كپك‌های جان‌سخت!

كپك‌های جان‌سخت!


 كپك‌ها تقریبا در بيشتر محیط‌ها رشد می‌كنند؛ از روی سطح میوه‌ها گرفته تا حتی دیوار خانه‌ها. اما فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی سال‌هاست با گونه‌ای از این قارچ‌ها دست و پنجه نرم می‌كنند كه در جداره داخلی برخی قسمت‌های ایستگاه رشد می‌كنند و آنها مجبور هستند به‌طور دوره‌ای آنها را تمیز كنند، زیرا برای سلامت مضر هستند.

نكته جالب درباره این نوع كپك‌ها، زنده‌ماندشان در محیط خشن بیرون ایستگاه است. جایی كه این موجودات روزانه بارها اختلاف دمایی بسیار بالا در حد 200 درجه سانتی‌گراد را تجربه كرده و تحت تاثیر خطرناك‌ترین پرتوهای خورشیدی و كیهانی است. مثلا میزان پرتوهای ایكس دریافتی این كپك‌ها 200 برابر مقداری است كه یك انسان را می‌تواند به كام مرگ بكشاند.
در سال‌های گذشته پژوهشگران، این موجودات جان‌سخت را در آزمایشگاه‌های زمینی در معرض بمباران یون‌ها و اشعه‌های مختلف قرار دادند و در كمال تعجب آنها همچنان زنده ماندند. به همین دلیل بقای این كپك‌ها در شرایط خشن محیط فضا برای آنها تعجب‌برانگیز نیست. اما به‌تازگی در كنفرانس بین‌المللی اخترزیست‌شناسی ایده‌ای مطرح شده كه نه‌تنها می‌توان از رشد این كپك‌ها نگران نبود، بلكه از آنها برای تولید انواع داروهای موردنیاز فضانوردان، به‌خصوص در سفرهای طولانی‌مدت به مقاصدی همچون مریخ استفاده كرد. به همین دلیل قرار است طی دو سال آینده طرح تحقیقاتی جدیدی در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای بررسی دقیق‌تر رشد این كپك‌ها اجرا شود و از نتایج آن در سال‌های آتی در سفرهای فضایی طولانی‌مدت استفاده شود.