قول

قول


مصطفی پورمحمدی، تهیه‌كننده «خیلی دور خیلی نزدیك» درباره زمان پخش این برنامه و فضایی كه دارد به مهر گفت:
این برنامه از دوشنبه ۱۰ تیرماه به شبكه چهار می‌آید. حضور رسانه‌ای مهمانان خارجی در كشور معمولا با ذوق‌زدگی و شتاب‌زدگی همراه است و گفت‌وگوهای عمیقی با آنها انجام نمی‌شود و همین یكی از دلایل انجام گفت‌وگو در برنامه «خیلی دور خیلی نزدیك» است.
خیلی از افرادی كه برای كنفرانس‌های مختلف و نشست‌های علمی به ایران سفر می‌كنند از جایگاه خاصی برخوردار هستند اما بحث‌های عمیق چندانی با آنها مطرح نشده است. این افراد به‌‌رغم موج ایران‌هراسی كه در برخی رسانه‌های جهان وجود دارد به ایران سفر می‌كنند و اتفاقا حرف‌های جالبی دارند. تجربه سفرشان به ایران شنیدنی است و علاوه بر آن كارنامه‌های شنیدنی دارند كه وارد ثبت و ضبط عمومی نشده است و بیان این تجارب صرفا به برگزاری كارگاه‌های آنها در جشنواره‌ها محدود می‌شود.
ما خواستیم گفت‌وگوهای ماندگاری با این افراد درباره دیدگاه‌ها و كارنامه حرفه‌ای‌شان انجام شود و خیلی جالب بود كه وقتی این ایده با شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما مطرح شد، او هم به‌طور موازی چنین ایده‌ای داشت و قبول كرد كه به عنوان مجری و سردبیر در برنامه حضور داشته باشد.
این خیلی مهم بود كه با آدم‌هایی صحبت می‌كنیم كه در نگاه اول خیلی دور هستند و از قاره دیگری آمده‌اند و در پایان گفت‌وگو نكات اشتراكی پیدا می‌شود كه ما به‌شدت با مهمانان احساس نزدیكی می‌كنیم.
در دنیا همه دارند به سمت رادیكال شدن و پررنگ كردن مرزها می‌روند ولی این برنامه نقطه آغازی برای یك ارتباط سازنده است.
در انتخاب مهمانان صرفا غیرایرانی بودن مورد توجه نبود بلكه این مهم بود كه مهمانان یك وزن علمی یا هنری و اجتماعی داشته باشند كه آنها را به یك چهره جالب تبدیل كند. همچنین باید گفت ما در این برنامه تصاویری از مهمان نشان می‌دهیم كه قبلا در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است.