كشف یک سیاره كوچك فراخورشیدی

با تلسكوپ تِس انجام شد

كشف یک سیاره كوچك فراخورشیدی



تلسكوپ فضایی تس (TESS) ناسا در حال حاضر كوچك‌ترین سیاره فراخورشیدی را - كه تا امروز دانشمندان موفق به یافتن آن نشده بودند - كشف كرد. این تلسكوپ همچنان نیز به جست‌وجوی خود برای پیدا كردن سیارات كوچك‌تر از سیاره كشف شده، ادامه می‌دهد.
به گزارش جام‌جم و به نقل از ایسنا، تس در مأموریت اخیر خود در سیستم ال ۹۸-۵۹ سیاره فراخورشیدی موسوم به ال ۹۸-۵۹ بی را كشف كرده كه ۸۰ درصد كوچك‌تر از زمین و ۱۰ درصد كوچك‌تر از سیاره كشف شده پیشین است.
این سیاره 6/34 سال نوری از زمین دور است و تمام سیارات تاكنون كشف شده كه ۵۹ سی و 59 دی نام دارند بزرگ‌تر از این سیاره هستند. دو سیاره فراخورشیدی پیشین در منطقه زهره قرار دارند.
سیاره فراخورشیدی یا سیاره غیرخورشیدی (Exoplanet یا Extrasolar planet) سیاره‌ای است كه خارج از منظومه شمسی قرار دارد و به دور یك ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش است. نخستین شناسایی علمی وجود یك سیاره فراخورشیدی در سال 1367/ ۱۹۸۸ انجام شد، با این حال، نخستین تأیید سال 1371/ ۱۹۹۲ صورت گرفت.
تلسكوپ فضایی تس با استفاده از روش گذر سیارات را شناسایی می‌كند. گذر در اصطلاح نجوم، هنگامی رخ می‌دهد كه جرم كوچك‌تری از مقابل قرص جرم بزرگ‌تری در آسمان عبور كند.
گفتنی است تمام سیارات فراخورشیدی كه تلسكوپ فضایی تس كشف كرده است كوچك نیستند؛ برای مثال سیاره فراخورشیدی كپلر ۳۷ بی كه با این تلسكوپ فضایی كشف شده بزرگ‌تر از کره‌ماه است.