یك قدم نزدیك‌تر به استفاده از مواد ابررسانا

یك قدم نزدیك‌تر به استفاده از مواد ابررسانا


حتی بهترین رساناهای جریان الكتریكی هم مقداری مقاومت از خود نشان می‌دهند، مگر این‌كه ابررسانا باشند. مواد ابررسانا مطلقا هیچ مقاومت الكتریكی ندارند و به همین خاطر می‌توانند انقلابی در صنعت ایجاد كنند. اما یك مشكل كوچك كاربرد آنها را سخت می‌كند؛ این‌كه همیشه باید در دمای بسیار پایین از آنها استفاده شود. اما به گزارش جام‌جم  و به نقل از دیجیاتو، محققان ماكس پلانك با ثبت یك ركورد دمایی جدید، برای ابررسانایی به دمای 23-درجه سانتی‌گراد دست پیدا كرده‌اند.
در مواد ابررسانا الكترون‌ها بدون هیچ‌گونه مقاومتی به جریان در می‌آیند و می‌توانند در مدارهای الكتریكی طولانی هم جریان مورد نیاز را تامین كنند. مثلا یك حلقه سیم ابررسانا می‌تواند جریان الكتریكی را بدون نیاز به هیچ منبع توانی برای مدتی نامحدود در گردش نگه دارد. متاسفانه ابررساناها باید در دماهای بسیار پایین نگه داشته شوند تا خواص هیجان‌انگیر خود را بروز دهند، یعنی حدود 234- درجه سانتی‌گراد كه همین مساله آنها را برای استفاده‌های عملی از دسترس دور نگه می‌دارد.
حالا در این تحقیق جدید، محققان موفق شده‌اند حد بالای دما را به مقدار قابل توجهی جابه‌جا كرده و آن را به 23- درجه برسانند. این قدم بزرگی برای رساندن خاصیت ابررسانایی به دمای اتاق است. دانشمندان برای رسیدن به این دما فلز لانتانیوم و گاز هیدروژن را در یك محفظه فشار قرار داده و نمونه را تا 7/1 میلیون بار بیشتر از فشار اتمسفر فشرده كردند. این فشار ماده‌ای جدید به نام «لانتانیوم هیدرید» (LaH10) تولید كرد. سپس محققان این ماده را سرد كرده و متوجه شدند در دمای نسبتا بالایی در حد 23-درجه سانتی‌گراد، مقاومت الكتریكی آن به صفر رسیده است. این نتیجه با اندازه‌گیری در یك میدان مغناطیسی خارجی هم تایید شد.