آسیا به نوبت فناوری

آسیا به نوبت فناوری

روزهای پایانی هفته پیش، شهر شانگهای میزبان برگزاری یكی از مهم‌ترین رویدادهای فناوری الكترونیكی آسیا بود. نمایشگاه سی‌ای‌اس (CES) آسیا رویداد برتر در زمینه صنعت فناوری، تولیدات و نوآوری‌های بازار آسیاست. در این نمایشگاه شركت‌های بزرگ بین‌المللی، محصولات و فناوری‌های خود را برای رشد و تقویت نام تجاری‌شان به شركت‌های مصرف‌كننده و رسانه‌های بین‌المللی معرفی می‌كنند. در این نمایشگاه شركت‌كنندگان می‌توانند با محصولات منحصربه‌فرد برخی از بزرگ‌ترین برندهای جهان آشنا شوند و بینش و آگاهی جامعی از تحولات آینده كسب كنند. كارشناسان صنعتی نیز با ارائه سخنرانی‌ها، دانش و آخرین یافته‌های خود را با دیگران به اشتراك می‌گذارند. در این نمایشگاه همان‌گونه كه انتظار می‌رود آخرین دستاوردهای فناوری‌های روز دنیا مانند فناوری‌های خودرو، هوش مصنوعی، واقعیت‌های مجازی و افزوده، پزشكی دیجیتال، فناوری زنجیره بلوكی و بسیاری از فناوری‌های دیگر ارائه می‌شود. به عقیده كارشناسان و فعالان حوزه فناوری، نمایشگاه سی‌ای‌اس آسیا تنها رویداد این قاره است كه توانسته تمام حلقه‌های زنجیره زیست‌بوم فناوری را برای ایجاد آینده‌ای بهتر گردهم بیاورد. در دنیای امروز كه پیوسته در حال تغییر و تحول است وجود چنین نمایشگاه‌های قدرتمندی در آسیا فرصت مناسبی است تا ظرفیت‌های این قاره بزرگ و تأثیرگذاری آن در تحولات آینده دنیا را به خوبی نمایان كند.

