حمایت  «تراز»  از تولید داخلی

نگاهی به برنامه «تراز» شبكه ایران كالا كه با هدف حل مشكلات اقتصادی روی آنتن رفته است

حمایت «تراز» از تولید داخلی

كالای داخلی و حمایت از آن، جزو موضوعاتی است كه به‌خصوص در این سال‌ها به دلیل شرایطی كه روز به روز اهمیت آن را بالاتر می‌برد، در فضاهای مختلف تا حدی هر چند كم مورد توجه قرار گرفته است. در این بین و در كنار حیطه‌های گوناگونی كه این موضوع را مدنظر قرار داده‌اند، یكی از تأثیرگذارترین‌های آنها، رسانه ملی یا همان تلویزیون معروف است كه در این گیر و دار بنا به ضرورتی كه همچنان وجود دارد، دست به تولید برنامه‌هایی با این محتوا زده است تا از این طریق بستری را فراهم كند كه علاوه بر یادآوری اهمیت این داستان، دریچه‌ای را بین تولیدكنندگان و حامیان آنها نیز باز كند. این حركت بدون شك با وجود تأثیرگذاری و گستردگی كه رسانه‌ای مثل تلویزیون دارد، قدم بزرگی محسوب می‌شود البته در صورتی كه درست و اصولی اتفاق بیفتد نه تنها در قالب برنامه‌ای كه در آن چند نفر دورهم جمع می‌شوند و حرف‌های تكراری می‌زنند. در تمام این سال‌ها هر از گاهی تولیدات اینچنینی كه موثر هم هستند به چشم می‌خورد و برنامه‌هایی كه كم و بیش به دنبال آن هستند كه با انتخاب مهمانان و محتوای كاربردی، قدمی برای این مسیر پر پیچ و خم بردارند.

در ادامه این داستان بعد از برنامه پایش و دیگر تولیداتی كه كم و بیش سعی داشتند تا بحث تولید داخلی را مدنظر قرار دهند، مدتی است در شبكه ایران كالا كه با هدف حمایت از تولید داخلی به راه افتاده، برنامه‌ای با عنوان تراز روی آنتن می‌رود. برنامه‌ای كه در آن مباحث مختلف موجود در تولید داخلی از تولیدكنندگان گرفته تا مشكلاتی كه سر راه آنها و حتی گروه مخاطب آنها هست، مطرح می‌شود.
در كنار اینها جلب حمایت و تبلیغ برای تولیدكنندگان مستعد هم از دیگر اتفاقاتی است كه در این فضا رقم می‌خورد. تراز به تهیه‌كنندگی حسین تورنگ، سردبیری مهدی جوزایی و با كارگردانی محمد جزیی روی آنتن می‌رود. محمودرضا قدیریان هم اجرای آن را كه سری دوم خود را در سال جدید شروع كرده، را به عهده دارد. آغازی با رویكردهای ثابت در حوزه‌ای كه از آن گفتیم و البته تغییراتی برای پرداخت بیشتر و كامل‌تر به این فضا.



داستان چیست؟
اما موضوع و محتوای «تراز» چیست؟ این برنامه هر چند وقت یكبار به سراغ معضل و مسائلی كه در اقتصاد جامعه وجود دارد می‌رود. به عنوان مثال وقتی صحبت از مشكلات حوزه مسكن می‌شود، از یك كارشناس و فعال این فضا همراه با یك مسؤول دعوت می‌شود و آنها در گفت‌وگویی چالشی به دنبال حل مساله و واكاوی آن می‌روند. در این گفت‌وگوها به گفته تیم اطلاع‌رسانی برنامه تلاش می‌شود تا با پرداخت همه‌جانبه به موضوع هر قسمت، لااقل فردی كه به نمایندگی از آن گروه مقابل مسؤول مربوط می‌نشیند به یك پاسخ برسد. همچنین در حین این صحبت‌ها گزارش‌های مختلف اقتصادی هم پخش می‌شود؛ گزارش‌هایی كه هر ماجرای اقتصادی از اقتصاد پزشكی گرفته تا اقتصاد سفر و... را پوشش می‌دهد.


