اعتراض توی گونی!

روایت کارگردان مستند عقاب های گونی به سر از شکل گیری گروهی از جوانان ترک که آرمانشان مبارزه با امپریالیسم آمریکاست

اعتراض توی گونی!

مستند، یكی از ساختارهای برنامه‌سازی است كه شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما این ساختار جزو قالب‌های بسیار سخت و پیچیده در امر برنامه‌سازی است، زیرا یك مستندساز برای ساخت مستندش ممكن است سال‌ها صبوری كند تا آنچه می‌خواهد را بسازد و همین كار مستندساز را سخت می‌كند. علاوه‌بر آن انتخاب سوژه امر دشواری است و مستندساز باید سراغ موضوعاتی برود كه پیش پا افتاده نباشد تا تماشای آن برای مخاطب جذابیت لازم را داشته باشد. محسن اردستانی هم جزو مستندسازانی است كه ترجیح می‌دهد در حوزه بین‌الملل و جبهه مقاومت فعالیت كند و مستندهایی در این حوزه می‌سازد. این مستندساز دوست دارد دست روی موضوعاتی بگذارد كه سراغ آن می‌روند. به همین دلیل در تازه‌ترین فعالیتش مستندی درباره فعالیت‌های ضدآمریكایی گروه TGB در تركیه ساخته كه چند روز پیش از شبكه یك روی آنتن رفت و اقبال مخاطبان را هم به همراه داشت. شبكه یك به دنبال ماموریت‌هایی كه تعریف كرده تلاش دارد با پخش مستندهای متنوع نه‌تنها مخاطبان را سرگرم كند، بلكه برای بینندگان آگاهی‌بخش هم باشد و آنها اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف داشته باشند. به همین دلیل مستند عقاب‌های گونی‌به‌سر روانه آنتن و در آن جزئیات خوبی درباره فعالیت‌های یك گروه ضد آمریكایی ارائه شد. به دلیل این‌كه اغلب مخاطبان اطلاعاتی درباره این گروه نداشتند یا آگاهی‌شان كم بود، تماشای این مستند برایشان خیلی جالب بود و همین بهانه‌ای شد تا ما سراغ محسن اردستانی، كارگردان این مستند برویم و درباره شكل‌گیری و ساخت این مجموعه به صحبت بنشینیم.

اجابت نكردن خواسته سربازان آمریكایی
من در حوزه بین‌الملل و جبهه مقاومت كار می‌كنم و در این حوزه هم مستندهایی ساخته‌ام. همچنین از دیگر كارهایم ساخت مستند در سوریه و درباره مدافعان حرم و ... است. بنابراین سیاست من این است كه روی موضوعاتی كار كنم كه بقیه سراغش نمی‌روند.
گروهی در تركیه به نام عقاب‌های گونی‌به‌سر شهره هستند و این مستند در مورد فعالیت‌های ضدآمریكایی گروه TGB در تركیه است. این حركت به‌دنبال اقدام آمریكا در سال ۲۰۰۳ و تحقیر سربازان تركیه در سلیمانیه عراق شکل گرفت. در واقع در این سال سربازان آمریكایی از سربازان تركیه‌ای خواسته‌ای داشتند و چون سربازان تركیه اجابت نكردند، آنها برای تحقیر سربازان تركیه، گونی‌هایی به سرشان كشیدند. به همین دلیل جوانان متحد تركیه تصمیم گرفتند كاری انجام بدهند كه این اقدام آمریكایی‌ها را تلافی كنند.
به همین دلیل فعالیت‌های ضدآمریكایی گروه TGB در تركیه شكل گرفت. البته كار اینها با سربازان آمریكایی تفاوت دارد و این‌كه این گروه وقتی سرباز آمریكایی ببینند یك دفعه گونی به سر او نمی‌كشند، بلكه از قبل با سربازان آمریكایی صحبت می‌كنند و می‌گویند كه ما این گونی را به صورت یك نماد از مقابله با امپریالیسم آمریكایی بر سر شما می‌كشیم.
نماد حاكمیت و تحقیر كردن
گونی‌ به‌سر كشیدن برای آمریكایی‌ها نماد حاكمیت و تحقیر كردن طرف مقابل است و جوانان ضدآمریكایی تركیه با این حركت انزجار و تنفر خود را از آمریكا نشان می‌دهند.
اعضای این گروه اعتقاد دارند كه فقط جوانان ایرانی نیستند كه در مقابل آمریكا می‌ایستند، بلكه جوانان زیادی در جهان در دشمنی با آمریكا راه مقابله با امپریالیسم آمریكایی را پیش ‌می‌گیرند.
یكی از آرمان‌ها این است که این گروه در اوایل جنگ سوریه به دیدار برخی از افراد رفتند و اعلام كردند كه موضع آنها با دولتشان نسبت به موضوع سوریه تفاوت دارد. یا همین گروه در یكی از شعبه‌های مك دونالد پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند.
جریمه به خاطر فعالیت ضد آمریكایی
ما و همه مردم جهان ورای هر دین و ایدئولوژی باید در مقابله با آمریكا متحد باشیم و اگر با هم باشیم، می‌توانیم با قدرتی فزون‌تر گونی به‌سر سرباز آمریكایی بكشیم، پهپاد آمریكایی را سرنگون كنیم و رژیم صهیونیستی را از خاك فلسطین خارج كنیم.
برخی پلیس‌ها آنها را تشویق و بعضی دیگر سرزنش می‌كنند، حتی برخی از پلیس‌ها آنها را به دلیل فعالیت ضد آمریكایی جریمه كردند.