نسخه Pdf

خشك‌كن  مطلوب

اگر پرزهای حوله کلافه‌تان کرده است این مطلب را بخوانید

خشك‌كن مطلوب

الهام لایقی

حوله در خانه كاربردهای فراوانی دارد. از حوله دستشویی گرفته تا حوله‌های حمام، حوله‌های استخری و تن‌پوش‌ها جزو پركاربردترین وسایل خانه هستند و حتی یك پای ثابت خریدهای عروس و داماد به شمار می‌رود. به هر بهانه‌ای كه می‌خواهید حوله یا تن‌پوش بخرید، ابتدا از ویژگی‌های حوله مناسب مطلع شوید و سپس اقدام به خرید كنید. حتما تاكنون حوله‌هایی را دیده‌اید كه دوام كمی دارند و خیلی زود بعد از مدت كوتاهی استفاده به پُرزریزی می‌افتند یا حوله‌هایی كه آب‌گیری خوبی ندارند. همه اینها به جنس و كیفیت حوله موردنظر برمی‌گردد.
وزن و اندازه حوله
سبكی و سنگینی حوله یكی از مهم‌ترین معیارهایی است كه موقع خرید باید در نظر بگیرید. البته این موضوع بیشتر به جنس حوله و پرزهایی كه دارد، وابسته است. حوله‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر بین 680 تا 900 گرم معمولا برای حمام، جكوزی و استخر و حوله‌های سبك‌تر بین 220 تا 770 گرم بیشتر برای مصارف خانگی، مسافرت و باشگاه مناسب هستند. به طوركلی، وزن هر حوله با كاربرد آن رابطه مستقیم دارد و هرچه وزن آن بیشتر باشد، قیمت بالاتری هم دارد. حوله صورت معمولا با ابعاد 30 در 30، یكی از كوچك‌ترین اندازه‌ها را دارد؛ حوله مهمان كمی از آن بزرگ‌تر است و غالبا با ابعاد 65 در 40 عرضه می‌شود. حوله‌های مخصوص قرار گرفتن در دستشویی برای خشك كردن دست‌ها وجود دارد كه در اندازه 50 در 90 تولید می‌شوند. حوله‌های حمام كه معمولا برای پوشاندن به كار می‌رود، ابعادی بین 70 در 120 دارد اما عده‌ای دو حوله بزرگ‌تر  را ترجیح می‌دهند كه ابعاد 100 در 150 سانت داشته باشد، اما به طوركلی، برای مسافرت، استخر یا باشگاه حوله‌ای سبك‌وزن بخرید. حوله‌های سنگین بهترین جنس را دارند كه هم نرم‌تر بوده و هم جدب بالاتری دارند.
جنس حوله
حوله‌ها جنس‌های متفاوتی دارند و شما می‌توانید از بین پنبه‌ای، پنبه و پلی‌استر، بامبو، پشمی و میكروفیبر انتخاب كنید. اگر می‌خواهید حوله شما جذب آب بالایی داشته باشد، هنگام خرید به دنبال حوله‌های پنبه‌ای باشید چرا كه این حوله 25 برابر وزن خودش مایعات را به خود جذب می‌كند. اما گاهی پنبه به‌كار رفته در این نوع حوله‌ها مصنوعی و گاه ارگانیك است كه استفاده از نوع دوم را بیشتر توصیه می‌كنیم كه هم جنس مقاوم‌تر و هم قیمت مناسب‌تری دارد. حوله‌های پنبه و پلی‌استر از نظر وزن و نرمی و لطافتی كه دارد متفاوت است و با ضخامتی كه دارد، آب را به خوبی جذب می‌كند.
یكی از بهترین حوله‌ها، حوله‌های بامبوست كه ضدحساسیت، ضدباكتری و میكروب است و اگر دچار آلرژی هستید، با خیال راحت می‌توانید از این حوله‌ها استفاده كنید. حوله بامبو وزن بسیار كم و قدرت جذب بالایی هم دارد و برای فصل زمستان مناسب نیست، اما در مقابل می‌توانید از حوله‌های پشمی برای زمستان استفاده كنید. از مضرات این حوله می‌توان به قیمت نسبتا بالای آن اشاره كرد. حوله پشمی چروك نمی‌شود و بین حوله‌های دیگر، قدرت آبگیری بالاتری دارد.
مراقب باشید
موقع خرید توجه كنید كه هر حوله نرمی، الزاما باكیفیت نیست و ممكن است پس از تولید با نرم‌كننده، نرم شده باشد. حواس‌تان باشد كه حوله هیدروفیل‌شده نخرید. الیاف پنبه كه در بافت حوله مورداستفاده قرار می‌گیرد، روغنی دارند كه جذب آب را مختل می‌كنند. تولیدكنندگان برای حل این مشكل، الیاف پنبه را هیدروفیل می‌كنند. اگر این فرآیند روی حوله انجام نشده باشد، نه تنها حوله آب به خود جذب نمی‌كند، بلكه بعد از استفاده بوی نامطبوعی به خود می‌گیرد.
تن‌پوش مناسب بپوش
بسته به نیازی كه دارید، برای حوله‌های حمام می‌توانید متنوع عمل كنید و به جای حوله معمولی، تن‌پوش خریداری كنید كه به خاطر بافت حوله‌ای كه دارد، تمام ویژگی‌های گفته شده در مورد آنها هم صدق می‌كند. یكی از مناسب‌ترین جنس برای تن‌پوش، میكروفیبر است كه قدرت جذب بالایی دارد و بعد از پوشیدن، به‌راحتی رطوبت بدن را جذب می‌كند. برای استفاده در داخل خانه و به‌ویژه در فصل زمستان، تن‌پوش‌های بلندی كه تا مچ پا هستند، گزینه مناسبی هستند و وزن سنگین‌تری دارند. اما اگر می‌خواهید تن‌پوش‌تان را با خود به استخر ببرید و در تابستان از آن استفاده می‌كنید، بهتر است تن‌پوش‌هایی خریداری كنید كه تا زانو باشند.
ضمیمه قاب کوچک