تولیدكننده‌ها بیایند
در این برنامه برای حمایت از تولید داخلی جدا از صحبت درباره مسائل آن هم اقداماتی صورت گرفته است، به طوری كه از ابتدا عواملش اعلام كردند و هركسی تولیدكننده داخلی است، كالایی دارد و فكر می‌كند قابلیت این را دارد كه برایش تبلیغ شود یا خودش درباره آن صحبت كند، آن را ارائه دهد یا در برنامه حاضر شود. در كنار اینها تراز این امكان را ایجاد كرده كه دوربینش را در اختیار تولیدكنندگان و حتی كارگاه‌ها بگذارد، یعنی با فرستادن گروه به آنجا در بخش گزارش بتواند به همه اقشار در حوزه تولید داخلی توجه كند. همچنین باز هم به گفته تیم تولید بیشتر این كارشناسانی كه در برنامه حاضر می‌شوند جزو كسانی‌اند كه اغلب صحبتی را مطرح كرده‌اند كه چالشی را ایجاد كرده و بعد روبه‌روی مسؤول مربوط به آن بخش می‌نشیند تا از او آنچه كه باید را بپرسند.
می‌توان گفت شبكه دست «تراز»ی‌ها را به طور كل بازگذاشته تا آنها بتوانند هر موضوعی كه لازم است را نه تنها در استودیو و با حضور مهمانان بلكه در فضاهای مختلف با گزارش میدانی هم پوشش دهند.


تلاش برای تأثیرگذاری
به گفته یكی از عوامل تراز، این برنامه قابلیت‌های مختلفی دارد و حتی گاهی می‌تواند قیمتگذاری كند؛ مثل زمانی كه برنامه‌ای درباره این كه چرا املاك و خودروها قیمت‌هایشان را در سایت‌ها تعیین می‌كنند و باعث شكل‌گیری ارقام عجیب می‌شوند، رفتند و بعد از آن پلیس فتا وارد شد و با آن سایت‌ها و ارقام مقابله كرد.
به نقل از مدیر شبكه كه زمانی گفته بود سعی دارد آن را در حد شبكه نسیم ارتقا دهد، این شبكه قرار است به‌زودی بالا بیاید و یكسری فعالیت اقتصادی انجام دهد تا در فضایی تخصصی مخاطبانش را جذب كند؛ مثل شبكه چهار كه مخاطبان خاصش را دارد یا اگر بخواهیم فوتبال ببینیم سراغ شبكه سه می‌رویم؛ در مورد ایران‌كالا نیز همین‌طور است. این شبكه می‌خواهد در آن رشته‌ای كه فعالیت دارد به صورت اصولی و تخصصی عمل كند. این اتفاق تا الان هم در حدی رخ داده، مثل بعضی صحبت‌هایی كه بعد از مطرح شدن در برنامه، دیده می‌شود كه در فضاها و شبكه‌های دیگر هم سراغش می‌روند.



اولین برنامه زنده ایران كالا
 این برنامه ضمن دعوت و گفت‌وگو با مسؤولان دولتی، روسای اصناف، اتاق‌های بازرگانی، تولیدكنندگان، كار آفرینان، كارشناسان و... دغدغه‌ها و مطالبات مردم را در حوزه اقتصاد، تولید و مصرف بیان می‌كند.
برنامه تراز، مجله‌ تصویری اقتصادی است كه شامل بخش‌های متنوعی از جمله نشانه‌های ایرانی، كسب و كارهای خانگی، خط مقدم، شرکت‌های نوپا، دیپلماسی اقتصادی، اقتصاد سلامت، بازار مسكن، ایده‌های برتر دانش‌آموزی، فروشگاه، گزارش مردمی، آیتم تحلیلی با موضوع روز، كافه خبر، حقوق و اقتصاد، اقتصاد گردشگری و ... است. این بخش‌ها به صورت ضبط شده است و در بین برنامه زنده استودیوی پخش می‌شود.
تراز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 و 15 دقیقه پخش می‌شود و تا حدود 12 و 45 دقیقه ادامه دارد. در واقع نزدیك به دو ساعت برنامه زنده كه در طول آن صحبت‌های مختلفی در حوزه‌هایی كه ذكر شد، مطرح می‌شود. تكرار آن هم هر شب ساعت ۲۳ از همین شبكه پخش می‌شود. بعد از 40 قسمتی كه برای فصل اول در نظر گرفته شده و تا الان حدود30 قسمت از آن روی آنتن رفته است هم فصل جدید با همین رویكرد و بدون وقفه شروع خواهد شد.