انضباط ترافیكی با حركت بین خطوط

انضباط ترافیكی با حركت بین خطوط

 رانندگی حق همه كسانی است كه قوانین را رعایت می‌كنند. همه می‌خواهند سالم به مقصد برسند و از سفر لذت ببرند. رانندگی درجاده‌ها متناسب با نوع وسیله نقلیه متفاوت است همچنین سرعت و شتاب برخی خودروها نسبت به بقیه وسایل نقلیه بالاتر است و به تبع آن میل رانندگان به رانندگی با سرعت بیشتر افزایش می‌یابد. بنابراین با وجود چنین شرایطی، تغییر مسیر برای سبقت، البته با رعایت مقررات اجتناب‌ناپذیر است.
طبق قوانین راهنمایی و رانندگی همه خودروها باید در خط عبوری خود حركت كنند و بین خطوط برانند اما اگر به سبقت یا تغییر مسیر یا گردش نیاز داشته باشند باید با توجه به نوع خط كشی در راه (ممتد یا بریده بریده)، موقعیت خودروهای مجاور و مقابل، با رعایت جوانب احتیاط و با دادن علامت اقدام كنند.
برای منظم‌سازی جریان ترافیك و پیشگیری از تصادف وسایل نقلیه، همه معابر (شامل كوچه‌ها، خیابان‌ها، جاده‌ها، بزرگراه‌ها و آزاد راه ها) را خط‌كشی كرده‌اند تا این وسایل به طور منظم از میان این خطوط عبور كنند. تعداد محدودی از رانندگان ترجیح می‌دهند بدون رعایت مقررات و بدون توجه به حقوق دیگران از روی این خطوط عبور كنند و لحظه به لحظه نیز مسیر خود را عوض كنند. به این معنا كه یكباره تصمیم می‌گیرند ازخط عبوری دیگری حركت كنند و دوباره به جای اولشان بازگردند كه با این كار باعث برهم زدن نظم ترافیكی، ایجاد مزاحمت برای دیگران و تصادف با بقیه وسایل نقلیه می‌شوند.
به‌طور كلی اگر از یك نمای دور و بلند به جریان ترافیكی و تغییر مسیر خودروها نگاه كنیم متوجه می‌شویم بسیاری از این تغییر مسیر دادن‌ها نه تنها باعث كاهش ترافیك و رد شدن از آن نمی‌شود بلكه موجب گره خوردن عبور و مرور و به دنبال آن افزایش ترافیك می‌شود. بدیهی است تلاش برخی از رانندگان برای تغییر مسیرهای ناگهانی و سریع بسیار حادثه‌ساز بوده و یكی ازعوامل اصلی تصادفات ترافیكی در شهرها محسوب می‌شود.
برابر ماده 119 آیین‌نامه راهور در راه‌هایی كه خط‌كشی شده است وسایل نقلیه باید در مسیر بین خطوط حركت كنند و از آن خارج نشوند و در صورت نیاز به خروج و تغییر خط حركت، احتیاط كامل كرده و ابتدا با استفاده از چراغ راهنما و با دادن علامت (در روز یك تك بوق و در شب تعویض نور بالاو پایین) رانندگان وسایل نقلیه دیگر را از قصد خود آگاه کنند و سپس با رعایت حق تقدمِ وسایل نقلیه‌ای كه در خطوط كناری هستند وارد خط‌های عبوری دیگر شوند. در راه‌هایی كه خط كشی ندارند هرگونه تغییر مسیر به چپ و راست ممنوع است مگر با رعایت احتیاط و دادن علامت و رعایت حق‌تقدم عبور به وسایل نقلیه هم‌مسیر و مجاور. همچنین انحراف و تجاوز وسایل نقلیه به مسیر مقابل (مخالف) ممنوع است، مگر در مورد سبقت مجاز و با رعایت ضوابط سبقت.