پنجمین نمایشگاه الكترونیك مصرفی آسیا (به اختصار CES 2019) 21 تا 23 خرداد در حالی برگزار شد كه بیش از 550 شركت مهم بین‌المللی به معرفی نسل جدید فناوری‌هایی كه می‌خواهند وارد بازار آسیا كنند مانند اینترنت 5G، هوش مصنوعی و وسایل نقلیه با فناوری بالا پرداختند و بیش از 115 شركت نوپا (استارت‌آپ) نیز از جدیدترین دستاوردهایشان رونمایی كردند. از آنجا كه نمایشگاه امسال در مقایسه با دوره‌های پیشین وسعت بیشتری داشت، به نظر می‌رسد این رویداد توانسته جایگاهش در بازار آسیا را به عنوان یكی از اثرگذارترین نقاط ارتباطی ایده‌پردازان و فناوران اثبات كند. فناوری‌های پیشتاز ارائه شده در این نمایشگاه گویای سرعت چشمگیر پیشرفت نوآوری و فناوری‌های خط‌شكن در بازار آسیا و تحول سبك زندگی با همه‌گیری فناوری‌های هوشمند در آینده‌ای نه‌چندان دور در تمام دنیا است. سوئیس، ژاپن و كره جنوبی در این نمایشگاه حضور پررنگ‌تری نسبت به دوره‌های پیش داشتند و به نظر می‌رسد سال آینده نیز شاهد حضور فعال‌تر سایر كشورهای پیشروی حوزه فناوری در این رویداد مهم آسیایی باشیم. در افتتاحیه این نمایشگاه مدیرعامل شركت‌های آئودی، هوآوی و هیوندای سخنرانی كردند و شركت‌های مطرح فناوری دنیا به معرفی جدیدترین دستاوردهایشان پرداختند.
نبرد نوآورانه شركت‌های بزرگ دنیا 
مدیر بخش راهبردی شركت هوآوی، كه این روزها درگیر چالش جدی برای رقابت با بازار آمریكا است، در این نمایشگاه از فناوری هوش مصنوعی هوآوی و برنامه‌های آینده شركت خبر داد. استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا از داغ‌ترین مباحث فعلی دنیای فناوری است. گوشی‌های هوشمند در این فرآیند به عنوان كلید مركز سخت‌افزاری این سامانه‌ها هستند. بنابراین افزایش توانایی هوش مصنوعی گوشی‌های همراه می‌تواند كاربری گسترده‌تر و آسان‌تری را برای كاربران فراهم كند. تمركز اصلی شركت هوآوی در حال حاضر به كاربرد هوش مصنوعی در گوشی‌های همراه به‌عنوان مركز سامانه‌های اینترنت اشیا (IoT) معطوف شده تا امكانات بیشتری را برای رفع نیازهای زندگی هوشمند امروزی فراهم كند.
مدیر بخش راهبردهای خلاقانه شركت هیوندای نیز در یكی از جلسات سخنرانی این نمایشگاه از دیدگاه‌ها و برنامه‌های هیوندای برای آینده حمل‌ونقل سخن گفت. هیوندای اکنون بنیان‌گذار طرح تعویض باتری برای حفظ منبع الكتریكی مورد نیاز برای اسكوترهای برقی و خودروهای برقی در جاده‌ها به صورت 24 ساعته در هفت روز هفته است. این شركت همچنین برای گسترش خودروهای بدون راننده در چین و كره‌جنوبی در حال مشاركت است و از طرف دیگر در حال ایجاد تحول بزرگی در صنعت بیمه با استفاده از هوش مصنوعی و داده‌های ثبت شده در زمان رانندگی است.
مدیرعامل شركت آئودی در چین نیز از تحول عظیم آئودی در زمینه حمل‌ونقل و تجربه رانندگی به نوعی ماجراجویی دیجیتالی خبر داد. این شركت در حال توسعه زیرساختی برای خودروهای خودران به نام آئودی كانكت برای نرم‌افزارهای رایج در این زمینه است. آئودی در حال حاضر با همكاری شركت هولوراید در حال توسعه تجربه واقعیت مجازی برای فراهم‌سازی احساس راحتی بیشتر و امكانات كاربردی‌تر برای سرنشینان خودرو است.

طراحی 2بعدی را فراموش كنید!
نوشتن و طراحی از جمله فعالیت‌های روزانه بیشتر افراد در طول مدت زندگی‌شان است. به همین دلیل طراحی نوشت‌افزار مناسب و كارآمد شاید از اولیه‌ترین كاربردهای فناوری برای رفع نیازهای بشری باشد. جوهرهای دیجیتال تحول بزرگی در دنیای نوشت‌افزار هستند كه توجه بسیاری از مخاطبان نمایشگاه را به خود جلب كردند. مدیرعامل شركت واكوم (Wacom) در مورد كاربرد این جوهرها توضیح می‌دهد: «این جوهرها در واقعیت گسترده (Extended Reality) یا همان XR امكان طراحی در فضای سه‌بعدی را فراهم می‌كنند. این قابلیت آزادی عمل طراحان را به مراتب افزایش می‌دهد.» در حال حاضر این شركت در حال همكاری با شركت‌های شناخته‌شده دنیای طراحی مانند استدلر، گرویتی اسكچ، بیك و لیپ برای توسعه این فناوری و ورود آن به دنیای طراحی است.
تولید بسته‌های طراحی دیجیتال، نوشت‌افزارهای دوكاره با امكان استفاده از جوهرهای دیجیتال و معمولی در یك نوشت‌افزار، تولید كاغذ دیجیتال با قابلیت انتقال اطلاعات یادداشت‌شده در فضای ابری دیجیتال و یادداشت‌برداری خودكار با كمك هوش مصنوعی از جلسات از ایده‌های در حال اجرای این شركت بزرگ طراحی دیجیتال است كه هریك از آنها با همكاری مجموعه‌ای مرتبط در حال توسعه و اجراست.

