چرنوبیلِ روسی

چرنوبیلِ روسی


 در حالی كه پخش سریال «چرنوبیل» شبكه اچ‌بی‌او به اتمام رسید و با اقبال زیادی روبه‌رو شد، روسیه هم اعلام كرده یك سریال تلویزیونی درباره ماجرای چرنوبیل در دست تولید دارد. آن طور كه خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر گزارش داده، یك شبكه تلویزیونی روسیه ماجرای فاجعه اتمی سال ۱۹۸۶ را در قالب یك سریال روی آنتن می‌برد.
این سریال با همكاری شبكه NTV  ـ كه میدیا گازپروم مالك آن است- ساخته می‌شود. وزارت فرهنگ روسیه نیز با فراهم آوردن ۳۰ میلیون روبل (۴۶۰ هزار دلار) در این امر مشاركت كرده است. هنوز اعلام نشده كل هزینه ساخت این سریال چقدر خواهد بود.
گفته شده فیلمبرداری این سریال سال پیش در بلاروس، همسایه روسیه انجام شده و این مجموعه اكنون در مرحله پس از تولید است.
اطلاعات بیشتری درباره این سریال ارائه نشده بجز این‌كه درباره گروهی از ماموران كا.گ.ب شوروی كه وظیفه‌شان كشف گروهی از ماموران سیاست كه در چرنوبیل در حال جاسوسی هستند. این خط داستانی در حالی منتشر شده است كه روایت آمریكایی ماجرای چرنوبیل بر پنهانكاری مأموران كا.گ.ب در این ماجرا و تلاش آنها برای جلوگیری از انتشار واقعیت‌ها متمركز بود.
هنوز اعلام نشده این سریال چه زمانی روی آنتن شبكه روسی می‌رود. سریال چرنوبیل محصول شبكه اچ‌بی‌او آمریكا، در روسیه نیز روی آنتن رفته بود و آمِدیاتیكا كه محصولات اچی‌بی‌او را ارائه می‌كند، آن را پخش كرد.
با این‌كه این سریال از سوی برخی تماشاگران محلی با نقد روبه‌رو و عنوان شد در ارائه كلی روح رژیم شوروی در سال‌های واپسین آن ناموفق بوده، اما این سریال در روسیه با موفقیت روبه‌رو شد و در كینو پوسك ـ كه مترادف آی‌ام‌دی‌بی در روسیه است ـ امتیاز 1/9 را از تماشاگران كسب كرد. این سریال در آمریكا نیز بهترین سریال تاریخ شد و بالاترین امتیاز را از كاربران سایت آی‌ام‌دی‌بی دریافت كرد.