دخالت ترامپ و معاونش در امور انگلستان

دخالت ترامپ و معاونش در امور انگلستان

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا كه در نظر دارد به‌زودی به انگلستان سفر كند با اظهاراتی مداخله‌جویانه گفته است بوریس جانسون می‌تواند نخست‌وزیر فوق‌العاده‌ای باشد. درهمین حال جان بولتون مشاور امنیت ملی او نیز در اظهاراتی مشابه گفته انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود. این‌گونه اظهارات یك بار دیگر خشم انگلیسی‌ها را در آستانه سفر ترامپ برانگیخته و به‌زودی شاهد اعتراضات مردمی گسترده به این سفر خواهیم بود.
به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، ترامپ قرار است تا چند روز دیگر برای دیدار با ملكه انگلیس به كاخ باكینگهام رفته و همچنین برای شركت در هفتاد و پنجمین سالگرد (D-Day) عملیات آبی-خاكی نرماندی در جنگ جهانی دوم در فرانسه حضور داشته باشد. سال گذشته ترامپ دیداری ۴۵ دقیقه‌ای با ملكه انگلیس داشت كه حاشیه‌هایی را به همراه داشت. همزمان هزاران نفر از مردم انگلیس با به هوا فرستادن بالن‌های عروسكی ترامپ اعتراض خود را به سفر او اعلام كردند.
رئیس‌جمهور آمریكا روز گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌كه نظر او درباره 12 نامزد دستیابی به مسند نخست‌وزیری بریتانیا چیست، گفت: من فكر می‌كنم بوریس به‌خوبی از عهده این كار برآید. او نخست‌وزیر فوق‌العاده‌ای می‌شود. وی ادامه داد: من همواره او را دوست داشتم. او مرد بسیار خوب و با استعدادی است. به دنبال استعفای ترزا می، گفته می‌شود بوریس جانسون یكی از نامزدهای اصلی برای جانشینی او به شمار می‌رود. جانسون، یكی از سیاستمداران طرفدار خروج انگلستان از اتحادیه اروپاست و مدتی نیز در جایگاه وزارت خارجه ترزا می ‌ایفای نقش كرد. اخیرا جانسون به دلیل اظهارات خود در جریان رفراندوم جدایی از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ به دادگاه احضار شد. قاضی دادگاه گفته بود وی در آن سال با اعلام این‌كه حق عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا برای این كشور هفته‌ای ۳۵۰ میلیون پوند هزینه دارد، اذهان را گمراه كرده بود. دولت ترزا می‌ به دلیل ناتوانی برای تسهیل خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (برگزیت) مجبور به استعفا شد. او طی یك سال گذشته سه بار طرح‌هایی را دراین باره تهیه و به پارلمان برد، اما نتوانست آرای اكثریت نمایندگان را به دست آورد .
دولت ترامپ از منتقدان نحوه مذاكره ترزا می‌ نخست‌وزیر مستعفی انگلیس درباره برگزیت بود. ترامپ اساسا اتحادیه اروپا را «شریكی بی‌رحم» توصیف می‌كند . در همین راستا جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ نیز می‌گوید انگلستان باید از اتحادیه اروپا خارج شود. به ادعای وی، نفع دنیا و پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) در خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست. مشاور امنیت ملی كاخ سفید معتقد است انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا به شریك قدرتمندتری برای آمریكا و ناتو تبدیل
خواهد شد.