طبقات خالی كتابخانه عمومی شهر نیویورك

طبقات خالی كتابخانه عمومی شهر نیویورك



كتابخانه عمومی شهر نیویورك كه بیش از 3000 كتابدار و متخصص در آن كار می‌كنند، از شش سال پیش برای عملیات عمرانی خالی شده ولی هنوز حتی این عملیات آغاز هم نشده است. ایبنا در این زمینه به نقل از نیویورك‌تایمز نوشته كه كتابخانه عمومی شهر نیویورك با داشتن بیش از 15 میلیون نسخه كتاب از جمله بزرگ‌ترین كتابخانه‌ها در جهان است كه این روزها با مشكل عجیبی روبه‌رو شده. این كتابخانه در منطقه منهتن در سال ۱۸۹۵ میلادی تاسیس شد و در سال 1911 به روی عموم باز شد.
قفسه‌های طبقه مركزی و بسیاری از طبقات كتابخانه خالی از كتاب است چون مقامات كتابخانه به این نتیجه رسیده‌اند كه ساختمان كتابخانه قدیمی شده و برای نگهداری كتاب‌های ارزشمند آن مناسب نیست. چند وقتی است كه كتاب‌ها به مركزی در نیوجرسی منتقل شده ولی هنوز پروژه بازسازی قفسه‌ها حتی شروع نشده است.
از رمان‌های قدیمی تا كتاب‌های شكسپیر و دستنوشته‌های تاریخی جزو آثار فاخر این كتابخانه هستند و به گفته مسؤولان در حال حاضر از قفسه‌های قدیمی جمع‌آوری‌شده و در محل دیگری نگهداری می‌شوند. مسؤولان كتابخانه می‌گویند هفت طبقه از كتابخانه دارای شرایط نامناسب جوی و رطوبت هستند و این شرایط موجب نابودی اسناد و كتاب‌های ارزشمند می‌شود.
سال 2013 مسؤولان كتابخانه نیویورك پروژه‌ای برای بازسازی قفسه‌ها آغاز كردند كه تاكنون به سرانجام نرسیده و از آن سال تاكنون هنوز قفسه‌ها خالی از كتاب هستند. مسؤولان می‌گویند ساخت قفسه‌های مدرن‌تر نزدیك به 200 میلیون دلار هزینه دارد كه فعلاً تامین چنین هزینه‌ای مقدور نشده است.
 یك سال قبل از این تاریخ مقامات كتابخانه از پروژه 300 میلیون دلاری دیجیتالی كردن اسناد و كتاب‌های باارزش خبر داده بودند.