شكست‌های پی‌در‌پی مكرون

شكست‌های پی‌در‌پی مكرون


حدود ساعت 17 روز شنبه باز هم امیدها به اردوگاه حزب حاكم فرانسه بازگشت زیرا نتایج حكایت از مشاركت بیش از 43 درصدی فرانسوی‌ها در انتخابات داشت یعنی 8 درصد بیشتر از انتخابات سال 2014. حزب حاكم «جمهوری به پیش» فرانسه همواره ادعا می‌كرد كه هر چه مشاركت مردم در انتخابات بیشتر باشد به همان اندازه شانس این حزب برای غلبه بر راست‌های افراطی حزب اتحاد ملی به رهبری مارین لوپن بیشتر می‌شود. اما با وجود آن كه این رقم از 52 درصد هم فراتر رفت، حزب حاكم شكست خورد و این تلخ‌ترین لحظه در زندگی سیاسی رئیس‌جمهور مكرونی بود كه وعده می‌داد به هر صورت ممكن راست‌های افراطی را شكست خواهد داد.
با نگاهی به جزئیات انتخابات پارلمان اروپا در فرانسه به نتایج جالبی برمی‌خوریم: 38 درصد از رای‌دهندگان به راست‌های پوپولیست همان هواداران جلیقه‌زردها بودند و 24 درصد از رای‌دهندگان به این حزب زنانی بودند كه بدون داشتن همسر فرزندان خود را بزرگ كرده‌اند. شاید به همین خاطر بود كه مارین لوپن پس از اعلام نتایج انتخابات در جمع هواداران خود از این نتیجه به عنوان «پیروزی ملت در بازپس‌گیری قدرت» یاد كرد و گفت كه اینك «رئیس‌جمهور باید پیامدهای شكست خود را تحمل كند.»
اما امانوئل مكرون؟ پیروزی بر راست‌های پوپولیست می‌توانست مشروعیت لازم و شور و شوقی تازه در جهت آغاز تلاش برای ورود به رقابت‌های دور دوم ریاست‌جمهوری در اردوگاه مكرون ایجاد كند. تیم مكرون در كاخ الیزه امید داشت این پیروزی بتواند نقطه پایان شش ماه بحران سیاسی و درگیری با جلیقه‌زرد‌هایی باشد كه ظاهرا بیش از پیش با انگیزه نشان می‌دهند. اینك و با توجه به این شكست، آغازی دوباره ابزارهایی دیگر می‌طلبد و این كار بی‌نهایت دشوارتر خواهد شد.
این وضعیت بیشتر از آن كه به اروپا ارتباط داشته باشد به فرانسه ارتباط دارد. مارین لوپن پیش از انتخابات گفته بود كه اكثریت مردم در انتخابات پارلمانی اروپا در واقع علیه مكرون رای می‌دهند و جالب آن‌كه در كشمكش میان حزب مكرون و راست‌های پوپولیست، احزاب كوچك‌تر هیچ شانسی برای كسب نتیجه بهتر نداشتند.
البته این اتفاق نیفتاد و حزب سبزهای فرانسه با كسب 5/12 درصد آرا به جایگاه سوم دست یافت. جالب آن‌كه اكثریت رای‌دهندگان این حزب را جوانان تشكیل می‌دهند.
از سال 2002 كه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری همواره آوردگاه مارین لوپن راست افراطی با دیگر كاندیدای ظاهرا غیرافراطی بوده است، این بار مردم فرانسه با انگیزه‌هایی به غیر از انتخاب میان بد و بدتر به پای صندوق‌ها رفتند. یكی از هواداران سابق مكرون كه به حزب سبزها رای داده است می‌گوید: این بار مساله بر سر اروپا بود. مساله این است كه فرانسه با تاكید بر كدام مسائل می‌تواند حضوری عالی را در پارلمان اروپا داشته باشد. این بار آشكارا سبزها هستند كه می‌توانند این خواسته را عملی كنند.
جالب آن‌كه حزب محافظه‌كار جمهوری در این انتخابات شكستی تاریخی را تجربه كرد و با كسب تنها 4/8 درصد از آرا بالاتر از حزب سوسیالیستی قرار گرفت كه فقط 3/6 درصد از آرا را به خود اختصاص داده است. این در حالی است كه طبق نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، سهم این دو حزب روسای‌جمهور سابق فرانسه بین 12 تا
15 درصد از آرا پیش‌بینی می‌شد.
اما پرسش بزرگ فعلی این است كه امانوئل مكرون با كدام استراتژی باید دوران پس از انتخابات را آغاز كند؟ او طی ملاقاتی كه در آغاز هفته با رئیس پارلمان و فرانسوا بایرو، دبیركل حزب جنبش دموكراتیك داشت به وی پیشنهاد سمت نخست‌وزیری فرانسه را داد كه البته از سوی بایرو رد شد. به این ترتیب مكرون گزینه مناسبی برای جانشینی ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فعلی ندارد. به احتمال قوی رئیس‌جمهور فرانسه طی ماه‌های آینده باید استراتژی خود را به صورتی دیگر اتخاذ كرده و دست به تغییر و تحول اساسی در داخل همین دولت بزند تا بتواند با شرایط تازه پس از این شكست روبه‌رو شود. هرچند باید در حال حاضر بیش از هر چیز باید راهكاری برای فراموش كردن شكست اخیر پیدا كند.
منبع: اشپیگل آنلاین