لقبی برای یك سرخپوست شاعر

«جوی هارجو»،‌ شاعر و نویسنده آمریكایی به عنوان بیست و سومین ملك‌الشعرای ایالات متحده آمریكا معرفی شد

لقبی برای یك سرخپوست شاعر

می‌گوید برای سال‌های متوالی در جاده شعر به عنوان سفیر غیررسمی شعر مشغول به كار بوده است. جوهارجو در 68سالگی اولین شاعر سرخپوستی است كه به‌عنوان ملكه شعر یا ملك‌الشعرای ایالات متحده شناخته می‌شود. كارلا هیدن، كتابدار كنگره كه از زنان پرنفوذ ادبیات آمریكاست، این خبر را علام كرده است.
پس از سال‌ها از سكونت سفیدپوستان در قاره آمریكا برای اولین‌بار، یك سرخپوست موفق می‌شود چنین عنوانی را به دست بیاورد و در دوسال آینده این عنوان از آن هارجو خواهد بود. ایسنا به نقل از گاردین این خبر را منتشر كرده و نوشته كه «ملك‌الشعرای مشاور كتابخانه كنگره» عنوان رسمی این منصب است و هارجو پس از كسب این منصب چند مسؤولیت مشخص به‌عهده خواهد داشت و هارجو گفته: در حال حاضر برنامه مشخصی ندارم ولی قصد دارم در راستای پیشرفت و همكاری قبایل و طایفه‌های گوناگون در حوزه شعر قدم بردارم.
این شاعركه بیش از چهار دهه از زندگی‌اش را وقف جهان شعر و ادبیات كرده، مجموعه آثار متعددی را دارد و به خاطر سال‌ها فعالیت بی‌وقفه در این عرصه و دستاوردهای ماندگارش در زمینه شعر مورد توجه جامعه ادبی آمریكا قرار گرفته است.
هارجو متولد سال ۱۹۵۱ است و نویسندگی و نوازندگی را با هم آغاز كرده، اما بیش از آن‌كه به‌عنوان نوازنده مشهور باشد به‌خاطر مجموعه اشعار و آثارش در دنیای ادبیات شهره است. او پیش از این جایزه یك عمر دستاورد ادبی را به‌عنوان شاعر بومی آمریكا در سال ۱۹۹۵ دریافت كرده است. جایزه قلم در سال ۲۰۰۲ و جایزه بنیاد شاعران آمریكایی در سال ۲۰۰۸ از جمله جوایزی است كه در كارنامه ادبی او دیده می‌شود.