زندگی مسالمت‌آمیز با لك‌لك‌ها در گچساران

زندگی مسالمت‌آمیز با لك‌لك‌ها در گچساران


لك‌لك‌ها پرندگانی مهاجرند و تاب یكجانشینی ندارند، اما میزبان كه خوب باشد و زندگی در كنارش حس آرامش و امنیت بدهد، لك‌لك‌های مهاجر را هم یكجانشین می‌كند، مثل لك‌لك‌های مهاجری كه هرسال مهمان تالاب‌ها و بركه‌های گچساران می‌شدند و از چند دهه پیش تاكنون در این شهرستانِ استان كهگیلویه و بویراحمد مانده‌اند و زندگی ثابت در این شهرستان خوش آب و هوا را به مهاجرت و رفت و آمدهای خسته‌كننده هرساله به سیبری ترجیح داده‌اند. این لك‌لك‌ها بیش از ۳۰ سال است كه روی یك دكل برق در كنار تصفیه خانه آب در منطقه خیرآباد از توابع گچساران سكونت دارند. هر سال دو یا سه تخم می‌گذارند و جوجه‌های آنها نیز در همین لانه بزرگ می‌شوند.
تماشای تصاویر زیبای لك‌لك‌ها، لانه‌سازی و زادو ولد و جوجه‌پروری‌شان مدت‌هاست كه به یكی از جاذبه‌های گردشگری گچساران تبدیل شده و حالِ شهروندان این شهر و مسافران و گردشگرانی كه از جاده ارتباطی گچساران به خیرآباد عبور می‌كنند را خوب می‌كند.
مدیركل حفاظت از محیط‌زیست كهگیلویه و بویراحمد  به ایرنا گفته امنیت و تأمین غذای مورد نیاز لك‌لك‌ها از رودخانه خیرآباد، مهم‌ترین دلایل یكجانشین شدن این پرندگان است.
از سال ۱۳۶۷ تاكنون كه این پرندگان در گچساران سكونت می‌كنند مردم و اهالی مزاحمتی برای لك‌لك‌ها ایجاد نكرده‌اند.