سرشار: دشمن تصمیم به جنگ مستقیم گرفته است

سرشار: دشمن تصمیم به جنگ مستقیم گرفته است


محمد سرشار، مدیر شبكه كودك سیما در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به این تصمیم اخیر دولت انگلیس در جهت برنامه‌سازی برای كودكان ایرانی می‌گوید: از سال 91 نخستین شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان برای كودكان راه‌اندازی شد و در عرض چهار پنج ماه فعالیت‌شان را گسترده كردند. در واقع از آن زمان یك اتاق فكر تصمیم گرفته در حوزه كودك هم وارد شود و ماموریتشان این است كه این پروژه را به هر شكلی شده جلو ببرند. این پروژه جلو آمد تا رسیدیم به سال 94 كه شبكه كودك تاسیس شد و تصمیم گرفت به صورت تخصصی برای مخاطبان كودك برنامه بسازد. شبكه كودك به مرور موفق شده و توانست به رقم بالای 80 درصد در جذب مخاطبان برسد. از همان زمان بود كه ریزش شبكه‌های فارسی‌زبان شروع شد؛ برخی شبكه‌ها تعطیل شدند و آنهایی كه باقی مانده بودند هم ریزش جدی پیدا كردند. در واقع عملا نگهداری این شبكه‌ها دیگر برای سفارش‌دهندگان به صرفه نبود. الان گام دوم شروع شده است؛ یعنی به جای این كه جنگ نیابتی اتفاق بیفتد، خود انگلیسی‌ها از محل بودجه وزارت خارجه كشور شروع به پخش برنامه‌های كودك برای فارسی‌زبانان كرده‌اند. مدیر شبكه كودك می‌افزاید: نكته مهم این است كه خود سازمان بی.بی.سی تجربه‌های مختلفی در برنامه‌سازی به زبان انگلیسی برای كودكان و خردسالان دارد. لذا آنها گام اول را در جذب كودكان ایرانی با دوبله برداشته‌اند، به احتمال زیاد در گام بعدی همان تولیدكنندگان را آموزش می‌دهند كه برای مخاطبان فارسی‌زبان برنامه بسازند و در گام بعد ـ در صورت موفقیت ـ سراغ تاسیس شبكه‌ای مستقل خواهند رفت. در واقع در این مرحله خود حریف به میدان آمده است و دیگر خبری از حریفان ناشی نیست. حالا این شبكه از دانش برنامه‌سازی خودش در حوزه كودك بهره می‌جوید تا جبهه را پس بگیرد.
این مدیر دلیل این تصمیم انگلیسی‌زبانان را هم این‌طور ارزیابی می‌كند: طبیعتا وقتی در جنگ‌های كوتاه‌مدت شكست می‌خورید، سعی می‌كنید به سراغ جنگ‌های بلندمدت بروید. یعنی روی آینده‌سازان كشور كار كنید و ذهن‌هایشان را استعمارزده بار بیاورید تا در بزرگسالی منویات شما را اجرا كنند. او در خصوص پیش‌بینی موضوعات و محورهایی كه احتمالا در این برنامه‌ها مورد اشاره قرار خواهند گرفت هم می‌گوید: مهم‌ترین حوزه مورد اشاره انگلیسی‌ها، حوزه سبك زندگی است. یعنی به سراغ اصول و عقاید و ریشه‌های فرهنگی به‌صورت مستقیم نمی‌روند، چون می‌دانند كه این موضوعات هزینه‌های زیادی دارد و مخالفت‌های عمومی را در پی می‌آورد. لذا آنها از حوزه مصنوعات و رفتارها و جلوه‌های بیرونی فرهنگ جلو می‌آیند و با تغییرات نرم، به صورت تدریجی و درازمدت جلو خواهند آمد؛ در این صورت است كه موفق خواهند بود.
سرشار به وضعیت امروز شبكه كودك سیما و اقداماتی كه این شبكه باید در جهت مقابله با شبكه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای اتخاذ كند هم اشاره و خاطرنشان می‌كند: مهم‌ترین اقدام ما در درازمدت، افزایش سواد رسانه‌ای خانواده‌هاست و هرچقدر در این زمینه جلو بیاییم، خانواده‌ها قادر می‌شوند از خودشان دفاع كنند. این اصولی‌ترین كار است. طبیعتا حركت در این حوزه، مسأله‌ای زمانبر و تدریجی است. همه باید به هم كمك كنند و این فقط كار سازمان صدا و سیما نیست؛ وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان و همه باید دست به دست هم دهند تا توانمندسازی اتفاق بیفتد. كار كوتاه‌مدت ما این است كه اجازه ندهیم جذابیت‌های كوتاه‌مدت رسانه‌ای، توده مخاطبان را به آن شبكه‌ها جذب كند. به این فكر هستیم و رصد دقیق می‌كنیم و ان‌شاءا... این تغییرات را روی آنتن هم خواهید دید. با این حال راه‌حل اساسی همان آموزش سواد رسانه‌ای است؛ وگرنه استراتژی‌های اتخاذ شده توسط شبكه كودك تا اینجا درست است.