مواد غذایی مناسب  برای كاهش علائم قاعدگی

مواد غذایی مناسب برای كاهش علائم قاعدگی

قاعدگی برای هر كسی با علائم مختلفی همراه است. ازجمله شایع‌ترین علائم قاعدگی می‌توان به افزایش تمایل به مصرف شیرینی‌جات، بی‌خوابی و مشكلات گوارشی اشاره كرد، اما چند توصیه غذایی برایتان داریم:
حذف وعده‌های غذایی ممنوع: روزه‌داری منقطع نوعی رژیم یا بهتر بگوییم الگوی غذایی است كه این روزها خیلی باب شده، اما معایبی هم دارد. مثلا این‌كه چون گرسنه می‌مانید، تمایل بیشتری به هله‌هوله‌خواری پیدا می‌كنید و اگر نتوانید جلوی هوس‌تان را بگیرید، تنظیم قند خون‌تان به هم می‌ریزد و در نتیجه موجب تشدید علائم قاعدگی خواهد شد. بنابراین اگر در دوران قاعدگی تعادل هورمونی ندارید، شاید بهتر باشد كه از رژیم روزه‌داری منقطع در این دوران خودداری و درعوض صبحانه، ناهار و شام‌تان را به‌موقع میل كنید.
مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B:  اگر معمولا قاعدگی سنگین دارید یا طول مدت قاعدگی‌تان طولانی است، از مصرف مواد غذایی حاوی آهن، B12، B6 و فولات ازجمله سبزیجات دارای برگ سبز و گوشت ترجیحا ارگانیك غافل نشوید. این قبیل مواد غذایی اصطلاحا خون‌ساز هستند و مصرف‌شان طی دوران قاعدگی بسیار توصیه می‌شود.
امگا۳ : مواد غذایی حاوی امگا۳ شامل سالمون، ساردین یا مغز گردو از خواص ضدالتهابی برخوردارند و به تقویت خُلق و نیز كاهش گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی كمك می‌كنند.
سبزیجات فیبردار:  مشكل گوارش یكی از شایع‌ترین علائم قاعدگی است كه بسیاری از خانم‌ها را درگیر می‌كند، اما مصرف سبزیجات فیبردار در دوران قاعدگی از احتمال بروز مشكلات گوارشی می‌كاهد. فیبر همچنین موجب كاهش قند خون و جلوگیری از یبوست می‌شود. طی این دوران شاید بهتر باشد مصرف سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی را كمتر كنید.
منیزیم: منیزیم در دوران قاعدگی موجب كاهش گرفتگی عضلات، بهبود خواب و تنظیم خُلق می‌شود. در رفع سردرد و تهوع هم مؤثر است. پس اسفناج و بادام‌هندی فراموش نشود.
منبع: medicaldaily