گردشگری هوشمند، تازه‌نفس و پرظرفیت
ورود فناوری به صنعت گردشگری و سفر در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نمایشگاه سی‌ای‌اس آسیا نیز از این موضوع مهم و پرظرفیت غافل نشد و بخشی از نمایشگاه امسال به فناوری‌های نوآورانه حوزه گردشگری اختصاص داده شده بود. به عقیده فعالان حوزه گردشگری، سفر از زمانی كه فردی بلیت سفرش را تهیه می‌كند آغاز می‌شود و زمانی كه به سلامت به خانه بازگردد پایان می‌یابد. ایجاد حس مثبت و راحتی مسافر مهم‌ترین دغدغه رقابتی شركت‌های مسافری است كه موجب شده هر روز به‌دنبال ایده خلاقانه جدیدی برای بهبود كیفیت باشند. چند شركت ارائه خدمات مسافرتی و خطوط هواپیمایی مانند شركت هواپیمایی دلتا نیز با حضور در این نمایشگاه از برنامه‌های نوآورانه خود برای تحول دنیای گردشگری در چند سال آینده خبر دادند. استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا از كاربردی‌ترین ابزارهای شخصی‌سازی و بهبود تجربه مشتریان از شركت‌های خدماتی است كه این روزها به شدت در حال گسترش است. استفاده از واقعیت مجازی برای دریافت اطلاعات پیش از پرواز احساس آرامش بیشتری در مسافران ایجاد می‌كند. خدمات متنوعی برای رضایت بیشتر مشتریان در زمینه رزرو بلیت، حس راحتی در طول پرواز، نرم‌افزارهای رزرو خدمات و رستوران در طول سفر به طور مفصل در این نمایشگاه ارائه شد.
نرم‌افزارهای تحلیل سوالات و بررسی علاقه‌مندی‌های مسافران نیز از دیگر امكاناتی است كه این روزها به كمك شركت‌های خدمات مسافرتی آمده تا بتواند پیش از برخورد با مسافر به بهترین شكل نیازهایش را شناسایی كرده و خواسته‌هایشان را برآورده کند. استفاده از واقعیت مجازی برای آموزش كادر پرواز نیز از جمله فناوری‌هایی بود كه در این نمایشگاه برای بهبود كیفیت شركت‌های مسافری و خدماتی ارائه شده بود.

ایده‌های خلاقانه استارت‌آپی
در سالن استارت‌آپ‌های نمایشگاه بیش از 100 استارت‌آپ حضور فعال داشتند. در این میان دو كشور نروژ و سوئیس با ایجاد مجموعه‌ای از استارت‌آپ‌های فناورشان حضور پررنگ‌تری در این بخش از نمایشگاه داشتند.
از جمله فناوری‌های استارت‌آپی معرفی شده، استفاده از فناوری بی‌سیم برای انتقال انرژی بود. شركت نروژی هایر (Hyre) با كمك دولت نروژ در حال ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای بهره‌برداری از این فناوری در آینده نزدیك است. هدف نهایی این شركت این است كه با استفاده از منابع پاك تولید انرژی بدون آسیب به محیط‌زیست، انرژی را از دامان طبیعت به محلی كه مورد نیاز است، منتقل كند.
آرزوی پرواز از دیرینه‌ترین آرزوهای بشر بوده و هست. از دیگر فناوری‌های ارائه شده در بخش استارت‌آپی نمایشگاه استفاده از نسل جدید واقعیت افزوده برای تجربه حس پرواز است. این فناوری با بهره‌گیری از حسگرهای بسیار دقیق تا حد زیادی حس پرواز را برای افراد شبیه‌سازی می‌كند.
از دیگر فناوری‌های رونمایی شده در این بخش می‌توان به انواع وسایل نقلیه شهری مانند اسكوترهای برقی نسل جدید، ربات‌های جابه‌جایی شهری هوشمند و خرگوش‌های سه چرخ شهری اشاره كرد كه به نظر می‌رسد فضای شهری را در چند سال آینده به‌كلی متحول خواهد كرد.
منابع:
CESASIA، Interesting Engineering، ANSA
Global Times