سرکوب رو به «سعود»

نظامیان بعد از شركت در اجلاس مكه اعتراضات را به خاك و خون كشیدند

سرکوب رو به «سعود»

پس از به بن‌بست رسیدن مذاكرات میان شورای نظامی حاكم بر سودان و نمایندگان گروه‌های معترض در این كشور، ناگهان ارتش سودان با یك‌كودتای آشكار اقدام به قلع و قمع معترضان كرد و طی هفته گذشته خونین‌ترین روزها را برای این كشور رقم زد. كودتایی كه به نظر می‌رسد درست بعد از مشاركت نظامیان سودان در كنفرانس مكه حاصل شده باشد و در واقع آنها از ریاض دستور سركوب مردم را بدست آورده باشند. از آنجا كه این حملات با واكنش‌های گسترده‌ای در سطح جهانی مواجه شد نظامیان اعلام كردند حاضرند دوباره به میز مذاكره با مخالفان بازگردند اما آیا چنین مذاكره‌ای در كار خواهد بود؟

به دنبال سركوب شدید معترضان طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته كه در جریان آن دست‌كم صد نفر از معترضان كشته شدند، كمیسیون اتحادیه آفریقا به اتفاق آرا عضویت سودان در این اتحادیه را تا زمان انتقال قدرت به حكومت مردمی منتخب تعلیق كرد. به دنبال آن روز گذشته آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی روانه خارطوم شد تا با میانجیگری خود بتواند یك بار دیگر روند مذاكرات را در این كشور به جریان بیندازد. وی در راس هیاتی عالی رتبه مركب از رئیس ستاد مشترك و وزیر خارجه و مشاور امنیتی نخست وزیر اتیوپی روانه سودان شد به این امید كه بتواند علاوه بر مقامات شورای نظامی با رهبران گروه‌های معترض نیز گفت‌وگو كند.
مذاكره بی‌مذاكره
این در حالی است كه ائتلاف «قوی اعلان الحریه و التغییر» ضمن رد هر گونه مذاكره با «شورای نظامی» سودان تأكید دارد چنین دعوتی برای مذاكره، اهانت به كسانی است كه جان خود را از دست داده‌اند. این ائتلاف روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام كرد «هرگز بازگشتی به مذاكره با شورا[ی نظامی] وجود ندارد»، این ائتلاف یك بار دیگر تحویل حكومت انتقالی به صورت كامل به افراد غیر‌نظامی را خواستار شد و گفت باید شبه‌نظامیان جنجوید فورا منحل شده و سلاح‌های آنان به ارتش تحویل داده شود. جنجوید شبه‌نظامیانی هستند كه رهبری آنها را فردی به نام محمد حمدان دقلو معروف به  حمدتی به‌عهده دارد و از دوران عمرالبشیر فعالیت خود را برای سركوب معترضان در دارفور شروع كرده بود. ائتلاف معترضان سودانی می‌گویند عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی انتقالی و معاون وی حمید تی موانع اصلی برسر ایجاد حكومتی غیر‌نظامی در سودان هستند و باید هرچه زودتر كناره‌گیری كنند.
حملات هفته گذشته نظامیان به معترضان بی‌سلاح و بی‌دفاع تا حدی هولناك بود كه هشت كشور اروپایی با اعتراض نسبت به این درگیری‌ها از رئیس شورای نظامی خواستند بلافاصله مذاكرات با مخالفان را از سر بگیرد. در یك خبر تكان‌دهنده معترضان گفتند حدود 40 جنازه را از رود نیل خارج كرده اند. این مساله نشان می‌دهد كه قصد نظامیان فقط سركوب عده‌ای از معترضان تجمع كرده در مقابل ستاد فرماندهی ارتش نبوده، بلكه آنها قصد داشته‌اند با یك كشتار هولناك به طور كلی مخالفان را به خانه‌های خود روانه كرده و تومار اعتراضات در این كشور را درهم پیچند.
دست‌های پنهان سعودی - اماراتی
22 فروردین گذشته بود كه بعد از دو ماه اعتراضات خیابانی عمرالبشیر، رئیس‌جمهور سابق این كشور با دخالت ارتش بركنار شد و پس از آن یك‌شورای نظامی به رهبری عبدالفتاح البرهان قدرت را به دست گرفت. از آنجا كه این شورا مورد حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر قرار گرفت و رئیس شورای نظامی اخیرا در اجلاس‌های مكه نیز حضور داشت و از سوی عربستان پشتیبانی شد به جای تحویل قدرت به غیرنظامیان اقدام به كودتا علیه انقلاب مردم سودان كرد. كشتار هفته گذشته خارطوم درست بعد از سفر رئیس شورای نظامی سودان به عربستان و حضور در اجلاس مكه صورت گرفت و نشان داد كه این شورا دستورات جدیدی از مقامات سعودی دریافت كرده است. كودتای اخیر در سودان را باید در نتیجه دخالت مستقیم سعودی‌ها و اماراتی‌ها در تحولات كشور سودان دانست و قبل از هرچیز انگشت اتهام را به سوی آنان دراز كرد. زیرا تا پیش از سفر نظامیان به مكه آنها شیوه‌ای مسالمت‌آمیز با معترضان داشتند و بر سر تعداد كرسی‌های‌شان در یك شورای انتقالی مشغول چانه‌زنی بودند.
با بركناری عمرالبشیر ابتدا، عوض بن عوف، رئیس شورای انتقالی سودان شد. این شورا بر سپردن كشور به‌دست غیرنظامیان تاكید می‌ورزید و برای مثال ژنرال عمر زین العابدین، یكی از اعضای پرنفوذ آن در جریان یك كنفرانس خبری در خارطوم گفت حاكمان جدید هدف‌شان سپردن دولت آینده این كشور به دست غیرنظامیان است. وی ضمن دادن وعده برای تشكیل دولتی متشكل از غیرنظامیان همچنین تصریح كرد به زودی باب گفت‌وگو و مذاكره با همه گروه‌های سیاسی در كشور گشوده خواهد شد، اما بعد از مدت كمی ژنرال عوض بن عوف، رئیس شورای انتقالی استعفا داد و به جای او عبدالفتاح برهان به عنوان ریاست این شورا معرفی شد. از همان زمان بود كه تحولات سودان نیز مسیر جدیدی را در پیش گرفت و نظامیان نه‌تنها حاضر به كوتاه آمدن در برابر غیرنظامیان نشدند بلكه به فكر احیای دوباره قدرت نظامیان مانند دوران رژیم عمرالبشیر افتادند.
رفت و آمدهای ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای نظامیان به كشورهای عربستان و امارات نیز در تشدید مواضع نظامیان در برابر مردم معترض سودان موثر بوده است. وی یك هفته قبل از سفر به مكه و شركت در دو اجلاس ضد‌ایرانی در عربستان، به ابوظبی سفركرده و مورد استقبال مقامات اماراتی ازجمله شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی قرار گرفته بود. بن زاید همان فردی كه گفته می‌شود با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دست در دست هم مشغول توطئه‌گری علیه كشورهای منطقه ازجمله سودان هستند.