3 فرمول مهم  در موفقیت دولینگو

3 فرمول مهم در موفقیت دولینگو

 یكی از راه‌های برقراری ارتباط در دنیای امروز یادگیری زبان خارجی است. افراد بسیاری برای مهاجرت، ارتباط با دیگر جوامع یا توسعه دامنه ارتباطاتشان به یادگیری زبان علاقه‌مندند. معمولا كلاس‌ها و دوره‌های آنلاین یادگیری زبان هزینه‌های بالایی دارد. لوئیس فون آن (Luis von Ahn)،‌ بنیانگذار دولینگو (Duolingo) با این ایده كه آموزش زبان را رایگان و سراسری كند، این محصول را خلق كرد. دولینگو امروز ۳۰۰ میلیون كاربر دارد و یادگیری ۲۹ زبان را به طور كامل پوشش می‌دهد. در كنار آن چهار زبان در مرحله توسعه نهایی و چهار زبان دیگر در مرحله بررسی‌های اولیه هستند. مدل یادگیری در دولینگو، مقایسه و یادگیری یك زبان براساس زبان دیگر است. این نرم‌افزار هنوز امكان یادگیری به كمك زبان فارسی را توسعه نداده است، اما كاربران عرب‌زبان می‌توانند زبان‌های انگلیسی،‌ فرانسوی، آلمانی، سوئدی و اسپانیایی را با كمك دولینگو بیاموزند. این محصول، انقلابی در آموزش زبان ایجاد كرده است. بیایید نقاط قوت دولینگو و رازهای موفقیتش را بررسی كنیم.
    بازی محوری (gamification)
 برگ برنده دولینگو

دولینگو بیشتر از این‌كه یك نرم‌افزار كاربردی در گوشی‌های هوشمند برای یادگیری زبان باشد، نرم‌افزار بازی است. نشان‌ها، اعلان‌ها، مربی داخل برنامه، همه و همه كاربر را به استفاده بیشتر ترغیب می‌كند. به ازای فعالیت‌های كاربر، امتیاز به او می‌دهند و در برد عمومی كاربران آن درس، نمایش داده می‌شود. انگیزه‌بخشی بالای فرآیندها سبب تمرین مداوم كاربران می‌شود. رابط كاربری جذاب و زیبای دولینگو هم این موضوع را دو چندان می‌كند. گویی كاربر درحال بازی است و به ازای پشت سر گذاشتن هر مرحله، جایزه و امتیاز می‌گیرد. تمركز بر جذابیت دولینگو و ارائه آن در ساختاری شبیه یك بازی سبب شده كاربران هر روز به آن سر بزنند و به دنبال یادگیری مداوم از آن باشند.
     مدل درآمدی منطبق با محصول
امكانات مورد نیاز در دولینگو رایگان است. بخشی از درآمد دولینگو از تبلیغاتی كه در نرم‌افزار نمایش می‌دهد، تامین می‌شود. برای حذف تبلیغات و دسترسی به خدمات جانبی، كاربر باید حق عضویت پرداخت كند. راه درآمدی دیگر دولینگو ترجمه به صورت جمع‌سپاری (Crowdsourcing) است. خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری كه می‌خواهند مقالات خود را به چند زبان داشته باشند از این خدمات استفاده می‌كنند. سی‌ان‌ان (CNN) و بازفید (BuzzFeed) از این خدمت‌گیرندگان هستند. همچنین گوگل روی دولینگو سرمایه‌گذاری كرده است و به‌نظر می‌رسد از خدمات دولینگو در بهبود سرویس ترجمه خود (Google  Translate)  استفاده ‌كند. فیس‌بوك (Facebook) هم در زمینه تحلیل كلان‌داده‌ها با دولینگو همكاری می‌كند.
     كاربرمحوری و بهبود 
با تكیه بر كاربر

دولینگو نرم‌افزار همراهی است كه بر مبنای رفتار كاربران شكل گرفته و توسعه یافته است. اتاق‌های گفت‌وگو (Forum) و بحث‌های هر درس فرصت ارتباط كاربران با یكدیگر و ارائه بازخورد را فراهم می‌كند. نظرات كاربران برای دولینگو بسیار مهم است. اثربخشی نحوه آموزش زبان از طرف كاربران سنجیده می‌شود. با یادگیری از رفتار كاربران و تحلیل آنها، دولینگو ساختارهای جدیدی ایجاد می‌كند تا از ریزش كاربران و ناتمام ماندن دروس جلوگیری كند. همچنین این محصول در همه پلتفرم‌ها قابل دسترسی است و كاربران می‌تواند روی وب یا به صورت نرم‌افزار تلفن همراه از آن استفاده كنند.