای كیفی تولیدات چیست؟
دلیل آن نمایش صددرصدی تولیدات مركز پویانمایی صبا در شبكه‌های سیما و استقبال مخاطبان از آن است.  این حجم از تولید كه باعث شده در شبانه‌روز نزدیك به ۶ ساعت از شبكه‌های مختلف سیما پخش شود به دست نیروی متخصص ایرانی ساخته می‌شود. از سوی دیگر كارشناسان حوزه پویانمایی اذعان داشته‌اند در یك سال گذشته تولیدات مركز صبا از نظر كیفی افزایشی چشمگیر داشته و در سطح استاندارهای بین‌المللی تولید می‌شود و به همین دلیل امروز شاهد فروش به دیگر كشورها هستیم.
همچنین جشنواره تولیدات پویانمایی به همت معاونت استان‌های صدا و سیما به‌زودی در كرمانشاه برگزار می‌شود. تعداد قابل توجهی از تولیدات مركز صبا در این جشنواره حضور دارد و در جشنواره پارسال توجه داوران جشنواره را به خود جلب كرد.
 فعالیت‌های مركز  صباچقدر در راستای شعار سال یعنی «رونق تولید» بوده است؟
با توجه به شعار سال، دو  سیاست اجرایی را پیش گرفته‌ایم؛ یكی رونق تولید تمام محصولات و دیگری ساخت برنامه‌هایی ویژه موضوع رونق تولید كه در مرحله طرح و برنامه و سفارش و برون‌سپاری است.
به جرات می‌گویم با توجه به تحریم‌ها، محدودیت‌ها و چالش‌های مالی، رونق بسیار خوبی را در یك سال گذشته در بخش پویانمایی شاهد بودیم و به‌زودی مخاطبان نتیجه آن را روی آنتن شبكه‌های سیما خواهند دید. از همه مهم‌تر، با این شتاب تولیدات پویانمایی، در سال چهارم برنامه پنج‌ساله مركز صبا، نهضت تولید محصولات پویانمایی كه ریاست محترم سازمان بر آن تاكید كردند هدفی دست یافتنی است.
توجه به مضامین دینی، مذهبی و قرآنی یكی از مهم‌ترین مواردی است كه در تولیدات پویانمایی پیگیری می‌شود، چرا كه آموزش قشر كودك، نوجوان و جوان در قالب برنامه‌های جذاب كارتونی بسیار موثر است. چشم‌انداز این مركز، تبدیل شدن به قطب تولیدات پویانمایی پاك در دنیا برای اقشار مختلف به خصوص كودك و نوجوان و جوان است.
 پای تولیدات این مركز به فضای مجازی هم رسیده است؟
با توجه به فراگیرشدن شبكه‌های مجازی، مركز پویانمایی صبا از سال گذشته در تلاش بوده است تا حضوری قوی و پررنگ در این فضا داشته باشد، به همین دلیل با ساخت بیش از 300 فیلم کوتاه آموزشی و داستان كوتاه این حضور برای فرهنگ‌سازی و تولید محتوای پاك در فضای مجازی بیشتر شده است.
  فکر می‌کنید خانواده‌ها هم در دیده شدن تولیدات ایرانی نقش دارند؟
تلاش ما تولید مجموعه‌های پویانمایی ایرانی با تكیه بر دین، فرهنگ و سبك زندگی
اسلامی - ایرانی بوده و جذابیت جزء جدایی‌ناپذیر این كار است. تلقی من این است كه ما در مسیر درستی حركت می‌كنیم و مسؤولان سازمان نیز با درك درستی از تاثیر عمیق پویانمایی، گام‌های محكمی برای توسعه تولیدات برداشته‌اند.
 روی سخن من با پدران و مادران و اولیا است كه آنها هم در ذائقه‌سازی كودكانمان نقش‌آفرینی كنند و با حمایت از پویانمایی‌های ایرانی و تشویق فرزندانشان و هدایت آنها به دیدن این تولیدات و نیز دراختیار قرار ندادن تولیدات نامناسب فرهنگی بیگانه، راه را برای توسعه و گسترش تولیدات داخلی هموار كنند.امیدوارم در سال رونق تولید، شاهد رونق در همه عرصه‌های تولید ملی و از جمله تولیدات پویانمایی باشیم.