نمایش نسخه ترمیم‌ شده «خانه خدا»

نمایش نسخه ترمیم‌ شده «خانه خدا»


كانون فیلم خانه سینما، در تازه‌ترین برنامه خود كه امروز برگزار می‌شود، نسخه ترمیم شده فیلم «خانه خدا» را به نمایش خواهد گذاشت و در ادامه هم نشستی با حضور محمد تهامی‌نژاد، رضا درستكار و ناصر صفاریان (دبیر كانون فیلم) برگزار خواهد شد.
بنابر اعلام فیلم‌خانه ملی ایران، نگاتیوی از خانه خدا موجود نیست و ترمیم و تصحیح آن پس از بازبینی و بررسی كیفی دو نسخه پزتیو (یكی با حاشیه صوتی اپتیك و دیگری مگنت) و یك نسخه اینترمدیا انجام شده و نسخه آماده شده، كیفیت بسیار خوبی دارد.
خانه خدا نمایشی ا‌ست از مراحل مختلف مراسم حج، از ورود زائران هر نژاد و كشور و در سنین مختلف، تا انجام مناسك حج و بازگشت مسلمانان به كشورهای‌شان. این فیلم كه سال  1345 تولید شده از معدود مستندهای سینمای ایران است كه به نمایش عمومی درآمده. خانه خدا كه در آذر سال 45 در سینماهای تهران، شیراز، تبریز، آبادان، مشهد و همدان اكران شد، به فروش خوبی دست پیدا كرد و حتی جمعیت زیادی از قشر مخالف سینما در آن سال‌ها را هم به سالن‌ها كشاند.
براساس عنوان‌بندی فیلم، نامی به عنوان كارگردان ثبت نشده؛ اما در اغلب منابع ابوالقاسم رضایی به عنوان كارگردان معرفی شده است. جلال مقدم، مشاور كار بوده و از ابراهیم گلستان هم به عنوان تدوینگر یاد می‌شود. احمد شیرازی، نعمت حقیقی، محمود ایثاری و عباس دستمالچی، فیلمبرداران فیلم هستند و اسدا... پیمان و محمود سعادت، گویندگی را به‌عهده داشته‌اند.