آستان قدس رضوی پاسدارِ میراث فرهنگی

آستان قدس رضوی پاسدارِ میراث فرهنگی


این روزها آستان قدس رضوی نه‌تنها نگهداری و موزه‌داری آثار و میراث تاریخی فرهنگی كشورمان را در اولویت‌های خود قرار داده، بلكه توجه ویژه‌ای هم به پاسداری و مرمت این آثار نشان می‌دهد. در همین راستا و به همت مرمت‌كاران سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی، یكی از نفیس‌ترین قالیچه‌های محرابی موجود در دنیا به قدمت قرن یازدهم هجری قمری كه در تبریز بافته شده، مورد آسیب‌شناسی و حفاظت قرار گرفت.
به گزارش جام‌جم، علی‌اصغر ثابت‌جازاری، رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی ضمن اشاره به انجام اقدامات حفاظتی روی این قالیچه نفیس كه قدمتش به دوره صفویه می‌رسد، گفت: این قالیچه در ابعاد 157 در 118 سانتی‌متر است كه در حواشی آن آیاتی از قرآن كریم بافته شده و طرح آن، محرابی قندیلی است. اطراف محراب را آیه‌ای از قرآن كریم و پیشانی آن را ترنجی مزین به «ا...‌اكبر كبیرا» و وسط آن را قندیل پوشانده است. در دو طرف متن، دو درخت درهم‌پیچیده متفاوت دیده می‌شود كه یكی از آنها دارای گل‌های درشت و دیگری پر از شكوفه ریز است.
به گفته وی، از مهم‌ترین اقداماتی كه روی این قالیچه انجام گرفته، حفاظت و آماده‌سازی، حمایت و تثبیت‌ ریشه‌های قالیچه را می‌توان نام برد كه توسط كارشناسان متخصص اداره حفاظت و مرمت انجام شده است.
ثابت جازاری گفت: این قالیچه در حال حاضر در محل موز‌ه‌ فرش آستان قدس رضوی واقع در صحن كوثر حرم مطهر رضوی در معرض نمایش قرار دارد. گفتنی است كه موز‌ه‌ فرش آستان قدس رضوی به عنوان یكی از بزرگترین موزه‎های تخصصی فرش جهان، در نگهداری و حفاظت فرش‌های نفیس این مجموعه، از استانداردهای بین‌المللی برخوردار است.