نوآوری برای ایجاد كاری متناسب با شرایط خودتان

نوآوری برای ایجاد كاری متناسب با شرایط خودتان


قبل از این‌كه به چند نفر از كارآفرینان برجسته زن ایرانی بپردازیم، ذكر چند نكته را لازم می‌دانیم. اولین نكته در كارآفرینی و كار حرفه‌ای، خودشناسی است که نكته بغرنجی به نظر نمی‌رسد.
این‌كه خودتان را دقیق بشناسید و با خودتان رودربایستی نداشته باشید. این‌كه زیاد هم درگیر رسم و رسوم موجود در حوزه كارآفرینی نباشید. رسم و رسوم موجود می‌گویند كه كار، از 8 صبح تا 4 عصر تعریف شده. شاید اوج نیروی ذهنی و جسمی‌تان، عصر تا شبانگاهان باشد یا ابتدای صبح؛ مثلاً از 4 تا 8 صبح. در این صورت همین ساعت برای بازدهی شما كفایت می‌كند. بد نیست بدانید كارشناسان بهره‌وری، معتقدند كه هر ساعت كار عمیق، معادل شش ساعت كار سطحی و معمولی است. یعنی شما حتی اگر در همان ابتدای صبح هم بتوانید دو، سه ساعت كار عمیق و متمركز انجام بدهید، بازدهی روزانه و ماهانه شما از كارمندان معمول بیشتر خواهد بود.
نكته بعدی را هم در نوع و شیوه كاری باید دانست كه می‌خواهید انجام بدهید. شاید علاقه‌مند باشید محل كارتان در فاصله بسیار كمتری نسبت به محل زندگی‌تان باشد؛ مثلاً حتی در طبقه پایین خانه‌تان. چرا كه نه؟ در این صورت هم می‌توانید خانواده را تحت كنترل داشته باشید، هم كارتان را. مسأله بعدی هماهنگی كامل با همسرتان است. اگر همسرتان به خوبی نیاز شما به هویت مستقل و حرفه‌ای را درك كند و قول همکاری در مدیریت فرزندان و امور خانواده را بدهد، كار برایتان بسیار راحت‌تر خواهد بود و در غیر این صورت به مشكلات زیادی برخورد خواهید كرد.
 پس خودشناسی فردی و خانوادگی، اصل اساسی در كارآفرینی بانوان محسوب می‌شود؛ ضمن این‌كه لزومی هم ندارد با الگوهای رایج كارآفرینی پیش بروید؛ یادتان باشد اصل اساسی كارآفرینی، نوآفرینی و نوآوری است. شاید بتوانید سبك و شیوه و نوعی از كار را منحصراً و متناسب با شرایط خودتان ایجاد كنید. این شاید بزرگ‌ترین كاری است كه یك بانوی كارآفرین و طالب فعالیت‌های حرفه‌ای بتواند انجام بدهد.
در مورد یكی از نویسندگان موفق، روایت شده كه او پیش از بیدار شدن همسر و فرزندانش، از خواب بیدار می‌شد و اقدام به نوشتن می‌كرد. حتی در برهه‌ای، همسرش به او گفت هزینه زندگی بالا رفته و باید كار كند تا بتوانند این هزینه‌ها را مدیریت كنند. اما وقتی ناراحتی خانمش را دیده بود، گفت نیازی نیست به همان نویسندگی ادامه بدهد. در نهایت این بانوی نویسنده، ماه‌ها و سال‌ها با این رویه به كارش ادامه داد تا این‌كه ناشران به او و كتاب‌هایش روی خوش نشان دادند و توانست به موفقیت مالی و اعتباری زیادی برسد؛ آن‌هم در حالی كه همیشه پیش فرزندانش بود.