ظرفیت‌های مغفول  گردشگری سلامت  در  ایران

ظرفیت‌های مغفول گردشگری سلامت در ایران

 امروزه بی‌شك یكی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در گردشگری درمان و سلامت، داشتن زیرساخت‌ها و منابع اولیه و بالقوه در هر كشوری است-در این میان كشور ایران با داشتن موقعیت ژئوفیزیكی ـ ژئوپلتیكی و دسترسی به منابع آبی در شمال و جنوب كشور، موقعیت خاصی در خاورمیانه دارد. داشتن مواهب طبیعی چون جنگل‌ها و آبشارها، دریاچه‌ها، ارتفاعات، كوه‌ها، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و همچنین وجود گیاهان دارویی متنوع در پهنه كوه و دشتِ ایرانِ ما و وجود چشمه‌های متنوع طبیعی آبگرم و معدنی و همچنین چشمه‌های گِل‌افشان درمانی كه خاصیت رفع امراض پوستی و درد مفاصل و ... دارند، همگی حكایت از آن دارد كه كشورمان از نظر پذیرش گردشگران سلامت، استعداد و ظرفیت بسیار بالایی دارد و درمقابل كمتر كشوری در منطقه خاورمیانه دارای چنین ظرفیتی است. حال با تصویب تاسیس وزارت گردشگری كه مراحل پایانی خود را می‌گذراند، می‌توان امیدوار بود در بُعد ساختاری صنعت گردشگری با یك برنامه‌ریزی دقیق و امكان‌سنجی منابع موجود، زمینه جذب و ایجاد بازاری پررونق با جذب گردشگران خارجی به‌ویژه گردشگران سلامت را فراهم ساخت. حال با این شرایط می‌توان مدعی شد ماحصل تمام این برنامه‌ریزی‌ها به ما كمك می‌كند درآمدهای ناشی از تولید ناخالص ملی در كشور افزایش یافته و مسیر توسعه اقتصادی و شكوفایی در سند چشم‌انداز توسعه صنعت گردشگری شكل جدی‌تری به خود بگیرد.
 ارزآوری با نمك‌درمانی
امروزه یكی از مهم‌ترین عوامل بیماری‌زا در كلانشهرهای بزرگ، مشكلات تنفسی به دلیل وجود آلودگی‌های محیط زیستی و هوای آلوده است؛ شرایطی كه خروجی‌اش افزایش بیماران ریوی و قلبی - عروقی است. از سوی دیگر دغدغه‌های تهیه دارو و موضوع داروهراسی به دلیل ترس از ریسك عمل‌های جراحی، نگرانی‌های زیادی برای این قشر از بیماران ایجاد كرده است. در این میان پهنه طبیعی و ساختار ژئوپلتیكی كشور ایران با داشتن چشمه‌های آبگرم معدنی و درمانی و همچنین معادن عظیم نمك در سطح خاورمیانه (كه به صورت تالارهای بزرگ و ستون‌های عظیم و باشكوه) كه یا در حال استخراج است یا همچنان بدون استفاده و متروكه مانده، می‌تواند با یك برنامه‌ریزی ساده و مدیریت اصولی درجهت گردشگری درمان به صورت اطاقك‌های شخصی یاگروهی مورد استفاده بیماران قرار گیرد . در این رویه درمانی طبیعی، بیمارانی با عفونت‌های ریوی و تنگی نفس، با هماهنگی مربی و كارشناسان درمانگر، از‌طریق عمل تنفس یا دم و بازدم‌های عمیق و ممتد، تحت درمان قرار می‌گیرند. در این میان نیز تبلیغات رسانه ملی و انعكاس آن در سطح شبكه‌های برون‌مرزی می‌تواند در امر برنامه‌ریزی محتوا و جذب بالای گردشگر موثر واقع شود.
یكی از نقاط هدف گردشگری در نمك‌درمانی، شهرستان گرمسار در استان سمنان است كه دارای بزرگ‌ترین معادن و تالارهای استخراج نمك در سطح كشور و حتی خاورمیانه است .
 نزدیكی به پایتخت، یعنی واقع شدن در فاصله تقریبی صد كیلومتری تهران از ویژگی‌های مهم معادن نمك سمنان است كه حضور در این منطقه و درمان گردشگران سلامت را به‌صرفه‌تر و راحت‌تر می‌كند. این امر در جای خود در برنامه‌ریزی و آمایش گردشگری درمان قابل اهمیت است. از همین رو گردشگری درمانی نمك كه یكی از ثروت‌های طبیعی قابل دسترس و توجیه‌پذیر اقتصادی در كشورمان است، به مسؤولان دولت همچون وزارت بهداشت و درمان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، توصیه می‌شود و حمایت همه‌جانبه این نهادها برای استفاده از این ظرفیت بزرگ و ارزان را طلب می‌كند.