انتقاد همتی از اروپایی‌ها

انتقاد همتی از اروپایی‌ها


رئیس‌كل بانك مركزی گفت: ساتما یا نهاد متناظر اینستكس در ایران راه‌اندازی شده و این گفته اروپایی‌ها كه در ایران نهاد متناظری تشكیل نشده، كاملاً خلاف واقع است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه هیات در جمع خبرنگاران افزود: اروپایی‌ها یا باید از ما نفت بخرند یا یك خط اعتباری به ما بدهند كه بتوان با آن كالا وارد كرد و ما برای هر دوی این اقدامات آمادگی كامل داریم، اما تاكنون اروپایی‌ها اقدامی در این زمینه نكرده‌اند.
وی با بیان این‌كه نرخ نیمایی حذف نمی‌شود، گفت: در حال حاضر نرخ ارز نیمایی بسیار نزدیك به نرخ بازار آزاد است و یكی از دلایلی كه باعث شده صادركنندگان ارز خود را به نیما عرضه كنند همین مساله است.
رئیس‌كل بانك مركزی درباره زمان تشكیل بازار متشكل ارزی افزود: بازار متشكل ارزی، نیازمند سازوكارهایی است كه از حساسیت برخوردار است و من حداقل‌هایی را تعیین كرده‌ام كه دوستان در حال اجرایی كردن این حداقل‌ها هستند و زمانی كه این اتفاق بیفتد بازار متشكل ارزی اجرایی خواهد شد. همتی با بیان این‌كه اگر بازار متشكل ارزی اجرایی شود حتماً بر نرخ ارز تأثیر خواهد داشت، گفت: راه‌اندازی این بازار مستلزم سازوكارهایی نظیر ثبت‌نام از صرافی‌ها، راه‌اندازی سامانه ارتباطی بین بانك‌ها و شبكه ارتباطی صرافی‌ها با بانك‌هاست كه كارهای پیچیده‌ای است، اما در حال اجراست و در آینده نزدیك شاهد راه‌اندازی این بازار خواهیم بود.
وی درخصوص برخی اظهارنظرها در زمینه حذف ارز 4200 تومانی افزود: همچنان بانك مركزی برای كالاهای اساسی ارز 4200 تومانی تخصیص می‌دهد و دولت یا سران قوا تصمیمی در این زمینه نگرفته‌اند؛ البته كار كارشناسی در این زمینه در حال انجام است و اگر تصمیمی در این زمینه گرفته شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد، اما فعلاً هیچ تصمیمی گرفته نشده است.
رئیس‌كل بانك مركزی درخصوص كم شدن منابع قرض‌الحسنه بانك‌ها هم گفت: منابع كم نشده بلكه مصرفش زیاد شده است.